A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KkStB 9 sorozat | |
kkStB 9 sorozat SB 9 sorozat BBÖ 9 sorozat | |
Pályaszám | |
kkStB 9.01–38 SB 9 1401–1404 BBÖ 9.01–38 BBÖ 9.401–404 | |
Általános adatok | |
Gyártó | StEG, Floridsdorf, BMMF |
Gyártásban | 1898–1903 |
Selejtezés | BBÖ: 1938-ig |
Darabszám | kkStB: 38 SB: 4 BBÖ: 42 (kkStB és SB-től) db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Futókerék-átmérő | 1 034 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 90 km/h |
Ütközők közötti hossz | 17 871 mm |
Hossz | 11 448 mm (mozdony) |
Magasság | 4 570 mm |
Csatolt kerekek tengelytávolsága | 3 900 mm |
Teljes tengelytávolság | 8 460 mm |
Szolgálati tömeg | 69,1 t |
Tapadási tömeg | 43,5 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2'C n2v |
Tengelytávolság szerkocsival | 14 404 mm |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Gőznyomás | 14 atm |
Rostélyfelület | 3,10 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 15,50 m² |
Csőfűtőfelület | 172,00 m² |
Szerkocsi | |
Típusa | 9, 56, 156, 256, 76, 86, 88 |
Vízkészlet | 16,8 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 6,8 t szén |
A Wikimédia Commons tartalmaz KkStB 9 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A kkStB 9 egy gyorsvonati szerkocsisgőzmozdony-sorozat volt a cs. kir. osztrák Államvasutaknál (németül: k.k. österreichische Staatsbahnen, kkStB) és a Déli Vasútnál (DV) (németül: Südbahngesellschaft, SB)
Hegyvidéki pályára tervezte Karl Gölsdorf ezt a gyorsvonati mozdonyt és néhány újítást is bevezetett rajta. Ez volt az utolsó általa tervezett külsőkeretes mozdonytípus. Ez a kompaundmozdony volt Európában a legnagyobb alacsonynyomású-hengerátmérőjű abban az időben 810 mm-es átmérőjével. Miközben a vezérlés a kereten kívül volt, a karbantartást jelentősen megnehezítette a belül elhelyezett henger és hajtórúd. Legszembetűnőbb a nagy gőztartály 4,4 m-es hosszával a kazán tetején, mely a hegymenethez szükséges nagy gőzfogyasztáshoz tárolta a gőzt.
A 9 sorozat azonban nem nyújtotta az elvárt teljesítményt. Ennek valószínű oka a gépezet nagy ellenállása volt.
Összességében 38 db-ot szállított a StEG, Floridsdorf és a BMMF.
A Déli Vasút 1901-ben a StEG-től 4 db-ot kipróbálásra a tiroli Puster-völgybe vitt.
Az első világháború után a kkStB mozdonyok az Osztrák Szövetségi Vasutakhoz (Bundesbahnen Österreichs, BBÖ) kerültek, 1922 és 1928 között 19-et átépítettek. Az átépített mozdonyokat átsorolták a 409 sorozatba . A többi gépet 1938-ig selejtezték.
A Déli Vasút mozdonyai a vasúttársaság 1923 évi államosítása után szintén a BBÖ-höz kerültek. Ott a 9.401-404 pályaszámokat kapták és 1929-ig selejtezték őket.
A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a 9.01-05 pályaszámokat már korábban kiadta a kkStB az Albergbahn mozdonyoknak. Ezeket azonban 1891-ben átszámozta 28.01-05-re.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 9 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.