A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KkStB 18 sorozat | |
CLB IIa 9–15, 30–42, IIb 16–27, IIc 5–8 íbr> kkStB 18.21–34, 41–44 | |
Pályaszám | |
CLB IIa 9–15, 30–42, IIb 16–27, IIc 5–8 kkStB 18.21–34, 41–44 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Bécsújhely, Sigl/Bécs, Sigl/Bécsújhely |
Gyártásban | 1859–1862, 1868 |
Darabszám | 36 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 1B |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 575 mm |
Futókerék-átmérő | 1 258 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 65 km/h |
Mereven ágyazott tengelyek távolsága | 3 320 mm |
Teljes tengelytávolság | 3 320 mm |
Üres tömeg | 32,9 t |
Szolgálati tömeg | 37,8 t |
Tapadási tömeg | 25,8 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1B n2 |
Tengelytávolság szerkocsival | 10 300 mm |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 400 mm |
Gőznyomás | 9,0 at |
Tűzcsövek | |
Száma | 152 |
Rostélyfelület | 1,65 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 7,4 m² |
Csőfűtőfelület | 102,8 m² |
Forrfelület | 110,2 m² |
Szerkocsi | |
Típusa | 20 |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A KkStB 18 sorozatba több gyártó 1B tengelyelrendezésű szerkocsis gőzmozdonya tartozott.
Története
CLB eredetű későbbi kkStB 18 sorozatú mozdonyok
A Galizische Carl Ludwig-Bahn IIa és IIb sorozatba osztott mozdonyait 1859–1862 között építette a Bécsújhelyi Mozdonygyár és a Sigl Bécsben. A mozdonyok pályaszámot (9-15 /IIa sorozat/, 16-27 /IIb sorozat/, és 30-42 /IIa sorozat/) és a MEDYKA, MOSCISKA, GRÓDEK, SANOK, SAMBOR, BEŁŻ, RABA", BRODY, WISNICZ", DUKLA, SNIATYN, PRUT, BUG, SZKŁO, STRYJ, KĘTY, BIALA", DĘBICA", JASŁO", BABIAGORA", ROHACZ", RADYMNO, SŁOTWINA", ŁANCUT, KRASICZYN, WISŁOK, PRZEWORSK, JAROSŁAW, MAGÓRA, WIAR, OLESKO, BUSK neveket kapták.
1868-ban még négy további mozdonyt vásároltak a Sigl bécsújhelyi gyárától, melyeket a IIc sorozatba osztottak, s a 5-8 pályaszámokat, valamint a GAJE, SOKAL, ŻÓŁKIEW és ZBRUCZ neveket kapták. Eltérően a sorozat többi mozdonyától, ez az építési sorozat hullámos tűztérrel készült, s csak egy részük kapott új kazánt 1880-ban.
A sorozatjelben szereplő a, b, c megjelölés a kazáncserékhez szolgált megkülönböztetésül. A táblázatban található adatok a IIc hullámos tűzterű kazánokra vonatkoznak.
A mozdonyok névtábláit 1873-ban távolították el.
A CLB 1892-es államosítása után a kkStB a mozdonyokat a 18.21-34 (ex. IIa és IIb) és a 18.41-44 (ex IIc) pályaszámtartományba sorolta be.
KkStB 18 sorozat | |
LCJE IIIa 18–27, IIIb 46–48 kkStB 18.01–13 | |
Pályaszám | |
LCJE IIIa 18–27, IIIb 46–48 kkStB 18.21–34, 41–44 | |
Általános adatok | |
Gyártó | StEG, Sigl, Neilson & Company/Glasgow |
Gyártásban | 1866, 1870 |
Selejtezés | 1908 |
Darabszám | 13 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 1B |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 575 mm |
Futókerék-átmérő | 1 258 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 65 km/h |
Ütközők közötti hossz | 8 218 mm |
Magasság | 4 530 mm |
Szélesség | 2 845 mm |
Mereven ágyazott tengelyek távolsága | 3 320 mm |
Teljes tengelytávolság | 3 320 mm |
Üres tömeg | 29,75 t |
Szolgálati tömeg | 32,35 t |
Tapadási tömeg | 21,35 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1B n2 |
Tengelytávolság szerkocsival | 10 300 mm |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 421 mm |
Gőznyomás | 6,0 at |
Tűzcsövek | |
Száma | 160 |
Hossza | 4 267 mm |
Rostélyfelület | 1,25 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 7,4 m² |
Csőfűtőfelület | 114,6 m² |
Forrfelület | 110,0 m² |
Szerkocsi | |
Típusa | 20 |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az LCJE eredetű későbbi kkStB 18 sorozatú mozdonyok
A Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (LCJE) is rendelt a StEG gyárától és a Sigl bécsi gyárától öt-öt db későbbi kkStB 18 sorozatú mozdonyt. Ezek a IIIa és IIIb osztályú mozdonyok 1866-ban épültek. A StEG gyártású mozdonyok (IIIa) 18-22 pályaszámokat és a PIORUN, GROM, STRZAŁA, WIATR, POSPIECH neveket, míg a Sigl gyártásúak (IIIa) 23-27 pályaszámokat és a ISKRA, SWIT, CWAŁ, DZIEŃ, ZMROK neveket kapták. 1870-ben további három mozdony követte őket a sorozatba, ezúttal a Neilson & Companytól Glasgow-ból. Ezek (IIb) 46-48 pályaszámokat és ZORZA, CONIEC, RUCH neveket kaptak.
A LCJE 1880-ban átkazánoztatta a mozdonyokat, ezáltal a gőznyomás 8 atmoszférára emelkedett, s megnőtt a rostélyfelület is 1,48 m².-re. A tűzcsővek száma 169 lett, a tűzszekrény fűtőfelülete 7,3 m², a csőfűtőfelület 111,0 m², a forrfelület pedig 118,2 m². Az új kazánokkal megnőtt a mozdony súlya is. Üres tömege 33,2 tonnára, szolgálati tömege 37,6 tonnára, tapadási tömege pedig 25,4 tonnára változott. Ha helyesek az információk, a hengerátmérőt is csökkentették 395 mm-re, ami által csökkent a hengertérfogat is.
Az LCJE 1889-es államosítása után a mozdonyokat a kkStB a 18.01-13 pályaszámtartományba sorolta. 1890-ben a kkStB műhelyében sor került egy rekonstrukcióra Egyes mozdonyok 13. sorozatú cserekazánt kaptak, amelyek a közvetlenül a füstkamra mögött elhelyezett gőzdómról ismerhetők fel, és új, 400 mm átmérőjű hengereket kaptak. Továbbá homoktartályt szereltek a kazánra a dóm mögé. Az átépítés részeként mozdonysátor került a gépekre és vákuumfék a vonatszerelvény fékezésére. A sorozat utolsó mozdonyai 1908-ig álltak szolgálatban a kkStb-nél.
KkStB 18 sorozat | |
BWB I kkStB 18.51–61 | |
Pályaszám | |
BWB I 1–3, 9–15, 26 kkStB 18.51–61 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Sigl/Bécs, Sigl/Bécsújhely, Maffei/München |
Gyártásban | 1861–1862, 1864 |
Darabszám | 36 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 1B |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 575 mm |
Futókerék-átmérő | 1 258 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 65 km/h |
Mereven ágyazott tengelyek távolsága | 3 320 mm/3 318 mm |
Teljes tengelytávolság | 3 320 mm/3 318 mm |
Üres tömeg | 33,7 t |
Szolgálati tömeg | 37,4 t |
Tapadási tömeg | 25,5 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1B n2 |
Tengelytávolság szerkocsival | 10 263 mm |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 400 mm |
Gőznyomás | 10,0 at |
Tűzcsövek | |
Száma | 165 |
Rostélyfelület | 1,46 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 8,1 m² |
Csőfűtőfelület | 115,8 m² |
Forrfelület | 123,9 m² |
Szerkocsi | |
Típusa | 22 |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A BWB eredetű, későbbi kkStB 18 sorozatú mozdonyok
Az idők szellemének megfelelően 1861 és 1864 között a Böhmische Westbahn (BWB) beszerzett összesen 13 darab 1B tengelyelrendezésű gyorsvonati mozdony. Kettőt 1864-ben eladtak az Altona-Kieler Eisenbahn-Gesellschaft-nak, amelyek közül az egyik a 531 számú ALTONA a Porosz Államvasutakhoz került. A többi tizenegy gép az I sorozatba lett beosztva és az 1–3, 9–15 továbbá 26 pályaszámot és PRAG, PILSEN, FURTH, CHRAST, ROCITZAN, ZBIROW, HOŘOWITZ, BERAUN, KARLSTEIN, ZDITZ, RADBUTZA neveket kapott.
Az 1-3 pályaszámú mozdonyokat a Sigl gyártotta Bécsben 1861-ben (gyári szám:14-16/61. Még a 13-15 pályaszámú gépek épültek a Sigl-nél (49, 29 és 30/62 gyári számúak), míg 26 pályaszámú Németország helyett már Bécsújhelyen (FabNr.: 417/64) utánépítve. A maradék négy mozdonyt a Maffei építette Münchenben. 1882–1885 között a BWB a mozdonyokon kazánt cseréltetett. A táblázatban ezeknek az új kazánoknak az adatai láthatók. A későbbi 18.55-61 számú mozdonyok kissé rövidebb tengelytávolsággal készültek (lásd a táblázatban).
A vasút 1894-es államosítása után a kkStB a mozdonyokat a 18.51-61 pályaszámok alá sorolta.
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 18 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.