A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Kaiser Ferdinands-Nordbahn | |
Típus | vasúttársaság |
Alapítva | 1837 |
Megszűnt | 1945 |
Jogutód | Császári és Királyi Osztrák Államvasutak |
Székhely | Prága |
Vezetők | Ladislav Jerie |
Iparág | vasúti közlekedés |
Forma | részvénytársaság |
A Wikimédia Commons tartalmaz Kaiser Ferdinands-Nordbahn témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn (KFNB) (csehül: c.k. priv. Severní dráha císaře Ferdinanda, 1919-től hivatalosan Severní dráha Ferdinandova (SDF), magyarul Ferdinánd Császár Vasút) egy osztrák vasút- és bányatársaság volt az egykori Csehszlovákia területén. Fővonala az Északi Vasúttól (Nordbahn) Bécstől Észak-Morvaországon és az osztrák Szilézián át vezetett, tervezett kezdete volt a galiciai sólelőhelyek összekötésének Csehország és Krakkó felé. A vasutat a bányavasút kivételével 1906-ban államosították, a bányarészleg 1945-ig önálló vállalatként üzemelt.
Története
Az építés finanszírozása
A vonalak
Fővonalak
- Osztrák Nordbahn: Bécs–Břeclav–Přerov–Bohumín–Krakkó
- Břeclav–Brno
- Přerov–Olomouc
- Ostrava-Svinov–Opava
- Bohumín–Bohumín országhatár (–Annaberg)
- Trzebinia–Szczakowa–Landesgrenze nächst Szczakowa (–Granica) (1858 Krakau-Oberschlesischer Eisenbahn felől)
- Szczakowa–Landesgrenze nächst Szczakowa (–Myslowitz) (1858 Krakau-Oberschlesischer Eisenbahn felől)
- Floridsdorf–Stockerau (1871-ben az ÖNWB-nek eladva)
- Gänserndorf–Marchegg
- Lundenburg–Grußbach (1876 Lundenburg-Nikolsburg-Grußbacher Eisenbahn felől)
- Neusiedl-Dürnholz–Laa an der Thaya–Zellerndorf
- Mährisch-Schlesische Nordbahn: Brünn–Nezamislitz–Prerau, Nezamislitz–Olmütz–Sternberg
- Mährisch-Schlesische Städtebahn: Kojetein–Hullein–Walachisch Meseritsch–Fridek-Mistek–Teschen–Skotschau
- Dzieditz–Bielitz
- Bielitz–Saybusch
- Krakauer Cirkumvallationsflügel: Krakau–Podgórze
- Wiener Verbindungsbahn
KFNB tulajdonú helyi vasutak
- Drösing–Zistersdorf helyiérdekű vasút
- Branowitz–Pohrlitz helyiérdekű vasút
- Rohrbach in Mähren–Groß Seelowitz helyiérdekű vasút
- Rohatetz–Sudoměřitz helyiérdekű vasút
- Hullein–Kremsier helyiérdekű vasút (1888 Kremsierer Eisenbahn felől; in Mährisch-Schlesische Städtebahn integriert)
- Hullein–Bistritz helyiérdekű vasút (1888 Kremsierer Eisenbahn felől; in Mährisch-Schlesische Städtebahn integriert)
- Kremsier–Zborowitz helyiérdekű vasút (1888 Kremsierer Eisenbahn felől)
- Kojetein–Tobitschau helyiérdekű vasút
- Walachisch Meseritsch–Rožnau helyiérdekű vasút
- Hotzendorf–Neutitschein helyiérdekű vasút
- Mährisch Weißkirchen–Wsetin helyiérdekű vasút (1887 ÖLEG felől übernommen)
- Zauchtel–Bautsch helyiérdekű vasút
- Zauchtel–Fulnek helyiérdekű vasút
- Stauding–Wagstadt helyiérdekű vasút
- Troppau–Bennisch helyiérdekű vasút
- Petrowitz–Karwin helyiérdekű vasút
- Bielitz–Kalwarya helyiérdekű vasút
- Golleschau–Ustroń helyiérdekű vasút
- Lundenburg–Landesgrenze helyiérdekű vasút (–Kúty)
- Göding–Landesgrenze helyiérdekű vasút (–Holics)
Más tulajdonosok KFNB üzemeltette vonalai
- k.k. priv. Ostrau-Friedlander Eisenbahn: Mährisch Ostrau/Priwoz–Friedland
- Lundenburg-Nikolsburg-Grußbacher Eisenbahn (1872–1874)
- Kremsierer Eisenbahn (1881–1883; 1887–1888)
- Lundenburg–Eisgrub helyiérdekű vasút
- Saitz–Czeicz–Göding helyiérdekű vasút (Místní dráha Zaječí–Čejč–Hodonín)
- Mutenitz–Gaya helyiérdekű vasút
- Otrokowitz–Zlin–Wisowitz helyiérdekű vasút (Místní dráha Otrokovice–Zlín–Vyzovice)
- Stramberg–Wernsdorf helyiérdekű vasút
- Troppau–Grätz helyiérdekű vasút
- Czeicz–Steinitz helyiérdekű vasút
- Auspitzer helyiérdekű vasút
A KFNB bányavasút vonalai
- Montanbahn Mährisch Ostrau–Witkowitz–Michalkowitz (1861-ben kisajátítva)
- Freiherr Rothschildsche Montanbahn Michalkowitz–Dombrau felől (1888-ban kisajátítva)
A mozdonyok
Nevek és főkönyvi számok (1837–1869)
Első számozási rendszer (1869–1881)
Második számozási rendszer(1881–1907)
KFNB 1869 és 1881 sorozatok összevetése | ||
---|---|---|
Csoport 1869 | Szám | Csoport 1881 |
0 | 1–34 | VII |
37 | – | |
I | 38, 39 | – |
II | 40, 41 | – |
III | 42–50 | – |
51–61 | IIIa | |
IVa | 62–78 | IIIa |
79–83 | Ia | |
84–91 | Ib | |
IVb | 110–161 | IIIb |
IVc | 176–183" | IIb3 |
V | 168–170 | – |
189–199 | VII | |
VI | 171–188 | – |
VII | 200–226 | VII, IVb |
237–240 | IVb | |
241–258 | IVc | |
VIIIa | 259–265 | IVc |
VIIIb | 266–282 | IVc |
IXa | 283–286 | Vd |
287–304 | Vb/c | |
IXb | 305–363 | Vc |
385–390 | VI | |
X | 391–457 | Vd |
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a Kaiser Ferdinands-Nordbahn című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Alfred Horn: Die Kaiser-Ferdinands-Nordbahn; Band 2 aus: Die Bahnen Österreich-Ungarns 1970 Bohmann Verlag
- „Ansichten der Ferdinands-Nordbahn“ , „die bibliophilen Taschenbücher“, Harenberg Verlag 1980
- „Das Buch der Bahn“, Geburtstagsausgabe 1887
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.