Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Császári és Királyi Osztrák Államvasutak
 
Császári és Királyi Osztrák Államvasutak
Típusvasúttársaság
Jogelőd
Alapítva1884
Megszűnt1918
Jogutód
SablonWikidataSegítség

A Császári és Királyi Államvasutak (császári-királyi, németül: k.k. Staatsbahnen), illetve 1915-től Császári és Királyi Osztrák Államvasutak (németül k.k. österreichische Staatsbahnen, rövidítve kkStB) az Osztrák–Magyar Monarchia osztrák felének (Ciszlajtánia) államvasútja volt 1884-től 1918-ig. E birodalomrész hivatalos megnevezése 18671915 között „A Birodalmi Tanácsban képviselt királyságok és országok”, majd 1915-től „Ausztria” voltak.

Története

A Cs. és Kir. Államvasutak az 1873-as gazdasági válság – mely a magánvasutak építkezéseit megtorpanásra kényszerítette – következtében lezajlott második vasútállamosítási hullám nyomán jött létre. Számos, leginkább pénzügyileg sújtott magánvasút átvételével hatalmas hálózat birtokába jutott, melynek hossza 1918-ra elérte a 19 000 km-t.

Az első világháború után vonalai és járművei az utódállamok államvasútjainak birtokába kerültek a következők szerint:

Időtábla

Kassa-Oderbergi VasútStauding-Stramberger EisenbahnNeutitscheiner LokalbahnBuschtiehrader EisenbahnAussig-Teplitzer EisenbahnVorarlberger BahnMagyar Nyugati VasútTarnow-Leluchower StaatsbahnPrag-Duxer EisenbahnÖsterreichische NordwestbahnÖsterreichische LokaleisenbahngesellschaftNiederösterreichische SüdwestbahnenMühlkreisbahnMährisch-Schlesische CentralbahnMährische GrenzbahnLemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn-GesellschaftRudolfsbahnKremstalbahnFranz-Josefs-BahnErzherzog Albrecht-BahnElső Magyar-Gácsországi VasútEisenbahn Pilsen-Priesen(-Komotau)Dux-Bodenbacher EisenbahnBozen-Meraner BahnBöhmische WestbahnBöhmische NordbahnBöhmische NordbahnTurnau-Kralup-PragBöhmische CommerzialbahnenRakonitz-Protiviner BahnIstrianer StaatsbahnDniester BahnDalmatiner StaatsbahnÖsterreichische WestbahnPferdeeisenbahn Budweis–Linz–GmundenKaiser-Ferdinands-NordbahnBrünn-Rossitzer EisenbahnÖsterreichische OstbahnOsztrák (–Magyar) Államvasút-TársaságSüdöstliche StaatsbahnMagyar Középponti VasútNördliche StaatsbahnCarl Ludwig-BahnÖstliche StaatsbahnKrakau-Oberschlesische BahnSüdliche StaatsbahnDéli VasútTiroler StaatsbahnLombardisch-Venetianische StaatsbahnLombardisch-Venetianische Ferdinands Eisenbahn-GesellschaftMilano-Monza

Irodalom

Kapcsolódó szócikkek

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Császári_és_Királyi_Osztrák_Államvasutak
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.