A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
SB/DV 17a sorozat | |
SB/DV 17a sorozat KsOd I osztály | |
Pályaszám | |
SB 302–311, KsOd 31–40 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Floridsdorf |
Gyártásban | 1881-1891 |
Selejtezés | KsOd 1937-ig |
Darabszám | DV: 10 db, KsOd: 10 db |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 720 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 80 km/h |
Ütközők közötti hossz | 14 659 mm |
Hossz | 5 785 mm |
Csatolt kerekek tengelytávolsága | 2 200 mm |
Szolgálati tömeg | 43,2 t |
Tapadási tömeg | 25,3 t |
Legnagyobb tengelyterhelés | 13 t |
Fékek | |
Típusa | Hardy légűrfék |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2'B-n2 |
Gőznyomás | 10,5 kg/cm² |
Rostélyfelület | 2,0 m² |
Forrfelület | 115,5 m² |
Teljesítmény | 500 LE |
Gépezeti vonóerő | 4140 kp |
Tapadósúlyból számított vonóerő | 4 048 kp |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az SB/DV 17a sorozat a Déli Vasút szerkocsis gyorsvonati gőzmozdonytípusa volt. A mozdonyokból a Kassa–Oderbergi Vasút (KsOd) is vásárolt.
1881-ben a Déli Vasútnak növelni kellett gyorsvonati mozdonyparkját. 1882-ben a floridsdorfi mozdonygyár szállított tíz db 17a sorozatú mozdonyt 302–311pályaszámokkal A 16a sorozat mintájára a hátsó csatolt tengely nem az állókazán mögé, hanem alá került. A mozdony csakúgy, mint a 17b, 17c és 17d, külsőkeretes, Hall forgattyús, Stephenson vezérlésű, légűrfékes volt, és ezért abban az időben már elavultnak számítottak
A 17a sík pályán 115 km/ó, 150 t súlyú vonattal 80 km/ó sebességet ért el. Elsősorban a Bécs–Trieszt vonal menetrend szerinti gyorsvonatait továbbította, majd amikor ott a 17b, 17c és 17d sorozatok átvették a helyét, áthelyezték (Nagy)Kanizsára, ahol a Budapest–Pozsony és a (Nagy-)Kanizsa–Sopron–Bécs szakasz gyorsvonatait továbbította, valamint előfogatolt Bozen és Lienz között. 1924. után két mozdony Magyarországra került, nyolc pedig Jugoszláviába.
A Kassa–Oderbergi Vasút (KsOd) gyorsvonati mozdonyai számának növelésére a Floridsdorfi Mozdonygyár 1884. és 1891. között tíz mozdonyt szállított a Déli Vasútnál már bevált típusból. A KsOd az I. osztályba sorolt mozdonyokat a 31–40 pályaszámokkal látta el. A KsOd-nál ezek voltak az első igazi gyorsvonati mozdonyok. 1924-ben a Csehszlovák Államvasutak a 253.1 sorozatba osztotta őket.
A ČSD 1937-ben selejtezte a sorozat utolsó mozdonyát.
Források
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a SB 17a,b,c,d című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- A M. Kir. Államvasutak Gépgyára által szállított mozdonyok vázlatrajzai és méretadatai (Skizzen und Dimensionstabellen der in der Maschinenfabrik der Kön. Ung. Staatseisenbahnen gebauten Locomotiven), Klösz, Budapest, 1906
- Herbert Dietrich: Die Südbahn und ihre Vorläufer, Bohmann Verlag, Wien, 1994, ISBN 3-7002-0871-5
- Heribert Schröpfer: Triebfahrzeuge österreichischer Eisenbahnen - Dampflokomotiven BBÖ und ÖBB, alba, Düsseldorf, 1989, ISBN 3-87094-110-3
- Dieter Zoubek: Erhaltene Dampflokomotiven in und aus Österreich, Eigenverlag, 2004, ISBN 3-200-00174-7
- szerk.: Lányi Ernő: Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon. Budapest: Közlekedési dokumentációs Vállalat (1985). ISBN 963-552-161-8
- Kubinszky Mihály. Ungarische lokomotiven und Triebwagen. Budapest: Akadémia kiadó. ISBN 963-05-0125-2. (1975)
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.