A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
SöStB Bazin | |
SöStB – Bazin bis Rákos / StEG I 92–95 / StEG II 26–29 / MÁV IIr 1283–1285 | |
Pályaszám | |
SöStB 65–68 StEG I 92–95 StEG II 26–29 MÁV IIr 1283–1285 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Wr. Neustadt |
Gyártásban | 1851 |
Selejtezés | 1897-ig |
Darabszám | NStB: 4 ÁVT: 4 (SöStB-től) MÁV: 4 (ÁVT-től) db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 1B n2 |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1740 mm |
Teljes tengelytávolság | 3 345 mm |
Szolgálati tömeg | 30,05 t |
Tapadási tömeg | 16,7 t |
Legnagyobb tengelyterhelés | 11,3 t |
Gőzvontatás | |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 395 mm |
Dugattyú lökethossza | 606 mm |
Gőznyomás | 6,3 atm |
Tűzcsövek | |
Hossza | 4399 mm |
Rostélyfelület | 1,07 m² |
Forrfelület | 90,0 m² (vízborított) |
Tapadósúlyból számított vonóerő | 30 002 kN |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A SöStB Bazin – Rákos egy szerkocsis gőzmozdonysorozat volt a cs. kir. Délkeleti Államvasútnál (SöStB).
Története
A SöStB ezzel a 4 db 1B tengelyelrendezésű mozdonnyal személyvonati mozdonyállományát kívánta növelni. A Bécsújhelyi Mozdonygyár 1851-ben megépített mozdonyoknak a BAZIN, DÉVÉNY, LOSONCZ , RÁKOS neveket és a 65-68 pályaszámokat adták. A mozdonyok állókazánjai patkó alakú rostélyokkal készültek, hosszkazánjuk dóm nélküli volt.
1855-ben az Államvasút-Társaság (ÁVT) (németül: Staats-Eisenbahn-Gesellschaft, StEG) megvásárolta a SöStB-t és a mozdonyait átszámozta. A sorozat mozdonyai előbb a 92-95, majd 1873-tól a 26-29 pályaszámokat kapták. 1891-ben a magyar pályarészek államosításakor a mozdonyok a MÁV-hoz kerültek, a RÁKOS-t selejtezték anélkül, hogy pályaszámot kapott volna, a többi mozdonyt pedig a IIr. osztály 1283-1285 pályaszámtartományba osztották. 1895-ben közülük kettőt, 1897-ben pedig az utolsót is selejtezték.
Irodalom
- Richard von Helmholtz, Wilhelm Staby: Die Entwicklung der Lokomotive im Gebiete des Vereins deutscher Eisenbahnverwaltungen. 1 München és Berlin: Oldenbourg. 1930.
- Ernő Lányi et al.; Közlekedési Múzeum (Hrsg.): Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon. Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest 1985, ISBN 963-552-161-8.
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.