A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KFNB Ia | |
KFNB IIb 1 kkStB 407 sorozat | |
Pályaszám | |
KFNB Ia 79–83, KFNB IIb 1 79–83, kkStB 407.01 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Sigl/Bécs |
Gyártásban | 1862 |
Szolgálatba állás | 1862 |
Átépítés | |
Éve | 1882–1883 |
Selejtezés | 1913 |
Darabszám | 5 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1976 mm |
Futókerék-átmérő | |
Elöl | 1264 mm |
Hátul | 1264 mm |
Ütközők közötti hossz | 14 668 mm |
Hossz | 7652 mm; 8473 mm (átépítés után) |
Magasság | 4700 mm; 4440 mm (átépítés után) |
Teljes tengelytávolság | 4584 mm |
Üres tömeg | 28 t; 33 (átépítés után) t |
Szolgálati tömeg | 31,5 t; 37 (átépítés után) t |
Tapadási tömeg | 20,5 t 25 (átépítés után) t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1A1 n2; 1B n2 (átépítés után) |
Tengelytávolság szerkocsival | 10 740 mm; 11 761 mm (átépítés után) |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 395 mm |
Gőznyomás | 6,5 atm 10 atm (átépítés után) |
Rostélyfelület | 1,20 m³ 1,58 m² (átépítés után) |
Sugárzó fűtőfelület | 9,00 m³ 6,80 m² (átépítés után) |
Csőfűtőfelület | 107,90 m³ 102,10 m² (átépítés után) |
Szerkocsi | |
Típusa | 44, 45 |
Szolgálati tömege | 24 |
Vízkészlet | 9,6 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 7,1 m³ szén |
Fogaskerekű hajtás | |
Hajtó dugattyú lökethossza | 632 mm |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A KFNB Ia sorozat egy gyorsvonati szerkocsis gőzmozdony sorozat volt az osztrák Ferdinánd császár Északi vasút-nál (németül: Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, KFNB).
A bécsi Sigl mozdonygyár 1862-ben öt db kéthengeres-telített gőzű, 1A1 tengelyelrendezésű gőzmozdonyt szállított a KFNB-nek. A mozdonyoknak a kor szokásának megfelelően neveket adtak: RAKETE, BLITZ, KOMET, VESTA és NEPTUN. 1869-től a IVa osztályba, majd 1881-től az Ia osztályba sorolták őket. A mozdonyok külsőkeretesek voltak Hall forgattyúval és kis teljesítményű kazánnal.
Az 1873-as gazdasági világválság után személyvonati szolgálatra használták őket, ám erre nem voltak alkalmasak, ezért 1882 és 1883 között átépítették a mozdonyokat 1B tengelyelrendezésűvé és a IIb 1 osztályba sorolták át őket. Az átépítés során megnövelték a kazán rostélyfelületét, átalakították az állókazánt is és megnövelték a gőznyomást. A gőzdóm hátrább került a hosszkazánon. Az átalakítással megnőtt a mozdony hossza és kismértékben a tömege is. A mozdonyokra vezetőállás került.
A KOMET a KFNB 1906-os államosítása után az osztrák császári és Királyi Osztrák Államvasutakhoz került (németül: k.k. österreichischen Staatsbahnen[halott link], kkStB) a kkStB 407 sorozatba. 1913-ban selejtezték.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a KFNB Ia című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918. Bécs: Verlag Slezak. 1978. ISBN 3-900134-40-5
- Alfred Horn: Die Kaiser-Ferdinands-Nordbahn. 2 Bécs: Bohmann Verlag. 1970. = Die Bahnen Österreich-Ungarns,
Külső hivatkozás
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.