A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
MKpV Czegléd | |
MKpB Czegled / SöStB Czegled / ÁVT 78–84 / ÁVT 357–363 SöStB Csillag, Deáki és Diőszegh / ÁVT 85–87 / ÁVT 364–366 | |
Pályaszám | |
SöStB 17–30 ÁVT 78–87 ÁVT 357–366 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Haswell/Bécs |
Gyártásban | 1847, 1850 |
Szolgálatba állás | 1847 |
Selejtezés | ÁVT: 1876, 1879 KFNB: 1896–1900 |
Darabszám | MKpV: 11 SöStB: 11 (UZB-től) + 3 ÁVT: 14 (SöStB-től) KFNB: 4 (ÁVT-től) db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1580 mm |
Futókerék-átmérő | 1120 mm |
Ütközők közötti hossz | 7,719 m mm |
Szolgálati tömeg | 24,35 t |
Tapadási tömeg | 8,1 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1B n2 |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 401 mm |
Dugattyú lökethossza | 579 mm |
Gőznyomás | 5,5 atm |
Rostélyfelület | 1,06 m² |
Forrfelület | 99,0 m² (vízboritott) |
Teljesítmény | 44 kW |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A MKPV Czegléd sorozat tizenegy szerkocsis gőzmozdonya volt az osztrák-magyar Magyar Középponti Vasútnak (röviden MKpV, németül Ungarischen Zentralbahn, UZB).
Története
Az 1B tengelyelrendezésű NÁDOR és ISTVÁN mozdonyok beváltak, így a MKpV további mozdonyok építését rendelte meg a WRB mozdonygyárától. A mozdonyok 1847-ben készültek el és a CZEGLÉD, ABONY, PILIS, MONOR, ALBERTI, IRSA, VISEGRÁD, ÜLLÖ, SZOLNOK, NAGYMAROS és BIHAR neveket kapták.
A mozdonyok belsőkeretes, külső vízszintes hengerelrendezésűek voltak. Az állókazánfedél félgömb alakú volt. Ezeknél a mozdonyoknál kerültek először alkalmazásra a John Baillie, a MKpV mozdonyépítési igazgatója által kifejlesztett nyomó, húzó- és tartórugók.
Miután 1850-ben a MKpV államosításával a cs. kir. Délkeleti Államvasút (németül k.k. südöstlichen Staatsbahn SöStB) része lett, a mozdonyok is új, 17-27 közötti pályaszámokat kaptak. Az után, hogy 1855-ben a SöStB-t megvásárolta az Államvasút-Társaság (ÁVT) a pályaszámokat 78-84-re változtatták. Az ÜLLŐ, SZOLNOK, NAGYMAROS, BIHAR mozdonyokat megvásárolta a Kaiser-Ferdinands-Nordbahn (KFNB) és ott a 61, 67, 55 és az 51 pályaszámokat kapták (lásd: KFNB – Nestor bis Ariadne, Bihar bis Üllö, Jason II).
A KFNB mozdonyok 1896-tól 1900-ig lettek selejtezve, miközben az ÁVT ezt a mozdonysorozatot már 1876-ban és 1879-ben leselejtezte.
1850-ben a WRB mozdonygyára további három darabot épített ezekből a mozdonyokból a MKpV-nek, de már a SöStB vette át azokat. A CSILLAG, DEÁKI és DIOSZEGH nevet kapták és az SöStB szerinti 28-90 pályaszámokat. Az ÁVT a pályaszámokat előbb 85-87-re, majd 1873-tól IIIe. osztály 364-366 –re módosította.
A különböző szállítási sorozatok tagjai jelentősen különböztek egymástól. Először a kazándómban, később a kazánkinézetben, majd a különböző módon épített kéményekben.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben az UZB – Czegled bis Bihar című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Mihály Kubinszky. Ungarische Lokomotiven und Triebwagen (német nyelven). Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 963-05-0125-2.
- Ernő Lányi et al.. Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon.. Budapest: Közlekedési Dokumentációs Vállalat. ISBN 963-552-161-8. (1985)
További információk
- A típus története számokban//német nyelven
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.