A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KFNB IIIb1,2 kkStB 121 sorozat BBÖ 121 sorozat | ||
---|---|---|
Technikai adatok | ||
Pályaszám : | KFNB IIIb 1,2 110–161 kkStB 121.01–49 BBÖ 121.01–49 (hézagokkal) | |
Darabszám:: | KFNB: 52 kkStB: 49 BBÖ: 26 | |
Gyártó: | StEG, Strousberg/Hannover, Wr. Neustadt | |
Gyártásban: | 1867–1869, 1871–1873 | |
Selejtezés: | 1926-ig | |
IIIb1 | IIIb2 | |
Jelleg: | 1B n2 | |
Hossz: | 8 325 mm | |
Hossz szerkocsival: | 14 520 mm | |
Magasság: | 4 465 mm | |
Hajtókerék-átmérő: | 1 582 mm | |
Futókerékátmérő: | 1 186 mm | |
Csatolt kerekek tengelytávolsága: | 1 594 mm | |
Össztengelytávolság: | 2 477 mm | |
Tengelytávolság szerkocsival: | 10 465 mm | |
Üres tömeg: | 30,0 t | |
Tapadási tömeg: | 23,5 t | |
Szolgálati tömeg: | 34,0 t | |
Szolgálati tömeg szerkocsival: | 62,3 t | |
Hengerátmérő: | 395 mm | |
Dugattyúlöket: | 632 mm | |
Csőfűtőfelület: | 114,7 m² | 118,5 m² |
Sugárzó fűtőfelület: | 7,40 m² | |
Rostélyfelület: | 1,70 m² | |
Gőznyomás: | 8,6 at | 10,0 at |
Legnagyobb sebesség: | 70 km/h | |
Szerkocsi típusa | 45 | |
Vízkészlet: | 9,6 m³ | |
Tüzelőanyagkészlet: | 7,1 m³ szén |
A KFNB IIIb 1,2 sorozat egy személyvonati szerkocsisgőzmozdony-sorozat volt az osztrák Ferdinánd császár Északi vasút (németül Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, KFNB)-nál.
Története
A Steg Mozdonygyár, a hannoveri Bethel Henry Strousberg Mozdonygyár és a Bécsújhelyi Mozdonygyár 1867 és 1873 között 52 db 1B tengelyelrendezésű mozdonyt szállított a KFNB számára. A KFNB a mozdonyokat a KFNB IIIb sorozatba osztotta és a 110-161 pályaszámokat adta nekik. A mozdonyok ezen kívül neveket is kaptak, pl. az első a NORDSTERN-t az utolsó pedig a LEMBERG-et.
A régebbi, rosszabb hatásfokú kazánokat fokozatosan újabbakra cserélték. A még át nem alakított mozdonyokat átsorolták a IIIb 1 sorozatba, az átépítettek pedig a IIIb 2-be kerültek. 1907-ben már csak két átépítetlen mozdony volt a IIIb 1 osztályban.
A mozdonyok többsége Lundenburgban állomásozott és előfogatolták a Zellerndorfi és Grußbach/Schönaui személyvonatokat.
A császári és Királyi Osztrák Államvasutak (kkStB) a KFNB államosítása után a sorozat mozdonyait a kkStB 121 sorozatba osztotta.
Az első világháború után hat mozdony a Lengyel Államvasutakhoz (PKP) került. A többi sorozatba tartozó mozdony az Osztrák Szövetségi Vasutakhoz (Bundesbahnem Österreish, BBÖ) került, ahol 1926-ig selejtezték őket.
Források
- A lap a német Wikipédia "KFNB IIIb 1,2" című szócikkének fordítása. A források az eredeti szócikknél megtalálhatóak.
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a KFNB IIIb 1,2 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként. Az eredeti szócikk forrásai szintén itt találhatóak.
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
Irodalom
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918. Bécs: Verlag Slezak. 1978. ISBN 3-900134-40-5
- Alfred Horn: Die Kaiser-Ferdinands-Nordbahn. 2 Bécs: Bohmann Verlag. 1970. = Die Bahnen Österreich-Ungarns,
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.