Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Cs. kir. Északi Államvasút
 
Cs. kir. Északi Államvasút
Az Északi Államvasút vonalhálózata
Az Északi Államvasút vonalhálózata
Típusközlekedési társaság
A Wikimédia Commons tartalmaz Cs. kir. Északi Államvasút témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Az (osztrák) cs. kir. Északi Államvasút (rövidítve: NStB) volt a Habsburg Birodalom (Osztrák császárság) első állami vasúttársasága. Vonalai a mai Csehország területén voltak.

Története

Bár 1840 körül Európában még csak néhány vasútvonal üzemelt, az Udvari Tanács (Allgemeinen Hofkammer) elnöke, Carl Friedrich von Kübeck javaslatot tett vasutak építésére. Ebben egyrészt Csehország iparosodása és a Keleti- és Balti-tengeri kapcsolat megteremtése játszott szerepet, másrészt a katonai szállítási szempontok, mivel Poroszország semleges, ám Szászország szövetséges volt.

Max Lichtner prágai ügyvéd már 1836-ban koncessziót kapott a Brno-Prága vasútvonalra, de az építési költséget nem tudta előteremteni. Ugyanakkor ez a koncesszió megakadályozta, hogy a KFNB, amely külön engedélyért folyamodott, hogy ezt a szakaszt megépítse. Mivel a döntést nem I. Ferdinánd, hanem az állam hozta, az Államtanácsban Salomon Rothschild megszerezte Metternich támogatását a KFNB–nek és sikerült Kübecknek meggyőzni, hogy a vasút üzemeltetését a magántársaságnak hagyja.

1841. december 19-én Kübeck tervét jóváhagyták és Hermenegild von Francesconit kinevezték főigazgatónak. Francesconi a KFNB-től hozta magával a részletes terveket, különösen a keleti végpontra, Brünnre és Olmützre vonatkozóan. 1842. augusztus 3-án kiadták az engedélyt az Olmütz-Prága vonalra és az év szeptember 4-én megindult az építkezés.

Építése és megnyitása

Az emelkedők és ívek miatt sok műtárgyra volt szükség. Az alépítmény elkészült a két sín számára, de csak rövid szakaszon, Prága és Biechovicz között volt valójában kétvágányú. Ezt a pályaszabványt később más államvasutak is elfogadták. 1843-ban a Talachini cég elkezdte építeni a Brünn-Böhmisch Trübau vonalat. A társaság vezetőinek megszorító intézkedései és a rossz bánásmód a munkásokkal számos esetben a tífuszt, vérhast és kiütéses tífuszt okozott. A befejezést késleltették a márciusi forradalmak és a nehéz terep is. Végül 1849-ben elkészült.

Vonalai

Megnyitás

Fordítás

  • Ez a szócikk részben vagy egészben a k.k. Nördliche Staatsbahn című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.

Irodalom

Commons:Category:Nördliche Staatsbahn
A Wikimédia Commons tartalmaz Cs. kir. Északi Államvasút témájú médiaállományokat.
  • Johann Stockklausner: Dampfbetrieb in Alt-Österreich 1837–1918. Slezak-Verlag, Wien 1979, ISBN 3-900134-41-3.
  • Herbert Dietrich: Die Vorläufer der Staatseisenbahngesellschaft (StEG). In: Eisenbahn. 2, 1987, ISSN 0013-2756, S. 21–24.
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Cs._kir._Északi_Államvasút
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.