A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KkStB 289 sorozat | |
KFNB VII kkStB 289 sorozat BBÖ 289 sorozat | |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 2-4-0T |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 266 mm |
Futókerék-átmérő | 950 mm |
Hossz | 8 834 mm |
Magasság | 4 220 mm |
Csatolt kerekek tengelytávolsága | ? mm |
Teljes tengelytávolság | 3 556 mm |
Üres tömeg | 26,0 t |
Szolgálati tömeg | 33,0 t |
Tapadási tömeg | 21,7 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1B n2t |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 395 mm |
Dugattyú lökethossza | 580 mm |
Gőznyomás | 8,6 at |
Rostélyfelület | 1,26 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 5,80 m² |
Csőfűtőfelület | 50,30 m² |
Vízkészlet | 4,0 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 1,3 m³ szén |
A Wikimédia Commons tartalmaz KkStB 289 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A kkStB 289 sorozat egy tehervonati szertartályosgőzmozdony-sorozat volt a cs. kir. osztrák Államvasutaknál ( k.k. Staatsbahnen, kkStB), amely mozdonyok eredetileg a Ferdinánd császár Északi Vasúté (Kaiser Ferdinands Nordbahn, KFNB) voltak.
A KFNB VII sorozat a régi 1B tengelyelrendezésű "Szilézia" osztályú tehervonati mozdonyok átépítésével jött létre, amelyek felszabadultak az új C tengelyelrendezésű Vc sorozatú mozdonyok forgalomba állításával.
Mivel abban az időben hiány volt a tolatómozdonyokban, beszerzés helyett az olcsóbb 1B mozdonyok szertartályossá való átépítése mellett döntöttek. A víztartály mint egy nyereg került a kazánra. Összesen 34 gépet építettek át.
Tolatószolgálatban nagy volt a szén fogyasztásuk, így nem voltak velük megelégedve.
A működési területük Bécs, Lundenburg, Prerau, Ostrava és Krakkó rendezőpályaudvarai voltak.
A KFNB VII sorozatból még 18 db került át a kkStB-hez az államosításkor, ahol a 289 sorozatba lettek beosztva. Az első világháború után még mindig 9 mozdony került át az Osztrák Szövetségi Vasutakhoz a BBÖ 289 sorozatba, ahol 1924-ig eladták vagy leselejtezték valamennyit.
Egy mozdony még üzemképes a sorozatból. Az 1851-ben a WRB Mozdonygyárában John Haswell mintájára épült LICAON, amely 1923-ban került Salzburgba a Stiegl Sörgyárba, ahol kb. 1937-ig volt használatban. 1958-ban kiállították a Linzi Főpályaudvaron. Az Osztrák Vasút megalapítása 150. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségek részeként 1987-ben felújították, ma a Strasshofi Vasútmúzeum -ban található. Úgy tartják, ez az egyik legrégebbi működőképes mozdony a világon, de 2004 óta nem fűtötték fel.
Lycaon Árkádia nevezetes királya volt a görög mitológiában.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 289 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Alfred Horn: Die Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, Die Bahnen Österreich-Ungarns, Band 2, Bohmann Verlag, 1970
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918, Verlag Slezak, Reprint 1978, ISBN 3-900134-40-5
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.