A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
NStB Melnik - Sazawa | |
NStB Melnik - Sazawa | |
Pályaszám | |
NStB 53–60 StEG 73–74 TVV 1–4 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Meyer/Mülhausen |
Gyártásban | 1844–1845 |
Selejtezés | NStB: eladás 1854 StEG: eladás 1858–1864 ÖStB: 1861 TVV: 1876–1877 |
Darabszám | NStB: 8 ÖStB: 2 (NStB-től) StEG: 6 (NStB-től) TVV: 4 (StEG-től) db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 4-2-0 |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1.265 mm |
Teljes tengelytávolság | 3,240 m |
Szolgálati tömeg | 20,5 t |
Tapadási tömeg | 11,6 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2A n2 |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 410 mm |
Dugattyú lökethossza | 630 mm |
Gőznyomás | 6,3 at |
Tűzcsövek | |
Hossza | 3.750 mm |
Rostélyfelület | 1,0 m² |
Forrfelület | 69,8 m² |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az NStB Melnik – Sazawa mozdonysorozat az osztrák-magyar cs. kir. Északi Államvasút /k.k. Nördlichen Staatsbahn (NStB)/ szerkocsisgőzmozdony-sorozata volt.
Története
A nyolc mozdonyt a Meyer Mozdonygyár építette Mülhausenben 1844-45-ben. Az NStB elnevezte őket MELNIK, KUTTENBERG, PLANIAN, BERAUN, ELBE, MOLDAU, KÖNIGSWART és SAZAWA-nak és az 53–60 pályaszámokat adta nekik. A MELNIK típus a NStB legrégibb mozdonyai közé tartozott, valószínűleg anyagvonati gépeknek szerezték be őket. Ezek a 2A elrendezésű gépek a Norris Philadelphia típus alapján készültek de már vízszintes hengerelrendezéssel 1854-ben a KUTTENBERG-et és az ELBE –t a Keleti Államvasút / k.k. Östliche Staatsbahn (ÖStB)/ megvásárolta az NStB-től és átnebezte BABIAGORA és ROHACZ-nak majd 1861-ben selejtezték őket.
1855-ben az ÁVT (StEG) felvásárolta az NStB-t. Ekkor a PLANIAN –t és a MOLDAU-t 73 és 74 pályaszámokkal látta el. A megmaradt négy mozdonyt – MELNIK, BERAUN, KÖNIGSWART, SAZAWA – 1858-ben megvásárolta a Tiszavidéki Vasút (TVV) /Theissbahn/ ahol átnevezték őket őket SZOLNOK, KARCZAG, KISUJSZÁLLÁS és SZOBOSZLÓ-nak. A TVV 1876–1877 között selejtezte a mozdonyokat. A StEG 73 és 74 számú mozdonyait 1864-ben a Waidhofeni Vasgyár megvásároltat.
A StEG átvette e mozdonyokat, de még be sem sorolta őket, amikor 1856-ban a hat darabból négyet eladott az akkor engedélyezett TVV-nak, amely e négy mozdonynak új neveket adott, s azokat akkor épülő vonalain anyagvonati gépekként használta.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a NStB – Melnik bis Sazawa című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként. Az eredeti szócikk forrásai szintén ott olvashatóak.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.