Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

MKpV Pest
 
MKpV Pest
MKpV Pest
SöStB Pest
ÁVT I 51–54
ÁVT II 2
Pályaszám
SöStB 2–5
StEG I 51–54
StEG II 2
Általános adatok
GyártóCockerill/Seraing
Gyártásban1845
Darabszám4 db
Műszaki adatok
Tengelyelrendezés4-2-0
Nyomtávolság1 435 mm
Hajtókerék-átmérő1 501 mm
Futókerék-átmérő790 mm
Engedélyezett legnagyobb sebesség40 km/h
Teljes tengelytávolság3 214 mm
Gőzvontatás
Jelleg2'A-n2
Hengerek
Száma2
Átmérője384 mm
Dugattyú lökethossza560 mm
Gőznyomás6,27 atm
Tűzcsövek
Száma121
Rostélyfelület0,93 m²
Sugárzó fűtőfelület5,03 m²
Forrfelület72,0 m²
Teljesítmény74 kW
Szerkocsi
Típusakéttengelyes
Vízkészlet5,3 m³
Tüzelőanyag-készlet3,16 m³
SablonWikidataSegítség

A MKpV Pest sorozat a Magyar Középponti Vasút (röviden MKpV, németül Ungarischen Zentraleisenbahn, UZB) szerkocsis gőzmozdonysorozata volt.

A mozdonyokat a seraingi Cockerill mozdonygyárban építették 1845-ben. A minta a Norris Philadelphia-típusa volt. Egy kapcsolatlan kerékpárú, egyenes tengelyű és kéttengelyes forgóvázú, továbbá belsőkeretes, belsővezérlésű, valamint a kereten kívül ferdén elhelyezett hengerekkel. A rostélyfelület aránya a fűtőfelülethez feltételezte a jobb minőségű kőszén használatát. Valójában akkoriban Magyarországon a mozdonyokat túlnyomórészt fával fűtötték, így az elvárt teljesítményt (74 kW) valószínűleg nem mindenkor szolgáltatta. A mozdony magasított kéménnyel és félgömbfedelű állókazánnal készült.

A Pest és Buda mozdonyokkal 1846 július 15-én megindult az első magyar vasúti szakaszon a közlekedés MKpV Pest–Vác vonalán.

1850-ben a MKpV -t államosították, az így létrejött cs. kir. Délkeleti Államvasút (SöStB) az átkerült mozdonyokat 2-5 pályaszámokkal látta el. 1855-ben az ÁVT felvásárolta az SöStB-t, a pályaszámokat 51-54-re változtatta. A BUDA - az 52 pályaszámú - a második pályaszámrendszerben a 2 számot kapta, végül 1865-ben selejtezték.

Az MKpV első mozdonyairól sem fénykép, sem rajz nem maradt fenn. A bemutatott kép mindössze egy stilizált rajz, semmiképpen sem tekinthető műszakilag pontos ábrázolásnak. A forrásokból a fenti adatokat ismerjük. Ismert, hogy a Pest próbamenetben 43 km/h sebességet ért el. Megjegyzendő, hogy a PEST típusú 4 mozdony ferdehengeres volt, ebben különbözik a Vácz típustól. Feltételezhető, hogy az 1843-ban gyártott DEBRECZIN, mint anyagvonati mozdony, a pályaépítés megkezdését követően (1845?) került Magyarországra, Így ez tekinthető az első magyar mozdonynak.

Jegyzetek

Fordítás

Ez a szócikk részben vagy egészben az UZB – Pest bis Pozsony című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.

Források

  • Mihály Kubinszky. Ungarische Lokomotiven und Triebwagen (német nyelven). Budapest: Akadémiai Kiadó (1975). ISBN 963-05-0125-2 
  • szerk.: Mezei István: A 125 éves MÁV. 1993: MÁV Rt. Vezérigazgatósága 
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/MKpV_Pest
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.

Source: MKpV_Pest





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.