A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KkStB 169 sorozat | |
RGTE 21G–23G kkStB 169 sorozat ČSD 404.0 sorozat | |
Pályaszám | |
RGTE 21G–23G kkStB 169.50–52 ČSD 404.001–003 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Floridsdorf |
Gyártásban | 1901 |
Selejtezés | 1961 / 1965 |
Darabszám | 3 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 0-8-2T |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 030 mm |
Futókerék-átmérő | 730 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 30 km/h[1] 15[2] km/h |
Ütközők közötti hossz | 11 299 mm |
Magasság | 4 570 m |
Mereven ágyazott tengelyek távolsága | 3 150 mm |
Teljes tengelytávolság | 6 650 mm |
Üres tömeg | 55,0 t |
Szolgálati tömeg | 66,5 t |
Tapadási tömeg | 54,0 t |
Legkisebb pályaívsugár | 150 m |
Gőzvontatás | |
Jelleg | D1-n4zzt |
Hengerek | |
Száma | 2/2 |
Átmérője | 500 mm |
Dugattyú lökethossza | 500 mm |
Tűzcsövek | |
Száma | 280 |
Rostélyfelület | 2,39 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 11,0 m² |
Csőfűtőfelület | 154,8 m² |
Forrfelület | 165,8 m² |
Teljesítmény | 650 LE (478 kW) |
Gépezeti vonóerő | 87,5 kNkN[1] 95 kN[2] |
Vezérmű rendszere | Heusinger |
Vízkészlet | 5,0 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 1,7 m³ szén |
Fogaskerekű hajtás | |
Fogaskerekű rendszer | Abt, 2 lemezes |
Hajtó henger átmérője | 420 mm |
Hajtó dugattyú lökethossza | 450 mm |
Fogaskerekek | |
Hajtó | 2 db |
Mérete | 688 mm |
Fékberendezés* | Riggenbach-ellennyomásfék |
A Wikimédia Commons tartalmaz KkStB 169 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség | |
*állandó sebességet biztosító |
A kkStB 169 sorozat egy fogaskerekesgőzmozdony-sorozata volt az osztrák cs. kir. Államvasutaknál (k. k. Staatsbahnen, kkStB), amely mozdonyok eredetileg a Reichenberg-Gablonz-Tannwalder Eisenbahn-tól (RGTE)származtak.
Története
A Floridsdorfi Mozdonygyár 1901-ben szállított a Tannwald–Grünthal (Tannwalder Zahnradbahn) fogaskerekű vasút részére három négycsatlós, Abt rendszerű fogaskerekű mozdonyt. A gépek 21G, 22G, 23G pályaszámokat és a DESSENDORF, IGNAZ, GINZKEY és POLAUN neveket kaptak.
A vasútvonal 1902-es államosítása után a mozdonyokat a kkStB előbb a 69.50–52, majd 1905-től a 169.50–52 pályaszámok alá osztották be.
Az első világháború után a mozdonyok a Csehszlovák Államvasutakhoz kerültek a ČSD 404.0 sorozatba. A második világháború alatt a Német Birodalmi Vasútnál (DRB) 97.601-603 pályaszámokon üzemeltek.
A mozdonyok 1962-ig eredeti pályaszakaszukon üzemeltek, amikor az új gyártású sebességváltós SGP gyártású T 426.0 sorozatú dízelmozdonyok felváltották őket a szolgálatban.
1911-től szellőztető turbinát próbáltak ki a mozdonyokon, hogy csökkentsék a mozdonyszemélyzet nagy füstterhelését az emelkedőkön és a hosszú alagutakban. A turbina felszívta a friss levegőt a mozdony alól és befújta a vezetőfülkébe. Nyilvánvaló, hogy ennek a szellőztetésnek a hatása nem volt megfelelő, így a következő sorozatba már nem szerelték be. Jó minőségű, alacsony hamu és füstképző szén alkalmazásával sikerült az alagutakban csökkenteni a füstterhelést.
A sorozatból a 404 003 pályaszámú mozdony maradt meg, és az Országos Műszaki Múzeumban őrzik Prágában. A mozdony jelenleg működésképtelen múzeumi kiállítási tárgy Jaroměřban a Vasúti Múzeumban.
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 169 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Jegyzetek
Irodalom
- Alfred Horn: Die Österreichische Nordwestbahn, Die Bahnen Österreich-Ungarns, Band 1, Bohmann Verlag, Wien, 1967
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich, Verlag Slezak, Wien, 1978, ISBN 3-900134-40-5
- Dieter Zoubek - Erhaltene Dampflokomotiven in und aus Österreich, Eigenverlag, 2004, ISBN 3-200-00174-7
- Johann Blieberger, Josef Pospichal: Enzyklopädie der kkStB-Triebfahrzeuge, Band 3. Die Reihen 61 bis 380. bahnmedien.at, 2010, ISBN 978-3-9502648-6-9
További információk
- Kép a CSD 404.03 mozdonyról. . (Hozzáférés: 2011. június 15.)
- A CSD 404.0 sorozat (cseh nyelven). . (Hozzáférés: 2011. június 15.)
- Osztrák gőzmozdony adatbázis (német nyelven)
- Képek a kkStB 169 sorozatú mozdonyról[halott link]
- A típus története számokban (német nyelven)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.