A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
SB 570 sorozat | |
SB 570 sorozat KsOd It BBÖ 570 sorozat ČSD 455.0 sorozat DRB 33.0 sorozat ÖBB 133 sorozat | |
Pályaszám | |
SB 570-01, 570-02 DRB 33 001–002 ÖBB 133.01–02<KsOd 351-355 | |
Általános adatok | |
Gyártó | StEG |
Gyártásban | 1915 |
Szolgálatba állás | 1915 |
Selejtezés | 1954 |
Darabszám | 2 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 4-8-0 |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 740 mm |
Futókerék-átmérő | 1 034 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 100 (85) km/h |
Ütközők közötti hossz | 20.334 mm |
Hossz | 12 308 mm |
Magasság | 4 650 mm |
Teljes tengelytávolság | 9 540 mm |
Szolgálati tömeg | 83,7 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2'D h2 |
Hengerek | |
Átmérője | 610 mm |
Dugattyú lökethossza | 650 mm |
Gőznyomás | 14 bar |
Tűzcsövek | |
Száma | 153 |
Hossza | 5 200 mm |
Füstcsövek | |
Száma | 32 |
Rostélyfelület | 4,47 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 16,1 m² |
Csőfűtőfelület | 184,20 m² |
Vízkészlet | 27,0 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 27,0 m³ |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az SB 570 egy gyorsvonati szerkocsisgőzmozdony-sorozat volt a Déli Vasútnál. Ilyen mozdonyok közlekedtek még a Kassa – Odebeberg Vasútnál is KsOd It sorozatjelöléssel.
Története
Csakúgy ahogy a kkStB-nél (lásd a kkStB 470), a Déli Vasútnál is szembesültek a kimondottan a hegyi pályákra alkalmas mozdonyok beszerzésével. Eustace Prossy, utódja Karl Schlöss és a StEG Mozdonygyár főkonstruktőre Hans Steffan terveztek egy négycsatlós mozdonyt, vezető kéttengelyes forgóvázzal. Ellentétben a Gölsdorf 470-esével, az SB 570 túlhevített gőzű ikergépezetű mozdony volt.
Az 570-es sorozatból két példány épült 1915-ben a Steg Mozdonygyárában. Eredetileg a 2'D mozdonyokkal a 109 sorozatot akarták helyettesíteni a karsztvonalakon, de mégis Bécsben maradtak, majd először 1916-ban Mürzzuschlag, és Laibach (ma Ljubljana, Szlovénia) között teljesítettek szolgálatot. Mivel ezt a típust kifejezetten gyorsvonati szolgálatra tervezték, nem feleltek meg a várakozásoknak, így leálltak a sorozat további példányainak építésével. A továbbiakban a BBÖ-nél mint 113 (később. ÖBB-nél 33) sorozat üzemeltek.
A DRB 1938-ban a 33 001 és 002, pályaszámokat adta nekik és mint sebesvonati mozdony közlekedtek. Az ÖBB 1953-ban átszámozta őket 133,01-02 –re, majd 1954-ben selejtezték őket.
E sorozat egyetlen példánya maradt fenn. A Varsói Vasúti Múzeumban van egy azonos építésű mozdony egy lengyel sorozatból.
A Kassa-Odebergi Vasútnál
A Kassa-Oderberger Vasút (KsOd) 1916-ban az 570,01 –el futáspróbákat végzett fővonalain. Az ezen kísérletek pozitív eredményét követően öt némileg eltérő mozdonyt szerzett be és besorolta őket az It osztályba és a 351-355 pályaszámokat osztotta ki nekik. Külsőleg, elsősorban a jellegzetes magyar kúpos füstkamrafedélben különböztek.
Amikor 1921-ben a KsOd államosították, a Csehszlovák Államvasutak (ČSD) 455,001-005 pályaszámokat adott nekik, és az 1960-as években selejtezték őket.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a SB 570 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
További információk
Irodalom
- Adolph Giesl-Gieslingen: Die Ära nach Gölsdorf, Verlag Slezak, Wien 1981, ISBN 3-900134-37-5
- Heribert Schröpfer: Triebfahrzeuge österreichischer Eisenbahnen – Dampflokomotiven BBÖ und ÖBB, alba-Verlag, Düsseldorf 1989, ISBN 3-87094-110-3
- Johann Stockklausner: Dampfbetrieb in Alt-Österreich, Verlag Slezak, Wien 1979, ISBN 3-900134-41-3
- Dieter Zoubek: Erhaltene Dampflokomotiven in und aus Österreich, Eigenverlag, 2004, ISBN 3-200-00174-7
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.