Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

ÖBB 1146 sorozat
ÖBB 1146 sorozat
Rh1146Nordbf1987.jpg
ÖBB 1146 sorozat
Általános adatok
Gyártó WLF, ABES
Gyártásban 1956
Műszaki adatok
Tengelyelrendezés Bo'Bo'
Nyomtávolság 1 435 mm
Engedélyezett legnagyobb sebesség125 km/h
Ütközők közötti hossz16 170 mm
Szolgálati tömeg67 t
Villamos vontatás
Áramnem 15 kV 16,7 Hz AC
25 kV 50 Hz AC
Áramellátás felsővezeték
A Wikimédia Commons tartalmaz ÖBB 1146 sorozat témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Az ÖBB 1146 sorozat egy osztrák Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony-sorozat volt. Az ÖBB 1997 és 1998 között selejtezte a sorozatot.

Története

ÖBB 4061-es sorozatú mozdony

Az 1980-as évekre a nemzetközi személyvonati forgalom igénye megnőtt Ausztria és Magyarország között. Így elkerülhetetlenné vált a vasút fejlesztése, hogy magas színvonalú, gyors összeköttetést tudjanak biztosítani a külföldre utazók számára. A 80-as években a nemzetközi vonatok nem voltak gazdaságosak a határállomási hosszú várakozási idő miatt, amire a mozdonycsere miatt volt szükség. A mozdonycsere a két ország eltérő felsővezeték-, és vonatbefolyásoló rendszere miatt elkerülhetetlen volt.

Ezért az osztrák ELIN cég kísérletképpen 1987-ben megalkotta az ÖBB 1146 sorozatú kétáramrendszerű villamosmozdony 2 prototípusát (1146 001-1 és 1146 002-9 pályaszámmal). A mozdonyokat egy régebbi sorozatból, az ÖBB 1046 sorozat (korábban ÖBB 4061 sorozat) sorozat 2 mozdonyából alakították át. Az ÖBB 1146 volt az első olyan sorozat, amely képes volt üzemelni az osztrák 15 kV 16,7 Hz, és a magyar 25 kV 50 Hz–es felsővezetékrendszer alatt és rendszeresen vonatot is továbbított Magyarországon (az 1063-asok 1982 óta képesek voltak erre). A prototípuspróbák, és a MÁV vonatbefolyásoló berendezések beszerelése után a mozdonyok 1988-ban a Lehár EuroCity-vel megkezdték a menetrendszerű közlekedést a két ország között. Ez volt az első EuroCity-vonat, ami a MÁV vonalán közlekedett. A kis teljesítmény (2000 kW) és az alacsony vonóerő miatt Magyarországra a mozdonyok többnyire csatolva közlekedtek.

A mozdonycsere nélküli határ- és egyben rendszerátlépés a forgalomban jól bevált, így az ELIN tovább folytatta az ún. határátlépő jellegű mozdonyok fejlesztését. Ezen kísérletek eredménye lett az 1993 és 1994 között gyártott korszerűbb ÖBB 1014 sorozat, ami később felváltotta magyarországi EuroCity forgalomban az 1146 sorozatot. Az ÖBB 1146 prototípusokat 1997 és 1998 folyamán selejtezte.

További információk

Commons:Category:ÖBB 1146
A Wikimédia Commons tartalmaz ÖBB 1146 sorozat témájú médiaállományokat.
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/ÖBB_1146_sorozat
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o ÖBB 1146 sorozat





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.