A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Osztrák Szövetségi Vasutak Österreichische Bundesbahnen | |
Típus | állami vasúttársaság |
Jogelőd | Deutsche Reichsbahn |
Alapítva | 1923 |
Székhely | Ausztria |
Vezetők | Andreas Matthä (CEO)[1][2] Franz Seiser[1] Josef Halbmayr (CFO) |
Iparág | Közlekedés |
Tulajdonos | Ausztria (100 százalék) |
Forma | Aktiengesellschaft |
Termékek | Vasúti szállítás |
Árbevétel | 5,17 milliárd euró |
Alkalmazottak száma | 40 031 alkalmazott (2015. december 31.)[3] |
Leányvállalatai |
|
Az Osztrák Szövetségi Vasutak Österreichische Bundesbahnen weboldala | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Osztrák Szövetségi Vasutak Österreichische Bundesbahnen témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (németül Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) Ausztria legnagyobb, állami vasúttársasága. 2005. január 1. óta az ÖBB-t több önálló társaságra tagolták, melynek élén az ÖBB-Holding AG áll.
Történet
- 1882. Megkezdődik a vasúti hálózat államosítása, létrejön a Kaiserlich-königlichen österreichischen Staatsbahnen (kkStB, Császári-királyi Osztrák Államvasutak).
- 1923. Létrejött az Osztrák Szövetségi Vasutak, azaz az Österreischische Bundesbahn, melynek rövidítése BBÖ lett, mivel az „ÖBB”-t akkor már egy svájci magánvasút használta.
- 1938. Az Anschluß után a BBÖ-t a Deutsche Reichsbahn vette át. A második világháború alatt a vonalak 41%-a megsemmisült.
- 1947. A vasúttársaság újraalakulása ezúttal már az ÖBB rövidítéssel (mivel a svájci magánvasutak áttértek a nemzetközi megjelölésben az SP rövidítésre). Megkezdődik a vonalak villamosítása.
Felépítés
- ÖBB-Holding AG (Stratégiai vezetés)
- ÖBB-Personenverkehr AG (Személyforgalom)
- Rail Cargo Austria (Teherforgalom)
Közös leányvállalatok:
- ÖBB-Traktion GmbH
- ÖBB-Technische Services GmbH
- ÖBB-Infrastruktur Betrieb AG
- ÖBB-Infrastruktur Bau AG
Vonalak
Normál nyomtávú vonalainak hossza 5441 km, a keskeny nyomtávú vasutak hossza 316 km. Hálózatának 57%-a villamosított, a Mariazellerbahn kivételével 15 kV 16,7 Hz váltakozó árammal.
Főbb vonalak:
- Westbahn: Wien Westbf – Linz – Salzburg – Innsbruck – Bregenz
- Südbahn: Wien Südbf – Bruck an der Mur – Graz / Klagenfurt – Villach
- Ostbahn: Wien Südbf – Bruck an der Leitha – Hegyeshalom
- Nordbahn: Wien Nord – Hohenau
- Arlbergbahn: Innsbruck – Bludenz
- Brennerbahn: Innsbruck – Brennero/Brenner
- Pyhrnbahn: Linz – Selzthal
- Ennstalbahn: Bischofshofen – Selzthal – Bruck an der Mur
- Tauernbahn: Salzburg – Bischofshofen – Villach
- Drautalbahn: Villach – Lienz
- Linz – Wels – Passau
- Bruck an der Leitha – Köpcsény – Pozsony
- Summerauer Bahn: Linz – Summerau
- steirische Ostbahn: Graz – Fehring – Szentgotthárd
Vonatok
- RJX – Railjet Xpress az ÖBB nagysebességű vonata Siemens Viaggio Comfort ingavonatokkal kiállítva.
- RJ – Railjet a Railjet Xpress sűrűbb megállási renddel közlekedő változata.
- ICE – A DB nagysebességű vonata (ICE), mely több viszonylatban is közlekedik az ÖBB vonalain, illetve a DB-től megvásárolt, 4011-es sorozatú motorvonatokból kiállított vonatok.
- EC – EuroCity vonat nemzetközi forgalomban, ÖBB, MÁV, FS, ČD, HŽ vagy DB-kocsikkal
- nj – Nightjet az ÖBB éjszakai személyszállító szolgáltatása főként fekvőhelyes és hálókocsikból kiállítva.
- EN – Nemzetközi minőségi éjszakai vonat Európa nagyvárosaiba ÖBB, MÁV, DB, SNCF vagy FS kocsikkal.
- IC – InterCity vonat, belföldi forgalomban. Általában csak a nagyobb városokban és a fontos turisztikai központokban állnak meg.
- D – A D-Zug (gyorsvonat) szerepét már régen átvették az IC vonatok, ma leginkább csak nemzetközi forgalomban közlekednek ilyen vonatok.
- REX – RegionalExpress (sebesvonat), a korábbi Eilzug és Sprinter kategória összevonásával jött létre 2006 decemberében. Általában csak nagyobb településeken áll meg.
- CJX – Cityjet Xpress az ÖBB regionális, kevesebb megállójú vonatneme.
- R – Regionalzug (személyvonat), minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Ausztria azon kevés országok közé tartozik, ahol egyetlen vonatra sem kell pótdíjat fizetni. Az EC/IC vonatokon helyjegy váltható.
Évtizedek óta vasúti különlegesség a Bécs–Innsbruck között közlekedő, Korridorzug-nak nevezett EC/IC-vonat, amely Salzburg és Kufstein között megállás nélkül halad át Németország területén. A schengeni határok kialakulása előtt óriási jelentősége volt a vámvizsgálat nélküli útrövidítésnek, egy szomszédos országon keresztül. Ezenkívül járnak még korridorvonatok Innsbruckból az olaszországi Dél-Tirolon keresztül a Kelet-Tirolban található Lienzbe, illetve Bécsújhely és Bécs felől Sopron érintésével a burgenlandi Sopronkeresztúrra (Deutschkreuz).
Nemzetközi gyorsvonatok Magyarországról
Forgalom
Az utasforgalom az elmúlt években az alábbi módon változott:
Utasok száma | 464 000 000 | 477 000 000 | 286 500 000 | 322 900 000 | 447 000 000 | 480 000 000 |
2012 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Aktív járműállomány
Villamos mozdonyok
-
ÖBB 1293 sorozat Vectron
-
ÖBB 1016/1116/1216 Taurus
Dízelmozdonyok
-
ÖBB 2016 sorozat Hercules
-
ÖBB 2070 sorozat Hector
-
ÖBB 2080/2081 Rotációs hómaróval
Villamos motorvonatok
-
ÖBB 4023/4024/4124 sorozat Talent
Dízel motorkocsik
-
ÖBB 5022 sorozat Desiro
Pályafenntartási járművek
Statisztika
- 44 000 alkalmazott (A legtöbb alkalmazottat Ausztriában az ÖBB foglalkoztatja)
- 5700 km vasútvonal; 57% villamosított
- 1230 db mozdony
- 3136 db személykocsi
- 145 db dízel motorvonat
- 220 db villamos motorvonat, ebből
- 11 db Bombardier Talent 4023 – regionális vonalakon
- 80 db Bombardier Talent 4024 – elővárosi vonalakon
- 16 db Bombardier Talent 4124 – regionális vonalakon, Magyarországra
Átalakítások
A „vasútreform” jegyében az elmúlt években Ausztriában is jelentős átalakításokra került sor. Átszámozták a vonalakat, a cég új logót kapott és felosztották több részre. A fejlesztések fő célja az elővárosi és a preferált fővonalakon közlekedő távolsági vonatok fejlesztése. Ennek jegyében a járműpark nagyobb részét felújították. Az IC-kocsikat az új színtervnek megfelelően átfestették, amelyek az ÖBB-IC vonatokon közlekednek. Az elővárosi forgalomban az újonnan vásárolt Talent motorvonatok fokozatosan leváltják a régi szerelvényeket.
A Bécsből Salzburgba és Klagenfurtba közlekedő távolsági vonatok menetidejének csökkentése is a fő célok között szerepel. Ennek része a Bécs-Salzburg közötti túlterhelt kétvágányú fővonal négyvágányúvá történő átalakítása is, amelynek a Bécs és Linz közötti szakasza már elkészült. Ezenkívül forgalomba álltak a nagysebességű ICE vonatok is. Olyan nagyszabású projektek is folyamatban vannak, mint például a Semmering- vagy a Koralm-alagút megépítése.
Az utóbbi években a MÁV-hoz hasonlóan az ÖBB vonalain is jelentős járatritkításokra került sor. Vasútvonalakat – három rövid szakaszt leszámítva – ugyan nem zártak be, de egyes szakaszokon szinte kizárólag vonatpótló autóbuszok járnak. A személyvonatok helyett időnként még a fővonalakon is buszok közlekednek (pl. Salzburg tartomány déli és délkeleti részén). Az elmúlt 10 év során teljesen átszervezték az IC-hálózatot is. Egyes vonalakat megszüntettek vagy éppen összevontak, néhány viszonylaton ütemes közlekedésük is rendszertelenebbé vált, a szerelvények rövidebbek lettek. Pár éve még Bécsből Zell am See-be, az Europa-Sportregion központjába közvetlen IC-vonattal lehetett eljutni, ma a legtöbb esetben már kétszer is át kell szállni. Olyan szakaszok is létrejöttek (pl. Salzburg-Bischofshofen között), ahol beintegrálták őket az elővárosi forgalomba, és Sprinter (ma REX) vonatokat helyettesítenek.
Áramellátás
Az ÖBB hálózata egyfázisú, 15 kV-os, 16,7 Hz-es váltóárammal működik. Az alállomásokat 110 kV-os vontatási áramvezetékek táplálják, és a vasút saját vontatási áramtermelése 16,7 Hz-es frekvenciájú. A névleges frekvencia 1995. október 16-ig 16⅔ Hz volt.
Az Osztrák Szövetségi Vasutak nyolc saját vízerőművet üzemeltet vontatási áram előállítására Brazban, Wald am Arlbergben, Fulpmesben és Obervellachban, valamint a Stubachtal erőműcsoportot, amely az Enzingerboden, Schneiderau, Uttendorf I és Uttendorf II erőművekből áll. A Tauernmoos erőmű üzembe helyezését 2017/2018-ra tervezik, amely azonban nem közvetlenül vontatási áramot, hanem 50 Hz-es háromfázisú áramot fog termelni, amelyet aztán Uttendorfban alakítanak át. A vontatási áramtermeléshez szükséges vizet a Tauernmoossee, Weißsee, Ammersee és Salzplattensee tározókban, a Beimsee tározóban és az Enzingerboden kiegyenlítő tározóban gyűjtik össze, és nyomóvezetékeken keresztül vezetik a turbinákhoz.
A mintegy 2200 GWh éves összigény egyharmadát a vasút saját erőművei állítják elő. Körülbelül 25 %-ot négy partner vízerőműből (St. Pantaleon, Weyer, Annabrücke, Steeg) vesznek fel; a fennmaradó részt a közüzemi 50 Hertz-es háromfázisú hálózatból vásárolják, és öt átalakítóműben (Ötztal, St. Michael, Bergern, Kledering, Auhof) és egy átalakítóműben (Timelkam) alakítják át vontatási árammá. A tervek szerint 2014 őszén üzembe helyeznek egy másik konvertert is az udtendorfi telephelyen. A szállítók garantálják az Osztrák Szövetségi Vasutaknak, hogy a szükséges mennyiségű villamos energiát szintén túlnyomórészt vízenergiából állítják elő. Az ÖBB ezért a vontatási energiaellátás környezetvédelmi mérlegében rámutat, hogy 97 %-ban hazai vízenergiából származik.
A vonatsűrűség növekedése, az agglomerációkban a helyi közlekedés bővülése, a sebességnövekedés, a nagyobb teljesítményű vontatóegységek és a jobb kényelem miatt a villamos energia iránti igény folyamatosan növekszik. Az ellenintézkedések közé tartozik az olyan villamos mozdonyok használata, amelyek fékezéskor villamos energiát táplálnak vissza a felsővezetékbe ("regeneratív fékezés"), valamint olyan optimalizációs programok alkalmazása, amelyek segítenek csökkenteni a villamosenergia-átviteli veszteségeket. A meglévő létesítményeket korszerűsítik és bővítik. Az új erőművek tervezésekor a hangsúly továbbra is a hazai vízenergia felhasználásán van.
Az ÖBB két erőműve, Rosenbach és Lassach nem vontatási áramot termel, hanem háromfázisú áramot szolgáltat. Az állomásépületek ellátására épültek. Ezeket a területeket csak 1955-ben csatlakoztatták a közüzemi villamosenergia-hálózathoz.
Egyéb vonalak
Jegyzetek
- ↑ a b Offiziell: Christian Kern wird neuer ÖBB-Chef « DiePresse.com. diepresse.com, 2014 . (Hozzáférés: 2014. április 2.)
- ↑ Klugar geht, Kern kommt. newsv1.orf.at, 2010 . (Hozzáférés: 2014. április 2.)
- ↑ Österreichische Bundesbahnen: jährliche Geschäftsberichte Archiválva 2014. április 7-i dátummal a Wayback Machine-ben (download als pdf)
- ↑ Described by the operator, Linz AG Linien In German
További információk
- Az ÖBB hivatalos honlapja
- Táblázatos ÖBB-menetrend
- Fotógyűjtemény az osztrák vasutakról
- Osztrák vasútvonalak
- ÖBB járműbeszerzések 2023-ban: nagyvasak 1760 milliárd forintért
Kapcsolódó szócikkek
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.