A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
EuroSprinter | |
Eurosprinter | |
Általános adatok | |
Gyártó | Siemens AG, Krauss-Maffei |
Gyártásban | 1992–napjainkig |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | Bo'Bo' / Co'Co' |
Nyomtávolság | 1 435 mm / 1 520 mm |
Teljesítmény | |
Névleges | 6 400 kW |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 160 km/h / 230 km/h |
Villamos vontatás | |
Áramnem | 25 kV 50 Hz AC 15 kV 16,7 Hz AC 3 kV DC 1,5 kV DC |
Áramellátás | felsővezeték |
Teljesítmény | |
Rövid idejű | 5 perces teljesítmény 7000 kW 85 km/h felett, az áramirányítók megfelelő hőmérsékletének elérése után |
A Wikimédia Commons tartalmaz EuroSprinter témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az Eurosprinter (illetve az ES 64) a Siemens cég egyik mozdonycsaládja. Többféle változatban gyártják, az eltéréseket jelzi a megnevezés, ES jelenti az EuroSprintert, a következő 2 szám a teljesítményt, majd az U betű az univerzális, a P betű a prototípust, F betű a tehervonati változatot (Freight), az utolsó számjegy az áramrendszerek számát.
A kezdetek, az ES64P
1992-ben készült az ES64 P prototípus-mozdony, amely a Deutsche Bahn-nál 127 001 számot kapott, kísérleti terepként szolgált az új komponensek és anyagok teszteléséhez. Németországon kívül megfordult Norvégiában, Svédországban, Svájcban is demonstrációs célokból. Jelenleg a Dispolok flottába tartozik ES64P-001 számon.
Első megrendelésként a Görög Vasút (OSE) rendelt a típusból 1996-ban, amely azonban 25 kV-tal üzemel és csak 5000 kW teljesítménnyel rendelkezik, 30 db-ot állítottak forgalomba H561-566, majd 120 001-030 számokon.
Szintén a prototípushoz köthető a Portugál Vasutak (CP) LE5600 mozdonycsaládja, a Spanyol Vasutak (RENFE) S252 családja, melyek részben helyben kerültek összeszerelésre. Ezek a valamivel hosszabb és szélesnyomtávú spanyol mozdonyok egyenáramra is alkalmasak.
ES64F
Az ES64F verzió egy nagy teljesítményű tehervonati mozdonynak lett tervezve, de rendelkezik vonatfűtéssel is személyszállító vonatok energiaellátására. A Deutsche Bahn azonban a DB 152 sorozatát kizárólag tehervonati célokra alkalmazza, akárcsak az ITL magánvasút a 2 db hasonló mozdonyát. Ezen mozdonyok maximális sebessége 140 km/h.
DSB EG3100
A Dán Vasutak (DSB) DSB EG 3100 sorozata az EuroSprinter hattengelyes tehervonati változata. Alkalmas mind 25 kV 50 Hz, mind 15 kV 16,7 Hz feszültségre és rendelkezik a német, a dán és a svéd vonatbefolyásolóval is. A hattengelyes kivitel miatt a mozdony indító vonóereje 300 kN helyett 400 kN értéket érhet el, ez a vonóerő szükséges a 2000 tonnás tehervonatoknak a Dánia-Svédország közötti alagúton (15,6‰-es emelkedők) továbbítására, illetve szükség esetén egy forgóvázzal történő megindítására. Ezen az útvonalon korábban 1400 tonnás vonatok közlekedhettek egy mozdonnyal. 13 darab mozdony épült 1999-2000-ben, 6500 kW teljesítményűek, sebességük 140 km/h.
ES64U2
Az ES64U2 változat eredetileg az ÖBB részére készült, módosított áramvonalas mozdonyszekrénnyel a 230 km/h maximális sebesség miatt. A 332 db mozdony (50 db 1016 egyáramnemű, 282 db 1116 sorozatú kétáramnemű) a védett "Taurus" nevet kapta. A típusból rendelt a DB Cargo 25 darabot (DB 182 sorozat), a MÁV 10 darabot (MÁV 1047 sorozat), a GYSEV 5 darabot és a Dispolok cég is rendelkezik kb. 50 darab hasonló mozdonnyal. Az ÖBB 1116-os sorozat 25 darab mozdonya (1116 001-025) és 10 darab Dispolok-mozdony a magyar vonatbefolyásolóval felszerelve korlátlanul közlekedhet Magyarországon is.
ES64U4
A Siemens az ES64F4-et és az ES64U2-t továbbfejlesztve létrehozta az ES64U4-et, amely egy univerzális háromáramnemű mozdony 230 km/h maximális sebességgel, igény esetén négy áramnemmel is gyártható. 2005 elején kezdődtek a próbái az első mozdonyoknak, az ÖBB 1216 sorozatként 50 darabot, a szlovén vasút 10 darabot, az RTS magánvasút 2 darabot, a Regentalbahn magánvasút 4 darabot rendelt idáig.
Az ÖBB 1216 050 mozdony 2006. szeptember 2-án 357 km/h sebességgel haladva a Nürnberg-Ingolstadt közötti nagysebességű vonalon megdöntötte a villamosmozdonyok korábbi sebességrekordját.
ES64F4
Az ES64F4 verzió egy univerzális négyáramrendszerű mozdony tehervonati célokra, maximális sebessége 140 km/h. Valamennyi európai nagyvasúti feszültségrendszert ismeri, LED-bázisú jelzőlámpái valamennyi vasút jelzési rendszerére alkalmasak, az eltérő vonatbefolyásoló rendszerek bármelyike installálható rajtuk az aktuális alkalmazásnak megfelelően. A típusból a DB Cargo, majd Railion rendelt 100 darabot (DB 189 sorozat), a Dispolok kb. 40 darabbal rendelkezik (ES64F4 sorozat).
2003 nyarától a Siemens Eurosprinter ES64F4 típusú, 189 szorzatjelű mozdonyai folyamatosan szolgálatban vannak. 2005 decembere óta a Railion Deutschland AG, Dispolok és az SBB Cargo AG összesen 140 db ilyen mozdonyt üzemeltet. Az ES64F4 típusú mozdonnyal 16 országban végeztek tesztelési futópróbákat.
Az EBA Német Szövetségi Hivatal a mozdonyt a lengyel CTL Logistic üzemében is engedélyezte. 2008. július 9-i engedéllyel a határátlépő forgalomra szóló egyéves próbaüzemre szóló engedélyeztetés befejeződött. Lengyelország így a tizedik ország, melyben az ES64F4-nek közlekednie szabad. Öt további országban megkezdődött a honosítási folyamat. Napjainkban 14 vasútvállalatnál napi gyakoriságú interoperábilis személy- és teherforgalomban közlekedik ES64F4 mozdony. Ez is azt mutatja, hogy nincs áthidalhatatlan technikai akadálya a határokon átmenő forgalomnak.
SNCB 18
Az SNCB 18 sorozat az Eurosprinter család legfiatalabb tagja. Összesen 120 db-ot gyártottak belőle két részletben.
Források
- Moldoványi Tibor: Eurosprinter, a négyáramnemű, nagy teljesítményű villamos mozdony. EDKOPRESS Kft, 2007. március. (Hozzáférés: 2007. november 1.)[halott link]
- Hírek a vasút világából – Az ES/64F4 mozdony Lengyelország számára engedélyezve
Irodalom
- Karl Gerhard Baur: Taurus – Lokomotiven für Europa. (németül) Freiburg: Eisenbahn-Kurier-Verlag. 2003. ISBN 3-88255-182-8
- Thomas Feldmann: Der beliebte Stier. Der Taurus (Baureihe 182). (németül) München: GeraNova Zeitschriftenverlag. 2002. 36–49. o. = Lok-Magazin, 251. ISSN 0458-1822
- Markus Inderst: Investitionen ins Blaue? Tauri-Beschaffung bei den ÖBB. (németül) München: GeraNova Zeitschriftenverlag. 2003. 28. o. = Lok-Magazin, 260. ISSN 0458-1822
- Thomas Feldmann: Baureihe 182. Im Führerstand. (németül) München: GeraNova Zeitschriftenverlag. 2003. 46–47. o. = Lok-Magazin, 261. ISSN 0458-1822
- Bo Oldrup Pedersen – Ole Aaboe Jörgensen – Günther Pröll: Co’Co’-Zweifrequenzlokomotive EG 3100 für Danske Statsbaner. (németül) München: Oldenbourg Industrieverlag. 2000. = Elektrische Bahnen, 12. ISSN 0013-5437
- Markus Inderst: Europalok auf Rampenstrecken. Neue DB-Baureihe 189. (németül) München: GeraNova Zeitschriftenverlag. 2002. 28. o. = Lok-Magazin, 255. ISSN 0458-1822
- Konrad Koschinski: Taurus & Hercules – DB-182, ÖBB-1016/1116, MAV-1047.0, GYSEV-1047.5, Siemens-Dispolok, ÖBB-2016 – Eisenbahn-Journal Sonderausgabe 1. (németül) Fürstenfeldbruck: Merker. 2003. ISSN 0720-051X
- Karl Gerhard Baur: EuroSprinter – Die erfolgreiche Lokomotivfamilie von Siemens. (németül) Freiburg: EK-Verlag. 2007. ISBN 3-88255-226-3
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.