A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ES64 P | |
Siemens ES64 P | |
Általános adatok | |
Gyártó | Siemens, Krauss-Maffei |
Gyártásban | 1992 |
Szolgálatba állás | 1992 |
Darabszám | 1 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | Bo'Bo' |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Teljesítmény | |
Névleges | 6400 kW |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 230 km/h |
Szolgálati tömeg | 86 t |
Villamos vontatás | |
Áramnem | 15 kV 16,7 Hz AC |
Áramellátás | felsővezeték |
A Wikimédia Commons tartalmaz ES64 P témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A Siemens ES64 P egy prototípus villamosmozdony, az EuroSprinter mozdonycsalád első példánya.
Története
A mozdonyt a Siemens-Krauss-Maffei gyártotta, a németországi München-Allach-ban, a spanyol RENFE 252 sorozat és a portugál CP 5600 sorozatú, valamint a korábbi generációs DB 120.1 sorozatú mozdonyok tapasztalatait felhasználva, bemutató mozdonyként a háromfázisú hajtás, a GTO-s áramirányítók, a korszerű vezérlés és a moduláris mozdonyépítési technológia demonstrálására. A mozdony gyári típusjele kezdetben ES01 volt, majd az ES64P1 illetve ES64P-001 számot kapta, a Deutsche Bahn-nál pedig a 127 001 számon dolgozott.
Első festése szándékosan feltűnő, magenta-ezüst színű, nagy EuroSprinter felirattal. Akkoriban a DB az új generációs mozdonyait univerzális mozdonyként képzelte el, sokáig a projektre "DB 121" sorozatjelzéssel hivatkoztak. Az ES-próbamozdony is ilyen tulajdonságokat vonultatott fel. Aztán a DB átalakulása (távolsági és regionális személyszállító, valamint teherszállító társaság) következtében ehelyett három különböző típusra kértek ajánlatot:
- 6 MW körüli teljesítményű, 200 km/h sebességű gyorsvonati,
- 4,2 MW körüli teljesítményű, 140 km/h sebességű könnyű és közepes tehervonati, valamint
- 6,4 MW teljesítményű nehéz tehervonati mozdonyra.
A konkurens cégek demonstrátorai a DB 120 004 és 005 pályaszámú gépek (ABB-Henschel, Eco2000 platform), valamint a 12X jelű mozdony (AEG) voltak.
A nagysebességű gyorsvonati - tehát a bemutató mozdonyhoz képest legkevesebb átalakítást igénylő megrendelést végül az ABB-Henschel (később ADtranz ma Bombardier) cég nyerte el (DB 101 sorozat), a Siemens a nehéz tehervonati gépre kapott megrendelést. A DB 152 sorozatjelet kapott mozdonyt az ES64P bázisán annak számos részelemét felhasználva, de feladatnak a DB egységesítési követelményeinek megfelelő módosításokkal készítette el.
Ez a mozdony tehát a Siemens gyártmányú modern háromfázisú mozdonyok, tehát a DB 152, ÖBB 1016/1116 (MÁV-GYSEV 1047, DB 182) és DB 189 sorozatok elődje. A külső eltérések egyrészt a DB követelményeinek (egységes homlokfal), másrészt a kisebb légellenállásra és olcsóbb gyártásra (ES64U2) való törekvésnek, valamint az erősített energiaelnyelő ütköző- és mellgerenda-kialakításnak köszönhetők. A görög OSE 120 sorozatú (Hellas-Sprinter) mozdonyok közvetlenül ebből a mozdonyból lettek kifejlesztve.
2009-ig sárga-ezüst festésben a Dispolok flottába tartozik ES64P-001 pályaszámon, 2009 nyara óta szürke-lila-fehér festésben közlekedik.
További információk
- Fahrzeugbilder (német nyelven). br146.de, 2012 . . (Hozzáférés: 2012. február 14.)
- Railfaneurope Picture Gallery - Siemens/ES64P (angol nyelven). railfaneurope.net, 2009 . (Hozzáférés: 2012. február 14.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.