A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ÖBB 1216 sorozat | |
ÖBB 1216 sorozat | |
Pályaszám | |
ÖBB 1216 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Siemens TS, Krauss-Maffei |
Gyártásban | 2006-tól |
Darabszám | ÖBB: 60 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | Bo' Bo' |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 150 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 230 km/h |
Ütközők közötti hossz | 19 280 mm |
Forgócsaptávolság | 9 900 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül | 3 000 mm |
Legkisebb pályaívsugár | 100 m |
Villamos vontatás | |
Áramnem |
15 kV, 16,7 Hz AC 25 kV 50 Hz AC 3 kV DC 1,5 kV DC |
Áramellátás | Felsővezeték |
Teljesítmény | |
Állandó | 6 000 kW |
Vontatómotorok száma | 4 |
A Wikimédia Commons tartalmaz ÖBB 1216 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az ÖBB 1216 sorozat egy osztrák Bo' Bo' tengelyelrendezésű négyáramnemű (15 kV 16,7 Hz AC / 25 kV 50 Hz AC / 3 kV DC / 1,5 kV DC) villamosmozdony-sorozat.
Története
A Siemens EuroSprinter családjának egyik tagja, 2006 óta van alkalmazásban. Az ÖBB eredetileg 50 darabot rendelt belőle, majd 2007-ben még 10 darabot. Az első példány 2005. március 31-én jött ki a müncheni Siemens-gyárból.
A mozdony nagymértékben egyezik az ES64F4 mozdonnyal, az alábbi eltérésekkel az ÖBB 1116 sorozathoz képest:
- 4 darab hagyományos ajtó a 2 vezetőállásba nyílóan (az olasz előírások miatt).
- A bonyolultabb tetőberendezés némileg be van takarva.
- A tető középső része alacsonyabb az UIC 505 előírások miatt.
- Felső homlokfényszóró a homlokablak felett van elhelyezve.
- Fényszórók egy része LED-felépítésű, mint a DB 189 és ES64F4 esetében.
- Kapaszkodók megváltoztatva, meghosszabbítva.
- 2,5 tonnával könnyebb transzformátor, ami miatt a teljesítmény is alacsonyabb.
A mozdonysorozat tervezett alkalmazási területe főleg Olaszország és Szlovénia, később Németország, Svájc, engedélyezés esetén Csehország, Szlovákia.
Emiatt az első mozdonyok az alábbi országspecifikus csomagokkal készülnek:
- 1216 001-025 A változat: Ausztria, Németország, Olaszország és Svájc részére.
- 1216 141-150 B változat: Ausztria, Németország, Szlovénia részére.
- 1216 226-240 C változat: Ausztria, Németország, Csehország, Szlovákia részére.
A szlovén vasút 20 db hasonló mozdonnyal rendelkezik (SŽ 541 sorozat), az RTS (Rail Transport Service Austria) 2 db mozdonnyal (1216 901-902) rendelkezik. Az Arriva német magánvasút 4 darab mozdonyt rendelt (183 001-004), ezek azonban csak váltakozófeszültségre alkalmasak.
Az igazán korszerű ÖBB 1216 sorozatú mozdonyok az ÖBB tervezett járműfejlesztési terveiben nagy szerepet kapnak, és a multi rendszerű - négyféle felsővezeték-feszültségen és kétféle áramnemben - közlekedésre kialakítása, a technikai eredményeken túl, jól mutatja az ÖBB törekvéseit a közép-európai térségben. Az Ingolstadt-Nürnberg közötti újépítésű nagysebességű pályán elért 357 km/h csúcssebesség (ez természetesen nem azonos a mozdony engedélyezett sebességével) az ÖBB 1216 sorozatú mozdonyát teljes európai normálnyomtávú közlekedésre teszi alkalmassá. Teljesítmény- és vontatási képesség, valamint sebesség szempontjából mindenképpen, de az európai vasutakon telepített vonatbefolyásoló berendezések sokfélesége (kb. 16 féle) azonban ezt nyilvánvalóan korlátozza.
Variációk
Variáció | Ausztria/ Németország | Olaszország | Szlovénia | Horvátország | Magyarország | Szlovákia | Csehország | Lengyelország |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A variáció | Igen | Igen | Igen | Nem | Nem | Nem | Nem | Nem |
B variáció | Igen | Nem | Igen | Részlegesen | Nem | Nem | Nem | Nem |
C variáció | Igen | Nem | Részlegesen | Nem | Részlegesen | Részlegesen | Részlegesen | Nem |
D variáció | Igen | Nem | Nem | Nem | Nem | Nem | Igen | Igen |
F variáció | Igen | Igen | Igen | Igen | Igen | Nem | Nem | Nem |
G variáció | Igen | Nem | Nem | Nem | Nem | Nem | Nem | Nem |
Alkalmazás
Az 1216-os sorozat Ausztrián belül kezdett dolgozni, első határátlépése Olaszországban a pustertali korridorvonalon történt, ahol az Innsbruck-Lienz közötti közvetlen gyorsvonatokon váltotta ki a problémás ÖBB 1822 sorozatot, az olasz területen 3 kV egyenáram alatt közlekedve. Ezt követően Szlovénia felé kezdődött meg a határon mozdonycsere nélküli közlekedés, közösen a szlovén vasút SŽ 541 sorozatú mozdonyaival. 2008-ban elkezdődött az 1216-os mozdonyok közvetlen közlekedése Bécs és Brno között. 2008 végén a cseh vasút, a České dráhy engedélyezte a mozdonyokat kisebb korlátozásokkal egész Csehország területére, majd a mozdonyvezetők kiképzése után a 2008 decemberi menetrenddel az EuroCity-vonatokat Bécs és Prága között végig ÖBB 1216-os mozdonyok továbbítják.
Magánvasutak
Magánvasút | Darabszám | Ország | Pályaszám | Mozdonytípus |
---|---|---|---|---|
Rail Transport Service | 1 | Ausztria | 1216 901 | VB3/VC/VD |
LTE Logistik- und Transport-GmbH | 1 | Ausztria | 1216 910 | VC |
Adria Transport | 3 | Ausztria | 1216 920–922 | VC |
CargoServ | 4 | Ausztria | 1216 930–933 | VG/VB |
Salzburg AG | 1 | Ausztria | 1216 940 | VG |
Wiener Lokalbahnen Cargo | 2 | Ausztria | 1216 950, 955 | VG/VC |
Steiermarkbahn Transport und Logistik | 2 | Ausztria | 1216 960, 183 717 | VC |
Railadventure | 1 | Németország | 183 500 | VB |
Netinera | 4+1 | Németország | 183 001–005 | VG |
Ferrovie Udine Cividale | 2 | Olaszország | E 190 301/302 | VA |
InRail | 4 | Olaszország | E 190 311–314 | VA |
Compagnia Ferroviaria Italiana | 2 | Olaszország | E 190 321/322 | VA |
PKP Cargo International | 3 | Csehország | 183 714, 718, 719 | VC |
Sebességrekord
Az új mozdony tulajdonságait bemutatandó, az ÖBB és a Siemens az eddigi, 1955-ben felállított 331 km/h sebességrekord megdöntését tűzte ki célul, melyre 2006. szeptember 2-án került sor. A „kísérleti mozdony” nem „kísérleti példány” volt, hanem szabályos szériagyártmány mindenféle „tuningolás” nélkül. Az viszont egy ilyen menetnél természetszerű, hogy bizonyos kisebb változtatásokra a rekordkísérlet sikere érdekében szükség volt. A mozdony működésének ismeretében biztos, hogy a 230 km/h engedélyezett sebességű mozdony vezérlési jellemzőinek egyes paramétereit meg kellett változtatni. Mindez azonban nyilván csak szoftveres beavatkozás volt, hiszen a vontatási áramirányítók kimenő frekvenciájának megemelését feltétlenül meg kellett oldani, a zavar-áramértékek korlátait, ebből következő főmegszakító kikapcsolást és más határértékeket a kísérlet céljának megfelelően kellett kezelni. Ellenőrzés szempontjából az egyik áramszedőt és a járműtengelyeket méréstechnikai eszközökkel (érzékelőkkel és jeladókkal) kellett ellátni, az áramszedési, és a futástechnikai jellemzők folyamatos figyelemmel kísérése érdekében. Néhány olyan mozdonytartozékot is le kellett szerelni, amelyeket a nagy sebességgel közlekedő mozdonyról a menetszél lesodort volna (pl. ablaktörlő, pályakotró stb.).
A kísérleti menet a megtervezett és hatóságilag engedélyezett alagutakban gazdag vonalszakaszon a különleges pályaadottságok figyelembevételével történt. A rekordsebességet a jármű a 36,0 pályakilométernél érte el, majd azonnal utána - a göggelbuchi alagúthoz való közeledés miatt - fékezni kellett. A mozdonynak még ekkor is volt vonóerő-tartaléka, így valószínűleg a csúcssebesség akár 360 km/h felett is lehetett volna, de a további gyorsítást a közeli alagút miatt a mozdonyvezető már nem merte vállalni.
A mozdonnyal elért világrekord így 357 km/h lett.[1]
Lásd még
Irodalom
- Werner Kurtz: Der Taurus – Die Baureihe 182 der DB AG & die Reihe 1016/1116 der ÖBB. Motorbuch Verlag, 2013. ISBN 978-3-613-71453-3.
- Karl Gerhard Baur: EuroSprinter – Die erfolgreiche Lokomotivfamilie von Siemens. EK-Verlag, Freiburg, 2007. ISBN 3-88255-226-3.
- Michael Palfinger: Taurus – Die Werbeloks der ÖBB. Eisenbahn-Bildarchiv – Band 36. EK-Verlag, Freiburg 2009. ISBN 3-88255-375-8.
- Jörg Schurig: Die Mehrsystem-Lokomotive ES 64 U4 (ÖBB-Reihe 1216). In: Eisenbahn-Revue International, Heft 5/2005 (S. 220–229), 6/2005 (S. 268–274) und 7/2005 (S. 333–336).
- Michael Mrugalla: »part of the best«: Die Baureihe ES 64 U4 – der »Taurus 3« in Lokrundschau 235 (online)
További információk
- erste Bilder, unter anderem eine Fotostudie der fertigen Lok (németül)
- Bilder im "DEF", dem Digitalen-Eisenbahn-Fotoarchiv (németül)
- ÖBB - Segnung der ersten TAURUS 3 (1216.002) mit Bildern (németül)
- Präsentation an der Tagung für moderne Schienenfahrzeuge in Graz[halott link] (németül)
- Bilder und Infos zur Weltrekordfahrt (németül)
Jegyzetek
- ↑ www.railcolor.net. (Hozzáférés: 2014. január 13.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.