A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KkStB 30 sorozat | |
kkStB 30 BBÖ 30 sorozat GKB 30 sorozat ÖBB 90 sorozat | |
Pályaszám | |
kkStB 30.01–99, 101–114 BBÖ 30.01–99, 101–114 GKB 30.xx–xx ÖBB 90.01–33 (mit Lücken) | |
Általános adatok | |
Gyártó | Floridsdorf, Bécsújhely, StEG |
Gyártásban | 1895–1901 |
Szolgálatba állás | 1895 |
Selejtezés | 1957-ig |
Darabszám | 113 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 2-6-2T |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1298 mm |
Futókerék-átmérő | |
Elöl | 870 mm |
Hátul | 870 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 60 km/h |
Hossz | 11 334 mm |
Magasság | 4570 mm |
Teljes tengelytávolság | 7700 mm |
Szolgálati tömeg | 69,5 t |
Tapadási tömeg | 43,5 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 1'C1' n2vt |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Nagynyomású henger(ek) átmérője | 520 mm |
Kisnyomású henger(ek) átmérője | 740 mm |
Dugattyú lökethossza | 632 mm |
Gőznyomás | 13 at |
Tűzcsövek | |
Száma | 200 |
Rostélyfelület | 2,30 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 10,50 m² |
Csőfűtőfelület | 120,10 m² |
Vízkészlet | 8,5 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 2,4 m³ szén |
A Wikimédia Commons tartalmaz KkStB 30 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A kkStb 30 sorozat egy speciálisan városi forgalomra, a Bécsi Városi Vasútnak (Wiener Stadtbahn) gyártott szertartályosgőzmozdony-sorozat volt.
Története
Miután 1892-ben döntöttek a Bécsi Városi Vasút építéséről, Karl Gölsdorfot megbízták egy városi forgalomra alkalmas mozdony tervezésére. Követelmény volt, hogy a mozdony képes legyen a szűk ívekben haladni, jól gyorsuljon a kis távolságban lévő megállók között.
Az első 30 sorozatú (1'C1' n2vt) mozdonyt 1895-ben vette át a kkStB. A próbamenet során 97 km/h sebességet ért el és nyugodt volt a futása. A megengedett sebességét 60 km/h ban határozták meg. A második próbamozdonyon néhány változtatást eszközöltek. Módosították a kerekek elrendezését, a vezérlést, ami jobban megfelelt a hátramenetnek és egyszerűbbé tette a tömeggyártást. 1901-ig összességében 113 mozdonyt gyártottak 30.01-99 és 130.01-14 számokon, ez utóbbiakat később 30.101-1014 re változtatták. 62 mozdony a Bécsi Városi Vasúthoz került, egy a Niederlindewiese-Barzdorf Österreichisch-Schlesien-i helyi vonalra, a többi a kkStB-hez.
A városi vasút mozdonyai elején akkoriban a megállók jelei voltak elhelyezne, amint az napjainkban a villamosokon és metrókon megszokott.
Az első világháború után a 30-as sorozat megmaradt mozdonyai mind Ausztriában maradtak. A gőzüzemű városi vasúti leállítása után a mozdonyok főként a bécsi és linzi Vasútigazgatóságok területén voltak találhatók, de néha még Villach és Innsbruck területén is használták őket. Ám leginkább Bécs környékére voltak jellemzőek. Az 1930-as években 13 db-ot eladtak a Graz-Köflacher Vasútnak (Graz-Köflacher Eisenbahn, GKB).
A Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn, DRB) 1938-ban még 32 mozdonyt számozott át a 90.1001-1032 pályaszámokra. Még jött később az 1033-as számú mozdony, de nem volt 1005. A második világháború végén 8 mozdony maradt Hieflauban, amit az Osztrák Szövetségi Vasutak vett át a meglévő pályaszámokkal 1953-ban és 1957-ig selejtezték őket. A többi mozdony a szovjet zónában maradt hadizsákmányként (erre utal a mozdony pályaszáma előtti T betű) és 1953-ig selejtezték őket. Anélkül, hogy az ÖBB besorolta volna őket.
A Srasshofi Vasútmúzeumban lévő 30.33 pályaszámú mozdony 1934-ben vásárolta a GKB és 1960-ban selejtezték. Ezen kívül a 30.109 és 30.104 pályaszámú mozdonyok is múzeumi védelem alatt állnak.
A sorozat megőrzött mozdonyai
Pályaszám | Gyártási év | Állapot | Tulajdonos / Helye |
---|---|---|---|
30.33 | 1897 | Üzemképes | Technikai Múzeum Bécs / Vasútmúzeum Strasshof |
33.109 | 1900 | Üzemképtelen | Magántulajdonban B & B Dampflokomotiven BetriebsgesmbH / Strasshof Fűtőház |
33.104 | 1901 | Hóekének átépítve | Vasútmúzeum Strasshof |
Irodalom
- Heribert Schröpfer: Triebfahrzeuge österreichischer Eisenbahnen - Dampflokomotiven BBÖ und ÖBB. Düsseldorf: Alba. 1989. ISBN 3-87094-110-3
- Dieter Zoubek: Erhaltene Dampflokomotiven in und aus Österreich. (hely nélkül): Eigenverlag. 2004. ISBN 3-200-00174-7
- Johann Blieberger – Josef Pospichal: Enzyklopädie der kkStB-Triebfahrzeuge, kötet 2. Die Reihen 29 bis 760. (hely nélkül): bahnmedien.at. 2009. ISBN 978-3-9502648-4-5
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 30 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.