A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ÖNWB Ic | |
ÖNWB Ic és Id | |
Általános adatok | |
Gyártó | Bécsújhely, StEG |
Gyártásban | 1881, 1884 |
Selejtezés | 1925-1931 |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2'B n2 |
A Wikimédia Commons tartalmaz ÖNWB Ic témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség | |
A mozdonyok részletes műszaki adatai a táblázatban láthatók. |
Az ÖNWB Ic és Id gyorsvonati szerkocsisgőzmozdony-sorozatok voltak az Osztrák Északnyugati Vasútnál (Österreichische Nordwestbahn, ÖNWB), majd az államosítás után a cs. kir. osztrák Államvasutaknál (k.k. österreichischen Staatsbahnen, kkStB).
Története
Az új Ic sorozatú (Nr.: 84-92) mozdonyokat 1881-ben szállította a Bécsújhelyi Mozdonygyár. A mozdonyok főbb méretei megegyeztek az Ib sorozatéval. A kerékpárszekrények szász minta szerint áttörtek voltak.
1884-ben a StEG nyolc darab mozdonyt szállított ebből a típusból. Ezeket az Id sorozatba (Nr.: 93-100) osztották be. Az Ic sorozathoz képest az állókazánjuk 100 mm-rel hosszabb volt és így a tűzcsövei rövidebbek.
Öt mozdony (84, 97-100) segédüzembe került, ezek később hosszú füstkamrássá lettek átépítve. A 100-as ezenkívül füstterelőt is kapott. Ezek a mozdonyok később Josefstadt-ba (Jaroměř) kerültek, míg a többi Bécsben maradt. A 84-es 1898-ban új kazánt kapott. Utoljára valamennyi Ic és Id sorozatú gépet Csehországban (Elbeltalbahn, Elba-völgyi Vasút) használták.
Az 1907-es államosítás után az Ic sorozat a kkStB-nél a 301.01-09, az Id sorozat a 301.10-17 pályaszámokat kapták. Az első világháború után az összes mozdony a Csehszlovák Államvasutakhoz (ČSD) került ahol a 301.03-at és a 301.15-öt selejtezték, a többi a ČSD 250.0 sorozatba került, melyeket 1925 és 1931 között selejteztek.
Műszaki adatok
ÖNWB Ic és Id kkStB 301 sorozat ČSD 252.0 sorozat | |||||
---|---|---|---|---|---|
Műszaki adatok | |||||
Pályaszám: | ÖNWB Ic 84–92 kkStB 301.01–09 ČSD 252.001–008 |
ÖNWB Id 93–100 kkStB 301.10–17 ČSD 252.009–015 | |||
Darabszám: | ÖNWB: 9 kkStB: 9 (ÖNWB-től) ČSD: 9 (kkStB-től) |
ÖNWB: 8 kkStB: 8 (ÖNWB-től) ČSD: 8 (kkStB-től) | |||
Gyártó: | Bécsújhely | StEG | |||
Gyártásban: | 1881 | 1884 | |||
Selejtezés: | 1925–1931 | ||||
Jelleg: | 2'B n2 | ||||
Hossz: | 8 800 mm | ||||
Hossz szerkocsival: | 14 600 mm | 14 536 mm | |||
Magasság: | 4 400 mm | ||||
Hajtókerék-átmérő: | 1 900 mm | ||||
Futókerékátmérő: | 989 mm | ||||
Csatolt kerekek tengelytávolsága: | 2 300 mm | ||||
Össztengelytávolság: | 5 900 mm | ||||
1881 | 1886 után | No. 84 1898 után | a többi Ic 1898 után | Id | |
Tengelytávolság szerkocsival: | k.A. | 11 335 mm | 11 385 mm | ||
Üres tömeg: | 38,5 t | 39,0 t | |||
Szolgálati tömeg: | 43,0 t | ||||
Tapadási tömeg: | 24,6 t | 24,2 t | 24,6 t | ||
Szolgálati tömeg szerkocsival: | 71,0 t | ||||
Csőfűtőfelület: | 103,0 m² | 105,0 m² | 103,5 m² | 105,0 m² | 103,5 m² |
Sugárzó fűtőfelület: | 8,0 m² | 8,4 m² | 8,0 m² | 8,4 m² | |
Rostélyfelület: | 1,80 m² | 1,90 m² | 1,80 m² | 1,90 m² | |
Gőznyomás: | 10 atm | ||||
Hengerátmérő: | 410 mm | ||||
Dugattyúlöket: | 632 mm | ||||
Szerkocsi típusa: | nincs adat | 26 | |||
Vezérlés: | Stephenson | ||||
Teljesítmény: | 480 LE | ||||
Legnagyobb sebesség: | 80 km/h |
Megőrzött gőzmozdonyok a sorozatból
A sorozatból az egykori Ic Nr.: 92, ma ČSD 250.008 pályaszámú mozdony a Prágai Nemzeti Technikai Múzeumban látható kiállítva.
Források
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a kkStB 301 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918. Bécs: Verlag Slezak. 1978. ISBN 3-900134-40-5
- Alfred Horn: Die Österreichische Nordwestbahn. 1 Bécs: Bohmann Verlag. 1967. = Die Bahnen Österreich-Ungarns,
- Dieter Zoubek - Erhaltene Dampflokomotiven in und aus Österreich, Eigenverlag, 2004, ISBN 3-200-00174-7
- Johann Blieberger, Josef Pospichal: Enzyklopädie der kkStB-Triebfahrzeuge, Band 1. Die Reihen 1 bis 228. (hely nélkül): bahnmedien.at. 2008. ISBN 978-3-9502648-0-7
További információk
- A típus története számokban (német nyelven)
- A ČSD 250.008 gőzmozdony (cseh nyelven). . (Hozzáférés: 2011. március 17.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.