A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
SB/DV 14 sorozat | |
SB 14 I | |
Pályaszám | |
SB 270-275 | |
Általános adatok | |
Gyártó | StEG |
Gyártásban | 1857 |
Selejtezés | 1865 (DV) |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 580 mm |
Futókerék-átmérő | |
Elöl | 948 mm |
Ütközők közötti hossz | 7 900 mm |
Magasság | 4 586 mm |
Szolgálati tömeg | 30,7 t |
Tapadási tömeg | 19,8 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | 2'B-n2 |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 395 mm |
Dugattyú lökethossza | 580 mm |
Gőznyomás | 6,5 bar |
Tűzcsövek | |
Száma | 156 |
Rostélyfelület | 1,10 m² |
Forrfelület | 103,20 m² |
A Wikimédia Commons tartalmaz SB/DV 14 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az SB 14 I,, az SB 14a és az SB 14b a Déli Vasút szerkocsis gőzmozdonyai voltak. A 14 I eredetileg az SStB, a 14a Graz-Köflacher Bahn, a 14b a KFJOB vasúttársaságoké volt. A mozdonyokat különböző mozdonygyárak gyártották és még építési formájuk is eltért.
SB 14 I sorozat (SStB)
Az Osztrák Déli Államvasút 1857-ben beszerzett a StEG Mozdonygyártól 6 db 2B jellegű gyorsvonati mozdonyt a RAUHENSTEIN, BADEN, LIECHTENSTEIN, HIETZING, HETZENDORF és BELVEDERE nevűeket. A Déli Vasút megalapítása után a 270-275 pályaszámokat kapták és a 8 sorozatba kerültek. A BELVEDERE és a HETZENDORF 1863 után Olaszországba került, a RAUHENSTEIN-ot 1864–ben megvásárolta a Hardy cég. A megmaradt három mozdony 1864-ben a 14 sorozatba lett beosztva, majd 1865-ben selejtezték őket.
SB 14a sorozat (GKB)
SB/DV 14 sorozat | |
SB 14a | |
Pályaszám | |
SB 270, 271 BBÖ 14.270, 14.271 ÖBB 98.271 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Günther |
Gyártásban | 1858 |
Selejtezés | 1952 |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1105 mm |
Ütközők közötti hossz | 7903 mm |
Szolgálati tömeg | 18,0 t |
Tapadási tömeg | 18,0 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | B-n2t |
Dugattyú lökethossza | 500 mm |
Rostélyfelület | 0,50 m² |
Teljesítmény | 100 kW |
A Wikimédia Commons tartalmaz SB/DV 14 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A mozdonyokat 1858-ban a Günther Bécsújhelyi Mozdonygyára építette. Ezek a mozdonyok előbb a KFJOB, majd később a Déli Vasút dunántúli és ausztriai vonalépítéseinél anyagvonatokat továbbítottak, a DV mozdonyállagában 1865-ig nem szerepeltek, eredeti megjelölésük nem ismert. Besorolásukkor 1878–ban a DV (SB) felülszámozta a GKB két bányamozdonyát, a LANKOWITZ-ot és a ROSENTHAL-t, és az új 14a sorozat megjelölést, és az addigra selejtezett régi 8 sor. mozdonyok felszabadult psz. csoportját kapták. A vonalépítések befejezése után állomási tartalékként alkalmazták őket, kisebb korszerűsítésekkel. A DV a 14a sorozatba osztotta és a 270-271 pályaszámokat adta nekik. 1924-ben a BBÖ átszámozta őket 14.270 és 14.271-re. A 14.271-et nemsokára selejtezték. A 14.270 tolatószolgálatot látott el és 98.7901 pályaszámon került DRB állományba 1938-ban. 1952-ben selejtezték.
SB 14b sorozat (KFJOB)
SB/DV 14 sorozat | |
SB 14b | |
Pályaszám | |
SB 14b 270-275 | |
Általános adatok | |
Gyártásban | 1858 |
Selejtezés | 1884-1888 |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1106 mm |
Szolgálati tömeg | 23,0 t |
Tapadási tömeg | 23,0 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | B n2t |
Hengerek | |
Átmérője | 316 mm |
Dugattyú lökethossza | 632 mm |
Gőznyomás | 6,3 bar |
Rostélyfelület | 0,80 m² |
Forrfelület | 50,60 m² |
Teljesítmény | 130 kW |
A Wikimédia Commons tartalmaz SB/DV 14 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A KFJOB 1858 beszerzett hat B tengelyelrendezésű szertartályos mozdonyt anyagvonati mozdonynak. Ezeknek sem nevük, sem pályaszámuk nem volt, 1867-ben, amikor a Déli Vasúthoz kerültek, az látta el pályaszámokkal. A 14 sorozatba osztották őket és a 270-275 pályaszámokat kapták a második számozási rendszerben. Miután a 271 és 273 kiestek, 1878-ban újraszámozták őket 270-273-re. A mozdonyokat átépítették, egyben átsorolták a 14b sorozatba és helyiérdekű vonalakon szolgáltak. 1884 és 1888 között selejtezték őket.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a SB 14 című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Lokomotiv-Typen der k.k. landesbef. Maschinen-Fabrik in Wien der priv. österreichisch-ungarischen Staats-Eisenbahn-Gesellschaft, M. Engel & Sohn, k.k. Hof-Buchdruckerei und Hof-Lithographie, Wien, 1888
- Herbert Dietrich: Die Südbahn und ihre Vorläufer, Bohmann Verlag, Wien, 1994, ISBN 3-7002-0871-5
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918, Verlag Slezak, 1978. ISBN 3-900134-40-5
- Griebl, Slezak, Sternhart: BBÖ Lokomotiv-Chronik 1923–1938, Verlag Slezak, 1985. ISBN 3-85416-026-7
- Bernhard Schmeiser: Lokomotiven von Haswell, StEG und Mödling 1840–1929, Nachdruck: Verlag Slezak, Wien, 1992. ISBN 3-85416-159-X
- Johann Stockklausner: Dampfbetrieb in Alt-Österreich, Verlag Slezak, Wien, 1979, ISBN 3-900134-41-3
- szerk.: Lányi Ernő: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon. Budapest: Közlekedési Dokumentációs Vállalat. ISBN 963-552-161-8. (1985)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.