A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ezt a szócikket át kellene olvasni, ellenőrizni a szöveg helyesírását és nyelvhelyességét, a tulajdonnevek átírását. Esetleges további megjegyzések a vitalapon. |
MKpV Erős | |
MKpV Erös - Duna SöStB Erös - Duna ÁVT I 300–303 ÁVT II 706–709 (IVi) | |
Pályaszám | |
SöStB 57–60 ÁVT I 300–303 ÁVT II 706–709 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Haswell/Bécs |
Gyártásban | 1847 |
Szolgálatba állás | 1847 |
Selejtezés | 1879 |
Darabszám | 4 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 264 mm |
Hossz | 7960 mm |
Szolgálati tömeg | 30,2 t |
Tapadási tömeg | 30,2 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | C-n2 |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 421 mm |
Dugattyú lökethossza | 632 mm |
Gőznyomás | 6,25 atm |
Rostélyfelület | 1,33 m² |
Forrfelület | 136,0 m² (vízborított) |
Teljesítmény | 96 LE |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A MKpV Erős sorozat négy szerkocsisgőzmozdony-sorozat volt a Magyar Középponti Vasútnál (röviden: MKpV, németül: Ungarischen Zentralbahn, UZB).
Ezeket a három kapcsolt kerékpárú mozdonyokat az Osztrák–Magyar Monarchia az akkori magyar országrészében üzemeltette. A négy mozdonyt 1847-ben építette a WRB mozdonygyára és az akkori szokások szerint elnevezte őket ERÖS, ÉRSEK-UJVÁR, TISZA és DUNA-nak. Ezek belsőkeretes, külső vízszintes hengerelrendezésű mozdonyok voltak, kereten belül elhelyezett vezérléssel és tolattyúkkal. A 96 LE teljesítményükkel lehetővé vált széntüzeléssel még 1860-ban, hogy 500 t súlyú tehervonatot sík pályaszakaszon 23 km/óra sebességgel továbbítson.
1850-ben a MKpV-t államosították és beolvasztották az (Osztrák) cs. kir. Délkeleti Államvasútba (SöStB), átkerültek a mozdonyok is, és ott új 57-60 pályaszámokat kaptak. 1855-ben a SöStB-t megvásárolta az ÁVT, és a pályaszámokat 300-303-ra változtatták, 1873-tól pedig 706-709 lett a pályaszámuk a IVi osztályban.
1879-ben mind a négy mozdonyt selejtezték.
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben az UZB – Erös bis Duna című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Ungarische Lokomotiven und Triebwagen. Szerk. Mihály Kubinszky. Budapest: Akadémiai Kiadó. 1975. ISBN 963-05-0125-2
- Ernő Lányi et al: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon. Szerk. Közlekedési Múzeum. Budapest: Közlekedési Dokumentációs Vállalat. 1985. ISBN 963-552-161-8
Külső hivatkozás
- A típus története számokban (németül)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.