A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
WRB Fahrafeld–Felixdorf | |
WRB „FAHRAFELD“ - „FELIXDORF“ SStB „FAHRAFELD“ - „FELIXDORF“ SB 27 (régi), 23 | |
Pályaszám | |
SB/DV 797-800 | |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 422 mm |
Ütközők közötti hossz | 7 960 mm |
Magasság | 4 300 mm |
Szolgálati tömeg | 27,4 t |
Tapadási tömeg | 27,4 t |
Gőzvontatás | |
Jelleg | C n2 |
Hengerek | |
Átmérője | 421 mm |
Dugattyú lökethossza | 579 mm |
Gőznyomás | 4,9 bar |
Csőfűtőfelület | 109,00 m² |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A FAHRAFELD, RAXALPE, LEOBERSDORF és FELIXDORF gőzmozdonyok a Bécs-Győr Vasút (WRB) személyvonati gőzmozdonysorozata volt.
1846-ban készítette John Haswell az első osztrák háromcsatlós mozdonyokat a Bécsújhely–Gloggnitz közötti 7 ‰ „hegyiszakasz”-ra. A két mozdony a FAHRAFELD és a RAXALPE voltak. Ezeket követte a LEOBERSDORF és a FELIXDORF a WRB, később a StEG Mozdonygyárából.
A mozdonyok külső hengeresek, ám belsővezérlésűek voltak. A második és a harmadik tengelynek laprugóinak felfüggesztése himbával volt összekötve a kedvezőbb teherelosztás érdekében. A kísérletképp beépített fáradt gőz előmelegítő nem vált be, később azonban ismét beépítették. A gőztér alá volt méretezve, ezért a kazán túl sok vizet fogyasztott.
A mozdony az említett „hegyiszakaszon” 300 t tudott továbbítani, de az 1854-ben megnyitott semmeringi vasúton csak 90 tonnát. A négy mozdony az SStB-től az Déli Vasúthoz átkerülve a 27 sorozatba lett sorolva és a 797-800 pályaszámokat kapta. Végül a Déli Vasút magyar pályaszakaszaira lettek telepítve. Így 1861-ben Nagykanizsára voltak állomásítva, majd nyomuk veszett.
Az eltűnésükről fennmaradt egy történet, amely nem bizonyítható egyértelműen. Lehetséges, hogy az olasz-déltiroli hálózatra lettek áthelyezve. E feltételezés szerint ekkor átnevezték őket MARCO POLO, SCALIGERO, BERICO és POLENI nevekre és ezután Lombardisch-venetianische Ferdinands-Bahn (LVF) Marco Polo – Poleni név alatt találjuk őket.
Végezetül: a FAHRAFELD név Fahrafeld község nevéből ered. Ez a kis helység a WRB hálózatától meglehetősen távol esik és a helyet érintő Alsó-ausztriai Délnyugati Vasutat (németül Niederösterreichische Südwestbahn) csak 1877-ben nyitották meg. Az elnevezés oka, hogy Sina György bárónak – akinek családja révén fontos érdemei voltak a monarchia vasútépítésének finanszírozásában – abban az időben Fahrafeld községben is voltak birtokai.
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a WRB – Fahrafeld bis Felixdorf című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként. – Az eredeti szócikk forrásai szintén ott találhatóak.
Külső hivatkozások
Irodalom
- szerk.: Lányi Ernő: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon. Budapest: Közlekedési Dokumentációs Vállalat. ISBN 963-552-161-8. (1985)
- Herbert Dietrich: Die Südbahn und ihre Vorläufer, Bohmann Verlag, Wien, 1994, ISBN 3-7002-0871-5
- Karl Gölsdorf: Lokomotivbau in Alt-Österreich 1837–1918, Verlag Slezak, 1978, ISBN 3-900134-40-5
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.