A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
SB/DV 4 II sorozat | |
SB 4 II | |
Pályaszám | |
SB 4 II 51–64 JDŽ 162.001–004 FS 814.001–002 DB 98.8101 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Floridsdorf |
Gyártásban | 1880–1881 |
Darabszám | SB: 14 GKB: 2 (SB-től) JDŽ: 8(7 SB-től, 1 GKB-től) FS: 2 (SB-től) DB 1 (JDŽ-től) db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | 0-4-2T |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 930 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 45 km/h |
Teljes tengelytávolság | 3 600 mm |
Szolgálati tömeg | 24,6 t |
Tapadási tömeg | 16,0 t |
Fékek | |
Típusa | Vakuumfék |
Gőzvontatás | |
Jelleg | B1-n2t |
Hengerek | |
Száma | 2 |
Átmérője | 265 mm |
Dugattyú lökethossza | 400 mm |
Gőznyomás | 10,5 atm |
Rostélyfelület | 0,81 m² |
Sugárzó fűtőfelület | 3,82 m² |
Csőfűtőfelület | 36,36 m² (lángjárta) |
Forrfelület | 40,18 m² (lángjárta) |
Teljesítmény | 210 LE |
Vízkészlet | 2,7 m³ |
Tüzelőanyag-készlet | 1,1 t |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az SB 4 II pályaszámú gőzmozdonyai ún. omnibuszvonati mozdonyok voltak a Déli Vasútnál (SB).
Története
Az Osztrák Északnyugati Vasút Ebel mozdonyai arra indították Louis Adolf Gölsdorfot, hogy a Déli Vasútnál hasonló megoldást keressen. Louis A. Gölsdorf, Karl Gölsdorf apja, ebben az időben a Déli Vasút műszaki igazgatója volt. Ő az Ebel mozdonyok A1 tengelyelrendezésével szemben a B1-et választotta. A mozdonyok fordított hajtásúak lettek, mivel a gőzhengerek a hátsó hajtott tengely mögé kerültek.
Mivel a csomagtér nem volt használható, 1898 és 1902 között átépítették őket hagyományos B1 szertartályos gőzmozdonyokká, megnövelt mozdonysátorral és széntérrel.
A kis mozdonyokat a Pottendorfi vonalon, Leoben és Vordenberg között állították szolgálatba, később az SB más pályaszakaszain is, sőt még a Luxemberg Bahn vonalain is használták. 1904-ben a mozdonyokból az 51-58 pályaszámúak a Graz-Köflacher Eisenbahn-hoz kerültek. 1913 és 1915 között négy mozdonyt selejteztek. Az 54 és az 59 pályaszámúak az FS-hez kerültek 814 sorozatként. 1924-ben nyolc db, köztük 58 a GKB-től, a JDŽ-hez került 162 sorozatként melyből a 162.002 később a DB-hez ment 98.8101 pályaszámon.
Megőrzött mozdonyok
A mozdonyok közül kettő maradt meg mára.
Az FS 814 002 (korábbi SB 59) a Nemzeti Tudományos és Technológiai Múzeum Leonardo da Vinci múzeumban (Milánó), a JDŽ 162 001 (a korábbi SB 52) a Szlovén Vasúti Múzeumban (Ljubljana) található.
Források
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a SB 4 II című német Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Irodalom
- Herbert Dietrich: Die Südbahn und ihre Vorläufer, Bohmann Verlag, Wien, 1994, ISBN 3-7002-0871-5
- Richard von Helmholtz, Wilhelm Staby: Die Entwicklung der Lokomotive im Gebiete des Vereins deutscher Eisenbahnverwaltungen 1. Band 1835–1880, Oldenbourg-Verlag, München und Berlin, 1930
- P.M. Kalla-Bishop: Italian State Railways Steam Locomotives. Tourret Publishing, Abingdon, 1986, ISBN 0-905878-03-5
- Hans Peter Pawlik, Josef Otto Slezak: Südbahn-Lokomotiven, Verlag Slezak, Wien, 1987, ISBN 3-85416-102-6
- Johann Stockklausner: Dampfbetrieb in Alt-Österreich, Verlag Slezak, Wien, 1979, ISBN 3-900134-41-3
- szerk.: Lányi ernő: Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon. Budapest: Közlekedési dokumentációs Vállalat (1985). ISBN 963-552-161-8
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.