A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ÖBB 1116 sorozat | |
ÖBB 1016 sorozat ÖBB 1116 sorozat ÖBB 1216 sorozat | |
Pályaszám | |
ÖBB 1116 001–282 | |
Általános adatok | |
Gyártó | Siemens TS, Krauss-Maffei |
Gyártásban | 2000–2006 |
Szolgálatba állás | 1999 |
Selejtezés | 2006 |
Darabszám | 282 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | Bo' Bo' |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Hajtókerék-átmérő | 1 150 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 230 km/h |
Ütközők közötti hossz | 19 280 mm |
Forgócsaptávolság | 9 900 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül | 3 000 mm |
Legkisebb pályaívsugár | 100 m |
Villamos vontatás | |
Áramnem |
15 kV, 16,7 Hz AC 25 kV 50 Hz AC |
Áramellátás | Felsővezeték |
Teljesítmény | |
Rövid idejű | 7 000 kW |
Állandó | 6 400 kW |
Vontatómotorok száma | 4 |
A Wikimédia Commons tartalmaz ÖBB 1116 sorozat témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az ÖBB 1116 sorozat egy kétáramnemű villamosmozdony-sorozat, melyet a Siemens az EuroSprinter mozdonycsaládból fejlesztett ki az ÖBB igényei alapján, új áramvonalas mozdonyszekrénnyel, 230 km/h legnagyobb sebességgel. A sorozat egyáramnemű változata az ÖBB 1016 sorozat, mely szinte teljesen megegyezik az ÖBB 1116-tal. (A típus beceneve a piros színe miatt: "Kecsapbika".)
Története
Összesen 284 db készült belőlük. Eredetileg 350 darabot kívánt beszerezni az ÖBB, azonban a felmerült új igények és a készenálló újabb konstrukció (ES64U4) miatt az 50 db négyáramnemű 1216 sorozatú mozdony árával arányosan a 350 darabos megrendelést 282 darabra csökkentették, az elmaradt 68 darab mozdony árából készült az 50 darab drágább ÖBB 1216 sorozatú mozdony. A balesetek miatt selejtezett 1116 017-3 (ÖBB mozdony, Almásfüzitő) és 1116 062-9 (GYSEV mozdony, Brenner-vasút) helyett új gyári számon, néhány eredeti alkatrész fölhasználásával új mozdonyokat építettek, így jön ki a 284-es darabszám.
München-ben készült a mozdonyszekrény hozzájuk és az ÖBB Linz-i főműhelyében szerelték készre a mozdonyokat 2000 és 2006 között, 1116 002-282 pályaszámokon (a prototípus 1116 001 teljes egészében a müncheni Krauss-Maffei gyárban készült). A sorozatból 25 darab mozdony (1116 001-025) a magyar EVM120 típusú vonatbefolyásolóval felszerelve korlátlanul közlekedhet Magyarországon is, a railjetekben és a Rail Cargo Hungaria tehervonatai élén közlekedő, RCH, MÁVC és ÖBB matricás példányok pedig MIREL vonatbefolyásolóval szereltek.
Alkalmazásuk Magyarországon
Már az első 1116-osok gyártásánál szempont volt a magyarországi alkalmazás, ezért ezek a mozdonyok EVM120 magyar vonatbefolyásoló berendezést és harmadik (középső) áramszedőt kaptak. Az 1116 001 - 1116 025 mozdonyok mind ilyenek lettek és a mozdonyvezetők átképzése után szinte azonnal kiváltották a problémás ÖBB 1014 sorozatot a Budapest-Bécs forgalomból. A harmadik áramszedőre szerelt szélesebb szénsaru néhány évig volt csak alkalmazásban, a hazai felsővezeték folyamatos átalakítása (kígyózás csökkentése) után szükségtelenné vált, majd le is szerelték ezt az áramszedőt a mozdonyokról.
2006-ban a GYSEV mozdonyhiánya miatt a meglevő 1047-es mozdonyai mellé 5 darab mozdonyt bérbe vett az ÖBB-től 20 éves időtartamra, az 1116 061 - 1116 065 mozdonyok oldalukra zöld-sárga GYSEV-motívumú matricát kaptak. Időközben az 1116 062 súlyos balesetet szenvedett Ausztriában (személyzet nélkül elgurult és 120 km/h sebesség mellett kisiklott, majd leborult a pálya mellé), így helyette az 1116 060 mozdonyt adta át az ÖBB. 2008-ban újabb két mozdonyt vettek bérbe, ezek az 1116 058 és 1116 059 számúak, melyek szintén matricát kaptak az oldalukra.
2009-ben a MÁV Cargo elkezdte felépíteni saját mozdonyparkját, az átjárhatóság érdekében kétáramnemű villamosmozdonyokat bérel az ÖBB-től, így már 12 darab ÖBB 1116-os mozdonnyal végez vontatást. A bérelt mozdonyok pályaszámai: 1116 001 - 1116 012, 1116 041,045-049.[1]
Alkalmazásuk a Railjetben
A 2008 decemberében indult Osztrák Szövetségi Vasutak Railjet-vonatokhoz néhány mozdonyt ( 200-as bemutató, 201-235 széria) átfestettek a Railjet-kocsikhoz passzoló színekre, 201-223 pályaszámú mozdonyokat harmadik (svájci keskeny palettával felszerelt) áramszedőt kaptak, svájci és magyar szabványt ismerő vonatbefolyásolóval szerelték fel őket. A 224-235 pályaszámú gépek közül egy sincs elnevezve, nem kapták meg a svájci, illetve a magyar közlekedéshez szükséges berendezéseket. Ezek a mozdonyok nem rendelkeznek harmadik áramszedővel, illetve a főtrafó két oldalán levő "szoknyával".
A Railjet-mozdonyok pályaszámai:
Pályaszám | Név |
---|---|
1116 201 | Spirit of Vienna |
1116 202 | |
1116 203 | Spirit of Linz |
1116 204 | Spirit of Austria |
1116 205 | Spirit of Europe |
1116 206 | |
1116 207 | |
1116 208 | Spirit of Germany |
1116 209 | |
1116 210 | Spirit of Budapest |
1116 211 | Spirit of Munich |
1116 212 | |
1116 213 | |
1116 214 | Spirit of Hungary |
1116 215 | Spirit of Salzburg |
1116 216 | |
1116 217 | Spirit of Switzerland |
1116 218 | Spirit of Zürich |
1116 219 | |
1116 220 | |
1116 221 | |
1116 222 | |
1116 223 | Spirit of Innsbruck |
1116 224 | |
1116 225 | |
1116 226 | |
1116 227 | |
1116 228 | |
1116 229 | |
1116 230 | |
1116 231 | |
1116 232 | |
1116 233 | |
1116 234 | |
1116 235 | |
1116 236 | |
1116 237 | |
1116 238 | |
1116 239 | |
1116 240 | |
1116 241 | |
1116 242 | |
1116 243 | |
1116 244 | |
1116 245 | |
1116 246 | |
1116 247 | |
1116 248 | |
1116 249 | |
1116 250 |
Képek
A GYSEV ÖBB 1116-os mozdonya Fertőszentmiklós állomáson
A Bundesheer-t (azaz az osztrák hadsereget) reklámozó 1116 246 Graz-ban
Horvátország reklámja az 1116 108 mozdonyon a futball-EB alkalmából
A végleges Railjet festés próbamozdonya, az 1116 200 Landeck-nél
Lásd még
Jegyzetek
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.