A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Az ingavonat olyan személyszállító vonat, melynek az utolsó kocsija speciális kocsi, ún. vezérlőkocsi. A vezérlőkocsiból is lehet irányítani a szerelvényt, így a végállomáson nem kell a mozdonynak körüljárni. Előnye a hagyományos vonatösszeállítással szemben a rövidebb fordulóidő, illetve a tolatási mozgások megtakarítása.
Egy másik, szakszerűbb definíció szerint a személyszállító ingavonat olyan személyszállító vonat, melynél a mozdony egyik irányú viszonylatban hátul, a másikban elöl működik. Ha a mozdony hátul működik, a mozdonyvezető a vonat elején lévő vezérlőkocsi vezetőállásán végez szolgálatot, onnan vezérlőberendezéssel működteti a hátul levő mozdonyt.
Ingavonatok a MÁV-nál
Magyarországon az alábbi vonalakon jellemző többnyire most is – az ingavonati közlekedés (2007 óta a főváros környéki vasútvonalakon a korszerű Stadler FLIRT és Stadler KISS motorvonatok jelentősen kiszorították a korábbi ingavonatokat.):
- Budapest – Mende – Sülysáp – Nagykáta – Szolnok (120a)
- Budapest – Monor – Cegléd – Szolnok (100a)
- Budapest – Vác – Szob (70)
- Budapest – Gödöllő – Hatvan – Füzesabony – Eger (80a, 80)
- Budapest – Kunszentmiklós – Tass – Kelebia(150)
- Budapest – Martonvásár – Székesfehérvár – Siófok (30a)
- Budapest – Lajosmizse (142)
- Budapest – Pusztaszabolcs – Pécs (40a, 40)
De néhány vidéki nagyvárosból a környező településekre járó ingavonat is létezik, ilyen viszonylatok például:
- Szolnok – Hatvan (82)
- Cegléd – Szolnok – Záhony (100a, 100)
- Miskolc – Nyékládháza – Tiszaújváros (89)
- Miskolc – Kazincbarcika
- Gyöngyös – Vámosgyörk 85)
- Füzesabony – Eger (87a)
- Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka–Kocsord-alsó-felső–Tunyogmatolcs-alsó-felső–Fehérgyarmat (96 km)
- Dombóvár – Pécs (40)
- Dombóvár – Kaposvár – Gyékényes – Nagykanizsa (41, 30)
A villamosított vonalakon 431, 432, 433 sorozatú villamosmozdony húzza a Bhv betűjelű kocsikból álló szerelvényt. Végén egy BDt 400 vagy BDdf 300 vezérlőkocsival, valamint a halberstadti kocsikból álló szerelvény végén egy Bybdtee vezérlőkocsival. A nem villamosított vonalon (például Budapest-Lajosmizse) 418 sorozatú dízelmozdony is közlekedik BDdf sorozatú vezérlővel a végén. A MÁV az elővárosi közlekedés fejlesztés keretében több száz darab Bhv kocsit újíttatott fel dunakeszi és szolnoki műhelyekben, de ezek a kocsik is képesek a régi BDdf 100-as és 300-as kocsik távvezérlésére.
Ingavonati vezérlőkocsi típusok
Jelenleg a MÁV vonalain az alábbi típusú vezérlőkocsik közlekednek:
- BDdf 100-as sorozat:
- BDdf 300-as sorozat:
- Hagyományos vezérlőkocsi a még fel nem újított szerelvények vezérléséhez az eredeti színterv alapján (kék), 431, 432, 433 (ex V43) sorozatú mozdonyokhoz. Menetrend szerint 2022. február 19-én közlekedett utoljára.[1]
Néhány, a Budapest Keleti és Hatvan között közlekedő vezérlőkocsit a 90es évek elején új, szürke-sárga-kék elővárosi kisérleti színterv alapján átfényeztek, illetve kisebb felújításokat is végeztek ezeken a kocsikon. Ezek – a színterv miatt – a "patkány" becenevet kapták. Később visszafényezték vagy leselejtezték őket.
- BDt 400-as sorozat:
- Szürke ingák (6 db): Szürke színűek, sárga-kék csíkkal az oldalukon.
- "Posta" vagy "csíkos" Bhv (50 db): Ezeket a szerelvényeket a Bombardier cég Dunakeszin építette át a V43 2000-es (432) sorozatú mozdonyokhoz. Színük kék, széles piros csíkkal az oldalukon, mint a régi postavagonokon.
- Bybdtee sorozat
A Németországból használtan vásárolt, összesen 300 db Halberstadti kocsiból 27 db Bybdtee betűjelű vezérlőkocsi. Többségük forgalomba állt, ingavonati használatuk tesztjelleggel megindult a V43 3000-es sorozatú villanymozdonyokhoz, jellemzően a 40-es vasútvonal pécsi InterCity vonatait irányítják ilyen módon.
- 2017-ben kezdték el felújítani a MÁV Szolnoki Járműjavítóban. 2018-tól menetrendszerűen van ingavonati közlekedés a Pécs-Dombóvár, illetve a Dombóvár-Nagykanizsa vonalakon. Jelenleg a 25 db-ból kb. 22 felújított vezérlőkocsi van.
Továbbá megfordulnak még Magyarországon az ÖBB ingavonatai is, melyekben CityShuttle-típusú kocsikat és 8073-as hagyományos vezérlőkocsikat, valamint Bombardier gyártmányú, emeletes "Wiesel" kocsikat és 8033-as vezérlőkocsikat használnak.
Irodalom
- King, Mike. An Illustrated History of Southern Push-Pull Stock. Ian Allan Publishing (OPC), 160 pages. o. (2006. április 28.). ISBN 0860935965
- Lewis, John. Great Western Railway Auto Trailers: Pre-grouping Vehicles (Part 1). Wild Swan, 208 pages. o. (1991. április 28.). ISBN 0 906867 99 1
- Lewis, John. Great Western Railway Auto Trailers: Post-Grouping and Absorbed Vehicles (Part 2). Wild Swan Publications Ltd, 184 pages. o. (1995. április 28.). ISBN 1 874103 25 9
- Lewis, John. Great Western Steam Railmotors: and their services. Wild Swan Publications Ltd (2004. április 28.). ISBN 1 874103 96 8
További információk
- The Development of Push-Pull Operation (at Railway Technical Web Pages) – history, mainly UK
- Amtrak cab-baggage (cabbage) cars
Jegyzetek
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.