A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A vezérlőkocsi olyan vasúti személykocsi, melynek egyik végén vezetőfülke van, innen irányítani lehet a szerelvény másik végén lévő mozdonyt, illetve működtetni a vonat fékberendezését. Így ingázni lehet vele két végállomás között, az egyik irányban a mozdonyról, a másik irányban a vezérlőkocsiról működtetve a vonat mozdonyát. A két végállomáson nincs szükség a szerelvény megbontására és tolatási műveletekre, rövid idő alatt megfordulhat a vonat.
Használata nagyon elterjedt a német DB, a svájci SBB, az osztrák ÖBB, az olasz FS, és kisebb mértékben, de a MÁV vonalain is.
A MÁV-nál használatos vezérlőkocsik
Ez a szócikk vagy szakasz tervezett vagy jövőbeli vasúti beruházással kapcsolatos információkat tartalmaz.
Az itt közöltek az idő múlásával jelentősen megváltozhatnak, pontosításra, helyreigazításra szorulhatnak. Legutóbbi módosítás: 2023. december 7. |
- BDdf 100, korábban BDt 100: poggyászteres vezérlőkocsi az M41 100-as dízelmozdony-sorozathoz, analóg rendszerrel, 100–149 közötti pályaszámokon (7 db közlekedik)
- BDdf 300, korábban BDt 300: poggyászteres vezérlőkocsi a V43 1000-es villanymozdony-sorozathoz, analóg rendszerrel, 300–378 közötti pályaszámokon.[1] Menetrend szerint 2022. február 19-én közlekedett utoljára.[2]
- BDt 400: felújított, digitális rendszerű poggyászteres vezérlőkocsi, 400–404 közötti pályaszámokon M41 300-as dízelmozdony-sorozathoz (korábban V43 2000-es villanymozdonyhoz), 405–455 között kizárólag V43 2000-es villanymozdonyokhoz
- Bybdtee 800: vezérlőkocsi a V43 3000-es és 480-as villanymozdony-sorozathoz, ZWS digitális rendszerrel ellátva, 800–826 pályaszámokon
- Btzx 800: vezérlőkocsi az InterPicivé átalakított Bzmot dízel motorkocsikhoz, 801–803 közötti pályaszámokon
- Bmxfee 000: vezérlőkocsi a BDVmot sorozatú villamos motorkocsikhoz, 001–019 pályaszámokon
- Bmxt 200: vezérlőkocsi a BVhmot sorozatú villamos motorkocsikhoz, 200–201 pályaszámokon (működésképtelen állapotban vannak)
- Bmxtz 000: vezérlőkocsi a BVmot sorozatú InterCity-motorvonatokhoz, 001–003 pályaszámokon (működésképtelen állapotban vannak)
- Bpmbdfee 200: vezérlőkocsi a Schlieren-kocsikhoz, de a MÁV csak többcélú személykocsiként használja.
Vonalanként
Frissítve: 2023. február[3]
hétvégén nem közlekednekVonal | Vezérlőkocsi | Besorozott kocsik | Mozdony | Viszonylat | Gyakoriság |
---|---|---|---|---|---|
Budapest – Vác (70) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S70-es személyvonat | munkanapokon napi 1 pár |
Budapest – Hatvan (80a) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S80-as személyvonat | munkanapokon napi 2-3 pár |
Budapest – Szolnok (100a) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S50-es személyvonat, Z50-es zónázó személyvonat | munkanapokon csúcsidőben |
Bybdtee | fecske Bhv vagy Bmx | 480 | S50-es személyvonat | munkanapokon félóránként | |
Budapest – Szolnok (120a) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S60-as személyvonat, Z60-as zónázó személyvonat | munkanapokon csúcsidőben |
Budapest – Pécs (40) | Bybdtee | InterCity-kocsik, By / Byee |
V43 3000 | InterCity | minden nap kétóránként |
Dombóvár – Pécs (40) | Bybdtee | By / Byee | V43 3000 | személyvonat | munkanapokon kétóránként, hétvégén néhány vonat |
Dombóvár – Gyékényes (41) | Bybdtee | By / Byee | V43 3000 | személyvonat | szinte az összes vonat |
Füzesabony – Vámosgyörk (80) | Bmxfee | Bmx | BDVmot | személyvonat | hétvégén az összes vonat |
BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | személyvonat | munkanapokon az összes vonat | |
Hatvan – Szolnok (82) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S820-as személyvonat | munkanapokon szinte az összes vonat |
Cegléd – Záhony (100) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | személyvonat | a vonatok többsége |
Püspökladány – Biharkeresztes (101) | BDdf 100 | fecske Bhv | M41 100 | személyvonat | a vonatok többsége |
Debrecen – Tiszalök (109) Debrecen – Fehérgyarmat (110) Debrecen – Tiborszállás (115) |
BDdf 100 BDt 400 |
fecske Bhv | M41 100 és 300 | személyvonat | néhány vonat |
Füzesabony – Miskolc (80) Miskolc – Nyíregyháza (100c) Miskolc – Sátoraljaújhely (80) Miskolc – Tiszaújváros (89) |
Bmxfee | Bmx | BDVmot | személyvonat | szinte az összes vonat |
Szolnok – Kecskemét (100a-140) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | személyvonat | minden vonat |
Budapest – Lajosmizse (142) | BDdf 100 | fecske és classic Bhv | M41 100 | személyvonat | hétköznapokon 2-3 pár |
Aszód-Vác (77-71) | BDt 400 | fecske Bhv | V43 2000 | S77-es személyvonat | hétköznapokon minden vonat |
-
BDdf 100
-
BDdf 300
-
Szürke színű vezérlő
-
A korábbi szürke változat...
-
...és átfestés után
-
Bybdtee 000 az első festési sémával...
-
...majd a sárgára fényezett orr-résszel
-
Vezérlőkocsi nem rendeltetésszerű használata
-
Btzx 800
-
Bmxt 000
-
Bmxtz 000
Korábbi vezérlőkocsik:
- Bt 000/BDt 000: vezérlőkocsi, gőzmozdonyokhoz és az M40 dízelmozdony-sorozathoz, közvetett módon üzemelő, analóg rendszerrel
- Bt 200/BDt 200: vezérlőkocsi, V42 villanymozdony-sorozathoz, analóg rendszerrel
- Btx 000: vezérlőkocsi az MDmot poggyászteres dízelmotorvonat-sorozathoz (zárt szerelvényként közlekedik), 000–039 pályaszámokon
Vezérlőkocsik a távolsági forgalomban
A vezérlőkocsis közlekedés a vasutakon egészen az 1990-es évek közepéig szinte kizárólag az elővárosi forgalomban volt megtalálható. A Német Szövetségi Vasútnál (Deutsche Bundesbahn) 1992-ben hoztak döntést arról, hogy a vezérlőkocsikat a távolsági forgalomba is bevonják, így 1995-től az IC- és IR-vonatok részben vezérlőkocsival ellátott ingavonatként közlekednek. A döntést elősegítette a vezérlőkocsis közlekedésből való előnyök felismerése, valamint az egyes nagy vasúti csomópontok, elsősorban Frankfurt am Main forgalmi szempontból való túlterheltsége is kikényszerítette.
Előnyei
- tolatási munkák csökkenése,
- fékpróbák egyszerűsödése,
- a gépmenetek számának csökkenése,
- a mozdonyok szerelvényekkel megtett üres menetei számának csökkenése,
- vontatójármű megtakarítás,
- menetidő-csökkenés,
- a személyzeti idők jobb kihasználása,
- rövidebb vágányfoglaltsági idők révén az állomás teljesítményének növekedése.
Biztonság
A vezérlőkocsiknál, különösen a nagysebességű távolsági forgalmú járműveknél fontos kérdés közlekedésbiztonsági szempontból a járművezetők védelme. Míg a másik vasúti járművel, vonattal való frontális ütközés ugyan majdhogynem kizárható, de nem így a tolatási balesetek, illetve az útátjárókban a közúti járművekkel történő ütközések.
Mind a tolatási baleseteknél, mind pedig a közúti járművekkel történő ütközéseknél elsősorban a vezérlőkocsin szolgálatot teljesítő járművezető a legveszélyeztetettebb személy. A védelmére mind a járművezetői fülkét, mind a szélvédő ablakot/üveget megfelelő stabilan kell kiképezni. A padlómagasságnak el kell érni – a német előírások szerint – az 1400 mm-t. A járművezetőnek biztosítani kell menekülési utat, lehetőséget a kocsi belsejébe. A nagysebességű vezérlőkocsik alkalmazásának bevezetésénél módosították az utasításokat is, amelyek korábban a csak elővárosi forgalomban közlekedő vezérlőkocsiknál a sebességet 140 km/h értékben maximálták és az elöl működő vezérlőkocsival csak kilenc kocsit lehetett továbbítani.
A DB vezérlőkocsik története
A Német Vasút DB Bpmbdzf sorozatú vezérlőkocsik Budapest és Köln Hauptbahnhof között rendszeresen közlekedtek a Liszt Ferenc EuroCity vonatban. A vezérlőkocsik a MÁV hálózaton az Egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés (EÉVB) beépítéséig, a vezetőállás MÁV üzemre való átalakításáig csak kocsiként működhettek. Időközben a DB kivonta a vezérlőkocsi szerelvényt az ÖBB-MÁV irányú közlekedésből.
Kapcsolódó szócikkek
Jegyzetek
- ↑ Szili-vezérlők hattyúdala - Indóház online, 2021.02.05.
- ↑ Hajtó Bálint Facebook oldala
- ↑ Vonatösszeállítás (SzVÖR). MÁV-START. (Hozzáférés: 2022. február 27.)
Irodalom
- www.Vasútgépészet.hu dr. Csiba József divízióvezető-helyettes, MÁV Rt. Gépészeti Szakigazgatóság
- IC-Steuerwagen Bpmbdzf 297. DienstleisungsZentrum Bildung. München, 1997. O2., 15 p.
- Johannes Nawrotzki: InterCity-Wagen Bpmbdzf 297. Deine Bahn 8/97. 476.-479. p.
- Hagen Freise: Steuerwagen für den Fernverkehr der Deutschen Bahn AG. ZET+DET Glas. Ann. 122. (1998) Nr. 8. August, 313.-328. p.
- InterCity-Steuerwagen Bpmbdzf 297 mit Wendezugeinrichtung und Mehrzweckabteil. Kurzbeschreibung. PFA, Dezember 1997, 25 p.
- Jürgen Janicki: ICE-Steuerwagen 808. Deine Bahn, 9/97, 551.-553. p.
- Leo Meyer-Martin Renner-Daniel Forrer-Rolf Harenith: InterCity-Steuerwagen IC-Bt für die Schweizerischen Bundesbahnen. Eisenbahn-Revue International, 12/1996. 539.-546. p.
- Peter Diegen: Steuerwagen für den Fernverkehr (ICE/IC/IR)
- Ausbildungsakurzbeschreibung Teil I. – Wagenkasten zum InterRegio-Steuerwagen 2. Klasse mit Wendezugeinrichtung und Mehrzweckabteil Bimdzf (Bauart Nr. 269), DB Geschäftstereich Werke, Werk Halberstadt, 48p.
- Ausbildungskurzbeschreibung Teil II. – Steuerkopf/Führerraum zum InterRegio-Steuerwagen 2. Klasse mit Wendezugeinrichtung und Mehrzweckabteil Bimdzf (Bauart-Nr. 269) DB Geschäftsbereich Werke, Werk Halberstadt, 36p.
- Michael Dostal: DB-Fahrzeuge. Reisezugwagen der Deutschen Bahn. GeraMond Verlag GmbH, München, 1998
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.