A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A gyorsvonat olyan vonattípus, amely a vonalnak csak kevés állomásán áll meg. Magyarországon 2014. december 14. óta a gyors- és sebesvonatok csak másodosztályú kocsikat továbbítanak. A menetrendben a gyorsvonatokat vastag betűkkel – az állomási érkező/induló vonatok menetrendjében piros betűkkel – tüntetik fel. Az utazóközönség gyakran összetéveszti a sebesvonattal.
Szerelvény
A gyorsvonatok régebben csak fülkés kocsikat (pl. 19–37, 20–37) továbbítottak. A személyvonathoz képest magasabb komfortfokozatot kínáltak (fülkés elrendezés, külön kézmosó, fénycsöves világítás, a fülkében képek, tükör stb.), ezért gyorsvonati pótjegyet kellett rájuk váltani. A 90-es évek elején az InterCity-vonatok (IC) megjelenésekor megszüntették a gyorsvonati pótdíjat, majd a vonatok összeállítása is módosult. A fülkés kocsik mellé bekerültek termes (Bp, By) és kerékpárszállító kocsik (BDbh). A halberstadti kocsik megjelenése óta ezek is előfordulnak a vonatokon. Az IC-k kezdetben átalakított gyorsvonati kocsikkal jártak (Bko-sorozat), melyek belső tere majdnem megegyezett a belföldi gyorsok I. osztályú kocsijaival (különbség: üléshuzat színe, ülések állíthatósága, elején hangosítás a Bko-ban). Az új IC-k megjelenése óta ezek a Bko-kocsik is gyorsvonati szerelvényekben közlekednek, növelve az utazás komfortját. A 2000-es évek eleji menetrendváltásokkor a legtöbb sebes- és expresszvonatot ugyancsak összevonták a gyorsvonatokkal, de maradt még néhány expressz (pl. Exp. 1786, Ao-kocsikból kiállítva). 2013. május 15. és 2022. december 11. között újra kellett gyorsvonati pótjegyet váltani rájuk (mentesség igénybe vehető).[1][2]
Jelenleg közlekedő gyorsvonati kocsik
Ez a lap vagy szakasz tartalmában elavult, korszerűtlen, frissítésre szorul. Frissítsd időszerű tartalommal, munkád végeztével pedig távolítsd el ezt a sablont! |
1. osztály
- A Középszáma 19–35. 1971-ben készült a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban. 1995: Dunakeszin átépítve. Fülkés. Állományban 9 db. Engedélyezett sebesség 120–140 km/h.
- Ao Középszáma 19–37. 1979-ben készült a lengyel Cegielski-gyár poznańi üzemében. Fülkés. Állományban 62 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
2. osztály (másodosztály)
- B Középszáma 20–35. 1971-ben készült a győri Rába Vagon- és Gépgyárban. 1996: Dunakeszin átépítve. Fülkés. Állományban 70 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
- B Középszáma 20–37 300. 1975–76-ban készült a győri Rába Vagon- és Gépgyárban. 1996: Dunakeszin átépítve. Fülkés. Állományban 56 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
- Bo Középszáma 20–37. 1979–80 között készült Poznańban. Fülkés. Állományban 155 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
- Bko Középszáma 20–37. 1979–80-ban készült Poznańban. 1990–91: Dunakeszin elsőgenerációs IC-kocsikká átépítve. Fülkés. Állományban 32 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
- Bp Középszáma 29–05. 1972–73-ban készült Dunakeszin, majd 2001–2004 között 1988–89-es gyártású, lefokozott Ap-val bővült a flotta. Termes. Állományban 145 db. Engedélyezett sebesség 120 km/h.
- By Középszáma 20–17. 1972–80 között készült Dunakeszin. Termes. Állományban 207 db. Engedélyezett sebesség 100–120 km/h. Selejtezésük folyamatban.
- By, Byh Középszáma 20–06. 1972–80 között készült Dunakeszin. 1995–96: ugyanott átépítve. Termes. Állományban 20 db. Engedélyezett sebesség 100–120 km/h. (Byh: mozgássérült utasok szállítására is alkalmas.)
- By, Byee Középszáma 21–55. 1978–82 között készült a keletnémetországi Halberstadtban (innen a beceneve: Halbi – bővebben: Halberstadti kocsi). 2006–2007-ben érkezett Magyarországra. Termes. Állományban 190 db. Engedélyezett sebesség 140 km/h. (Az Aby-, Abyee-ből lefokozottak középen fülkések.)
1–2. osztályú
- ABy, AByee Középszáma 31–55. 1978–82 között készült Halberstadtban. 2006–2007-ben érkezett Magyarországra. Termes, középen 1. osztályú fülkés résszel. Állományban 43 db. Engedélyezett sebesség 140 km/h.
Vezérlőkocsi
- Bybdtee Középszáma 80–55. 1978–82-ben között készült Halberstadtban. 2006–2007-ben érkezett Magyarországra. Termes; kerékpárszállítására alkalmas. Állományban 27 db. Engedélyezett sebesség 140 km/h. Felújított Cirmos V43-as mozdonyok vezérlőkocsija.
Poggyász- és kerékpárszállító
- Byd, Bydee Középszáma 84–55. 1978–82 között készült Halberstadtban. 2006–2007-ben érkezett Magyarországra. Állományban 26 db. Engedélyezett sebesség 140 km/h.
Egyéb kocsik
Előfordul, hogy a gyorsvonatokat kocsihiány miatt más kocsikkal egészítik ki. Ilyenkor előfordulhat a szerelvényben bármilyen személyvonati kocsi.
Források
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.