Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Köztársaság
A harmadik magyar köztársaság kikiáltása – Kossuth tér, Budapest, 1989. október 23.[1][2]

A szó a legtöbb európai nyelvben a latin res publica (közügy) kifejezésből ered (vö. republikanizmus), ami az ókori Római Köztársaságban egyszerre jelenti a köztulajdont, a közteret, ami nincsen magántulajdonban, és a közügyeket, ami a közös dolgok feletti közös rendelkezést jelenti.

A köztársaság ókori eszme, és valójában a zsarnokság feletti győzelmet jelképezi. Fogalma elsősorban az államok egyik törzsfogalmához, az államformához kötődik, amelyben a polgárok közössége, illetve az alkotmányában előírt módon választott köztársasági elnök (államfő) és képviselőik vesznek részt a közügyek megvitatásában, együttesen gyakorolják az államhatalmat. A központ hatalma csak a polgáraitól ered, nincsen egyéb örökölt e világi, vagy túlvilági forrása és nem kötődik egyetlen társadalmi-gazdasági alakulathoz sem. Az egyes köztársaságok a hatalomgyakorlás mikéntje alapján rendszerezhetők. A köztársaság egységét a köztársasági elnök szimbolizálja. A köztársaság eszméje a modern korban összefonódik a népszuverenitás eszméjével.

Története

Lucius Iunius Brutus hagyományosan a Római Köztársaság alapítójának és az első consulnak tekintett politikus

Köztársaságként működtek az ókorban a görög poliszdemokráciák és a Római Köztársaság, valamint a középkor virágzó olasz kereskedővárosainak a többsége, mint például a Velencei Köztársaság és a Firenzei Köztársaság. A 16-17. századig Európában szinte egyeduralkodó volt a monarchikus államforma, köztársaságok csak kivételesen jöttek létre, és főleg kis területű államokra, városállamokra, államszövetségekre voltak jellemzők. (San Marino, Krakkói Köztársaság, Frankfurt, Bréma, Svájci Konföderáció és kantonjai). A 17-18. századig a köztársaságot ókori városállamok jellegzetes működési módjának tekintették és a népuralom valamilyen formájával azonosították. A 18. századot követően a királyság a hűbéri rendhez kötődött, szemben a köztársasággal, amely a népszuverenitás elveihez kapcsolódott. 1792-ben létrejött az első francia köztársaság, amely az 1875-ös alkotmány alapján haladó politikai hagyományt is teremtett a köztársasági eszme köré. A köztársasági államforma jelentős elterjedését az első világháborút követően a 20. század hozta meg Európában, ahol ma már csak néhány állam monarchia, bizonyos kiváltságokkal. Machiavelli ebben az államformában alapvetőnek tartotta a polgárok egyenlőségének biztosítását, az erények érvényesülését. Montesquieu a köztársaságban az egész nép, vagy annak egy része által gyakorolt hatalmat tekintette lényegesnek.

Köztársaságok rendszerezése a hatalomgyakorlás mikéntje szerint

Közvetlen hatalomgyakorlás

Kr. e. 508-ban az athéni demokráciában a népgyűlés a hatalom tényleges birtokosa. Tagja volt minden teljes korú athéni polgár. (Nem lehetett polgár: rabszolga, nő, betelepedett idegen.) Ez hozta a törvényeket, választotta a tisztviselőket, döntött hadüzenetről. Az ötszázak tanácsának tagjai egy évig voltak hivatalban és ezért fizetést kaptak. Feladatuk volt a népgyűlés elé kerülő törvényjavaslatok megvitatása, a határozatok végrehajtása.

A képviseleti hatalomgyakorlás kormányformái

  • Parlamentáris hatalomgyakorlás, itt a végrehajtó hatalom – a kormány – a parlamentnek felelős. A köztársasági elnök jogosultságai gyengék, a parlamentnek alárendelten működik, csak protokolláris szerep jut neki, és többnyire a parlament választja meg. Főleg Európában jellemző, a többi földrészen ritka.
  • Félelnöki (félprezidenciális) hatalomgyakorlás, ha a köztársasági elnök erős jogosítványokkal és vétójoggal rendelkezik. Itt a végrehajtó hatalom – a kormány – a parlamentnek és az elnöknek is felelős, akit közvetlenül választanak meg. Jogi felelőssége van mind a köztársasági elnöknek, mind a kormánynak, de politikai felelőssége csak a kormánynak, a törvényhozó hatalom felé.
  • Elnöki (prezidenciális) hatalomgyakorlás, ha a köztársasági elnök a végrehajtó hatalom feje. A kormány nem a parlamentnek, hanem az elnöknek felelős, akit közvetlenül választanak meg. Beleszólása van a törvényhozó hatalomba (vétójog, üzenetek). Jogi felelőssége van (impeachment eljárás).
  • A direktoriális (kollegiális) kormányzati rendszerben a végrehajtó hatalom a törvényhozás által választott tanács kezében összpontosul, amely mellett ügyvezető kormány működik. Az elnököt évente egymást váltva, maguk közül választják. A tanács nem váltható le.[3] Hatalmi ellensúlyként a népszavazás intézménye szolgál.[4]

Diktatórikus hatalomgyakorlás (alaki köztársaság)

Az állami főhatalom (a kormányzati hatalom) forrása nem a népakarat. A diktatúra valamely személynek vagy csoportnak az erőszakszervezetekre támaszkodó, kivételes törvényekkel szentesített korlátlan hatalma.

  • Teokratikus hatalomgyakorlás , külsőlegesen köztársasági berendezkedés, melyben a köztársaság megválasztott szervei a kormány, a parlament és a köztársasági elnök egyaránt alá vannak vetve a vallási legfelsőbb szervnek. Így a legfőbb hatalom birtokosai a vallási vezetők.
  • Kommunista hatalomgyakorlás, külsőleg köztársasági berendezkedés, amelyben az alkotmány kimondja a kommunisták pártjának vezető szerepét. A népköztársaságban, a népi demokratikus köztársaságban és a szocialista köztársaságban a kommunista vezetők testületei a hatalom birtokosai. Az általuk meghozott döntések végrehajtói pedig az egyéb szervek (kormány, parlament, köztársasági elnök).
  • Katonai és más diktatúra hatalomgyakorlása, külsőleg köztársasági berendezkedés, melyben katonai diktatúra vagy olyan egyéb rendszer működik, amelyben a hatalom birtokosa egyetlen szervezet.

Legfőbb állami szervek

Egyes országokban eltérőek lehetnek:

A gyakorlatban

  • A köztársaság eredeti fogalma sok tekintetben hasonlít a demokrácia fogalmára, és sokan feltételezik, hogy a köztársaságok mind demokratikusak. Valójában a köztársaság megvalósulása sokféle lehet, és a valódi hatalommal rendelkező közösség az állam területén élőknek lehet egy jól elhatárolt kisebbsége is. Gyakorlatilag minden olyan államhatalom, amely nem monarchikus jellegű, általában köztársaságnak tekinti magát, de ezek egy részét a mai fogalmaink szerint nem tekintjük demokratikusnak. Ilyen arisztokratikus köztársaság a Római Köztársaság, amelyben csak a népnek egy része élvez függetlenséget.
  • A modern demokratikus köztársaság két alapfeltételen nyugszik: az általános, titkos, egyenlő választójog teljessége és a legális, nem üldözhető ellenzéki tevékenység szabadsága jelentik a legfontosabb garanciákat. További feltétel, hogy az államhatalom törvényhozó, végrehajtó és bírói hatalomból áll. Ideális esetben a három ág elkülönül egymástól.
  • Svájcban a kétkamarás Szövetségi Gyűlés (mint törvényhozó hatalom) adja a héttagú Szövetségi Tanácsot (végrehajtó hatalom).
  • Magyarország államformája 1989. október 23. óta újra köztársaság. Ekkor hivatalos elnevezése is Magyar Köztársaság lett, de az Alaptörvény 2012-től az ország hivatalos nevéből a köztársaság szót törölve azt egyszerűen Magyarországra változtatta. Ez a változtatás és az alkotmány átalakítása számtalan kérdést és anomáliát felvet a magyar jogban, hiszen az eddig (2012-ig) hatályban lévő alkotmány értelmében: 1989. évi XVII. törvény / II. Fejezet: Az országos népszavazás / 7.§ Az Alkotmány elfogadásáról (megerõsítésérõl) népszavazás útján kell dönteni. Ez a törvény nem lett betartva ekkor.

Köztársaságok jegyzéke

Parlamentáris, ha a törvényhozó és a végrehajtó hatalmi ágak nem különülnek el egyértelműen, a végrehajtó hatalom fölötti ellenőrzést is a törvényhozás látja el (a tényleges végrehajtói hatalommal rendelkező kormányfőt nem közvetlenül választják a választók, hanem a parlament szavaz neki bizalmat), viszont az államfő és a kormányfő szerepe és személye világosan elkülönül – az utóbbi a valós hatalom feje. A köztársasági elnök jogosultságai gyengék, a parlamentnek alárendelten működik, főként protokolláris szerep jut neki, és többnyire a parlament választja. Ez a kormányforma főleg Európában jellemző.

Félprezidenciális, ha a köztársasági elnök erős jogosítványokkal és vétójoggal rendelkezik. Itt a végrehajtó hatalom – a kormány – a parlamentnek és az elnöknek is felelős, akit népszavazással választanak meg:

Prezidenciális, ha a köztársasági elnök a végrehajtó hatalom feje. A kormány nem a parlamentnek, hanem az elnöknek felelős, akit népszavazással választanak meg:

Direktoriális köztársaság:

Teokratikus köztársaság, ha megválasztott szervek felett egy vallási szerv vétójoggal rendelkezik. A kormány, a parlament és az elnök egyaránt alá vannak vetve ennek a vallási legfelsőbb szervnek:

Kommunista állam („szocialista népköztársaság"), formálisan köztársasági berendezkedés, amelyben az alkotmány kimondja a kommunista párt vezető szerepét. A kommunista párt vezető testületei a hatalom birtokosai. Az egyéb szervek (kormány, parlament, elnök) a kommunista párt vezető testületei által meghozott döntések végrehajtói:

Egyéb (katonai és más diktatúra), formálisan köztársasági berendezkedés, melyben katonai diktatúra vagy olyan egyéb rendszer működik, amelyben a hatalom birtokosa egyetlen szervezet:

Jegyzetek

Források

További információk

  • Lévai Csaba: A republikanizmus-vita. Vita az amerikai forradalom eszmetörténeti hátteréről; L'Harmattan, Bp., 2003 (A múlt ösvényén)
  • Demeter M. Attila: Republikanizmus, nacionalizmus, nemzeti kisebbségek; Pro Philosophia, Kolozsvár, 2005 (Műhely)
  • Európaiság és filozófia; szerk. Egyed Péter; Pro Philosophia, Kolozsvár, 2009 (Műhely)
  • Klasszikus és modern republikanizmusok. Eszmetörténeti tanulmányok; szerk. Nagy Ágoston, Pap Milán; Ráció, Bp., 2021
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Köztársaság
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Köztársaság

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 1995-ben befejezett televíziós sorozatok

Államforma
Április 22.
Ásvány (anyag)
Éghajlatváltozás
Új Hollandia
.br
1500
1530
1530-as évek
1549
1580-as évek
1623
1625
1629
1654
17. század
1808
1822
1825
1888
1889
188 (szám)
19. század
1995
1998
2008
Amazonas
Amazonas-medence
Amerikai Államok Szervezete
Amerikai dollár
Andai Györgyi
Andresz Kati
Angol nyelv
Antillák
Aparados da Serra Nemzeti Park
Arany (kémiai elem)
Argentína
Atlanti-óceán
Atlanti-parti Esőerdő Rezervátum
Augusztus 29.
A következő áldozat
Bahia
Belém (Pará)
Belo Horizonte
Boa Vista (Brazília)
Bolívia
Box Office Mojo
Brazília
Brazíliaváros
Brazília államai
Brazília (település)
Brazília címere
Brazília elnöke
Brazília földrajza
Brazília himnusza
Brazília nemzeti parkjai
Brazília történelme
Brazília uralkodóinak listája
Brazília világörökségi helyszínei
Brazília zászlaja
Brazil-felföld
Brazilok (film)
Brazil (film)
BRIC
BRICS
Bruttó hazai termék
Campo Grande
Cecil Thiré
Chapada dos Veadeiros Nemzeti Park
Csuja Imre
Cuiabá (település)
Cukor
Cukornád
Curitiba
Dél-Amerika
Dél-amerikai Közös Piac
Dél-amerikai Nemzetek Uniója
Drágakő
Ecuador
Egészségügyi Világszervezet
Egyesült Nemzetek Szervezete
Egyetemes Postaegyesület
Egyezményes koordinált világidő
Emas Nemzeti Park
Emberi fejlettségi index
Erdőirtás
Európai Déli Obszervatórium
Fájl:00 Constituição do Império do Brasil.jpg
Fájl:Aratinga Jandaya -in tree-8.jpg
Fájl:Blue-crowned Motmot back 2.jpg
Fájl:Bradypus.jpg
Fájl:Brasil Satellite.jpg
Fájl:Brazil-16-map.jpg
Fájl:Brazil map of Köppen climate classification.svg
Fájl:Brazil pol94.jpg
Fájl:Brazil topo.jpg
Fájl:BRA orthographic.svg
Fájl:Chrysocyon.brachyurus.jpg
Fájl:Coati roux Amiens 4.jpg
Fájl:Coat of arms of Brazil.svg
Fájl:Confusion.svg
Fájl:De Bry 1c.JPG
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Eira barbara.jpg
Fájl:Eudocimus Ruber Wading KL.JPG
Fájl:Eunectes murinus.jpg
Fájl:Euphractus sexcinctus2.jpg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Fájl:Golden lion tamarin family.jpg
Fájl:Hydrochoeris hydrochaeris Zoo Praha 2011-3.jpg
Fájl:Jaguar head shot-edit2.jpg
Fájl:L'Exécution de la Punition de Fouet by Jean-Baptiste Debret.jpg
Fájl:Lagothrix lagotricha.jpg
Fájl:Lei Áurea (Golden Law).tif
Fájl:Mapa hidro.jpg
Fájl:Meirelles-primeiramissa2.jpg
Fájl:Myrmecophaga tridactyla by anagoria.jpg
Fájl:Papagaio (Fêmea) REFON 010907.jpg
Fájl:Ph-animals-jaburu-1.jpg
Fájl:Pico da Neblina.jpg
Fájl:QueimadaSaoFelix.jpg
Fájl:Ramphastos toco.jpg
Fájl:Relief Map of Brazil.jpg
Fájl:Rhea americana - Three adult birds.jpg
Fájl:River in the Amazon rainforest.jpg
Fájl:Searchtool right.svg
Fájl:SPedroAldeia-JesuitChurch.jpg
Fájl:Tapirus terrestris.jpg
Fájl:Tibouchinas Trees.jpg
Fájl:Uakari male.jpg
Földrajzi koordináta-rendszer
Függetlenség (jog)
Főváros
Fűszer
Fernando de Noronha
Fortaleza
Francia Guyana
Francia nyelv
G20
Goiânia
Guarani nyelv
Guyana
Gyémánt
Gyapot
Gyarmat (terület)
Hercegnővirág
Hivatalos nyelv
Hollandok
Holland kísérlet Brazília gyarmatosítására
Holl Nándor
Homoszexualitás
I. Napóleon francia császár
I. Péter brazil császár
Időzóna
Iguaçu Nemzeti Park
Indiánok
India
Internet Movie Database
Interpol
ISO 4217
Jézus Társasága
Jean-Baptiste Lamarck
Jobb és bal oldali közlekedés
Kávé
Kínai asztrológia
Köppen
Közép-amazóniai Természetvédelmi Területek
Köztársaság
Kalózkodás
Kassai Ilona (színművész)
Kaucsuk
Kereskedelmi Világszervezet
Kocsis Mariann
Kolumbia
Konkvisztádor
Korrupció
Kukorica
Latin-Amerika
Latin-amerikai és Karibi Államok Közössége
Latin Unió
Legfelső szintű tartomány
Luiz Inácio Lula da Silva
Március 13.
Maceió
Madeira (Brazília)
Manaus
Mangó
Maranhão
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
Meteorológiai Világszervezet
Mihályi Győző
Minas Gerais
Népsűrűség
Nemzeti himnusz
Nemzeti mottók listája
Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank
Nemzetközi Büntetőbíróság
Nemzetközi Beruházásbiztosítási Ügynökség
Nemzetközi gépkocsijelek listája
Nemzetközi Pénzügyi Társaság
Nemzetközi Távközlési Egyesület
Nemzetközi Valutaalap
Nicette Bruno
November 3.
Ország
Országhívószámok listája
Országok GDP szerinti listája (nominális)
Országok népesség szerinti listája
Országok terület szerinti listája
Pantanal
Papagájfélék
Paraguay
Paraná (folyó)
Passzátszél
Pedro Álvares Cabral
Pernambuco
Peru
Piauí
Porto Alegre
Porto Velho
Portugália
Portugálok
Portugál Birodalom
Portugál nyelv
Portugál Nyelvű Országok Közössége
Purus
Q4322414#345
Q4322414#P345
Régens
Rabszolgák
Rabszolga
Recife
Rio de Janeiro
Rio Negro (Amazonas)
Rocas-atoll
São Luís
São Paulo
Salvador da Bahia
Serra da Capivara Nemzeti Park
Spanyol nyelv
Suriname
Szójabab
Szövetségi köztársaság
Szőlő
Szavanna
Szeptember 7.
Teleregény
Teresina
Thriller (műfaj)
Tocantins (állam)
Tordesillasi szerződés
Trópusi esőerdő
TV2 (Magyarország)
TV Globo
Uberlândia
UNESCO
Uruguay
Uruguay (folyó)
UTC−02:00
Vándor Éva
Vásárlóerő-paritás
Vízgyűjtő terület
Vegyifegyver-tilalmi Szervezet
Venezuela
VI. János portugál király
Villamos hálózat
Wikimédia Commons
Zsolnai Júlia (színművész)




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.