A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
87-es főút | |
87-es főút Gencsapáti környékén | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1940-es évek |
Hossza | |
elkészült | 47 km |
épül | 0 km |
tervezett | 2 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Vas vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Kám |
Az út vége | Kőszeg |
A Wikimédia Commons tartalmaz 87-es főút témájú médiaállományokat. |
A 87-es számú főút a 8-as főút kámi szakaszától indul és Kőszegig tart, ahol – Szombathely várost is érintve – eléri az osztrák országhatárt.
Szombathely és Kőszeg között új nyomvonalon 14 kilométeren 2×2 sávos, valamint 4,7 kilométeren 2×1 sávos út kerül kialakításra.[1]
Fekvése
Története
A főút környezetében több a Római Birodalom által kialakított úthálózat volt, azonban sem a borostyánút, sem a Rum község határában ismert római kori út és Rába átkelési pont nem tekinthető egyértelműen a főút előzményének. A feudalizmus során létrejött településszerkezetben a Varasd – Pozsony[2] országút szerepe és jelentősége megnőtt. Vas vármegye területén szabad királyi városi rangot kapott Kőszeg a 18. századig vezető szerepet töltött be térségében, fontos erődítmény és kereskedelmi központ volt. A főút Szombathelytől északra vezető szakasza ezen útnak a fejlődésével nyerte el közel mai nyomvonalát. Míg a Szombathely és Batyk közötti szakasz kevésbé fontos megyei út volt, mely tartalmazta a Rába folyón való átkelést Rum községben. Ez az útvonal változott a legkevésbé, mivel mai napig a jelentős fejlesztések – a tervek ellenére – elmaradtak.
Vas vármegye úthálózata a trianoni béke megkötését követően átalakult. Az országhatár által szétszabdalt utak szerepe csökkent, míg a hazai közutak szerepe megnőtt. A főutakat az akkori városhálózathoz igazítva alakították ki. A második világháborúig megépült 8-as főút lett a 87-es főút Kám községnél lévő kiinduló pontja, míg a Batyk felé induló szakasz csak mellékút maradt. A Szombathelytől északra lévő szakasz a korábbi állami útból alakult ki, de a Kőszegtől Répcekéthelyig tartó szakasz megszűnt, és a korábbi mellékiránynak számító Rőtfalva felé vezető út lett az osztrák határátmenet. Az eredeti tervek szerint a főutat Lövőtől, a 84-es útból kiágazva Sopronhorpács irányában Kőszegig, onnan Szombathely, Rum, Mikosszéplak, Zalaszentgrót, Karmacs, Hévíz érintésével Keszthelyig építették volna ki, de erre megfelelő mennyiségű pénz nem gyűlt össze, mivel Ausztria kizárólag a Bécs és a Balaton közti legrövidebb összeköttetést, azaz a 84-es főutat támogatta anyagilag.[3]
Szombathely 1924-es városi rendezési terve grandiózus sugárút építését irányozta elő Kőszeg felé, ez a mai Markusovszky utca vonala. A főút azonban sosem került erre a nyomvonalra, az Szombathely belvárosán áthaladt.
A Harmadik Birodalom idején megindult a főút fejlesztése, és 1943–1944 kötött megépült a szombathelyi 11-es Huszár út és a Gyöngyösfalu közötti új szakasz. Az útvonal átvágta a korábbi íveket, elkerülte a településeket, így ennek a része lett a Gencsapáti határában lévő egyenes szakasz is. A burkolata makadám felületű volt, a Szombathely–Kőszeg-vasútvonal átjárójában macskakő.
A II. világháborút követően a főút szilárd burkolatot kapott. Az 1965-ös árvizet követően új Rába-híd létesült Rum területén, a belterületet elkerülő nyomvonal kijelölése mellett. Tanakajd határában egy ív átvágásra került. Lukácsháza és Kőszeg között burkolatszélesítés és megerősítés történt. Szombathely belterületén először a 18-as Honvéd utcát és a 11-es Huszár utat négy sávra bővítették, majd lakótömbök átvágást követően a forgalmat a Fő térről a Vörösmarty utcába kiépített 2×2 sávos útra terelték el.
A főút megyeszékhelyen áthaladó további szakasza a szintén négysávosra bővített Hunyadi utca és 2×2 sávosra tervezett, de mai napig át nem épített Rumi út volt. A kereszteződéseket jelzőlámpákkal látták el. 1984 után elkezdődött a Kőszeg belvárosát tehermentesítő út építése a Sopron–Kőszeg-vasútvonal egykori nyomvonala mentén. 1986 körül megépült a szombathelyi elkerülő út első szakasza a 87-es főút és a Söptei út között. Ez 2002-ben a Minerva park létesítésével együtt teljesen átépült, és elnyerte mai jellegét. Szombathely-körgyűrű megépültével a 87-es főút közös nyomvonalat kapott a 86-os főúttal, és elkerülte Szombathely-Bogát déli városrészét is. Ezzel egy időben a felhagyott, megyeszékhelyen belüli szakaszok, városi gyűjtőúttá minősültek. 2003-ban elkészült a rumi körforgalom. 2008-ban megújult a burkolat Gyöngyösfalu – Gencsapáti, valamint a Táplánszentkereszt – Csempeszkopács szakaszon.
2014 tavaszán az 1982-ben épült, 74 m hosszú rumi Rába híd felületét felmarták és a tartószerkezetet újraszigetelték. 2016-ban megújult a Minerva lakóterület melletti szakaszok a Söptei úttól a 89-es főútig.
2014. október 15-én Budapesten megállapodás született arról, hogy a Burgenland és Magyarország határ menti térségeinek 2014-2020. közötti fejlesztése között az egyik gyorsforgalmi út az S31-M87 összekötése lesz.[4] 2016-ban a határmetszésről megegyezés született, amelynek részeként a régi határátkelőt elkerülve köt vissza a 87-es főútba az új 2×1 sávos út. 2018 tavaszán megtörténtek a kisajátítások, és az érintett erdőterület letermelése.
A 87. sz. főút Kőszeg (HU) – Rattersdorf (Rőtfalva AT) országhatár közötti szakasz kivitelezési munkáinak elvégzésére 2018 májusában közbeszerzést hirdettek.[5] 2019. június 28-án letették az új út magyar szakaszának alapkövét, és az ideiglenes átadásra 2020. november 26-án sor került. A végleges átadásra 2021. augusztus 18-án került sor. A régi átkelőhöz vezető egykori főút pedig a 8723. jelű új összekötő út jelölést kapta.[6][7] A csatlakozó osztrák B61a jelű út már 2018-2019 között kiépült és a magyar oldali építést egy évvel megelőzve 2019 decemberében el is készült.[8]
Települések az út mentén
- Kám
- Rum
- Csempeszkopács
- Vasszécseny
- Tanakajd
- Táplánszentkereszt
- Szombathely (találkozás a 86-os úttal)
- Gencsapáti
- Gyöngyösfalu
- Lukácsháza
- Kőszeg
Mai helyzete
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak | ||
---|---|---|
|
Jegyzetek
- ↑ Gyorsforgalmi kapcsolatot kap az ország egyik legszebb kisvárosa. magyarepitok.hu. (Hozzáférés: 2020. január 9.)
- ↑ Fertőrákos történelme a Varasd-Pozsony országút mellett[halott link]
- ↑ A vasmegyei főispán a bécs-keszthelyi út kiépítéséért
- ↑ Fejlődik a közúti és vasúti kapcsolat az osztrák-magyar határon. (Hozzáférés: 2018. július 9.)
- ↑ Közbeszerzési értesítő
- ↑ KORONAÉLEN BELÜL ELKÉSZÜLT A 87. SZÁMÚ FŐÚT KŐSZEG ÉS RŐTFALVA ORSZÁGHATÁR KÖZÖTTI SZAKASZA
- ↑ Befejeződött a 87-es főút határmenti fejlesztése Kőszeg térségében
- ↑ Letették a magyar 87-est és az osztrák S31-t összekötő, Kőszeget elkerülő út alapkövét
Források
További információk
- A Wikimédia Commons tartalmaz 87-es főút témájú kategóriát.
- Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.