A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
89-es főút | |
A 89-es főút Sé közelében | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1960-as évek |
Hossza | 12,4 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Vas vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Szombathely |
Az út vége | Bucsu, országhatár |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 89-es főút témájú médiaállományokat. |
A 89-es számú főút Szombathely 87-es főúttól indul és Bucsu községtől délre éri el az osztrák országhatárt; a határ osztrák oldalán B63-as jelöléssel folytatódik.
Nyomvonala
Szombathely északi részén, a 87-es főúttól indul nyugati irányban, északról kerüli el Sé, Torony és Dozmat községeket, majd Bucsutól délnyugatra éri el az osztrák államhatárt és csatlakozik a B63-as főúthoz.
Teljes hossza, az országos közutak térképes nyilvántartását szolgáló kira.gov.hu adatbázisa szerint 12,393 kilométer.
Története
A feudalizmus során létrejött településszerkezetben a Szombathely - Pinkafő állami országút szerepét töltötte be, feltárva Vas vármegye nyugati, őrvidéki területét. Nyomvonala évszázadokon át változatlan volt, szerepe viszont a trianoni békeszerződés határmegállapítása következtében jelentősen csökkent, mivel a Felsőőri járást elcsatolták Magyarországtól.
A II. világháborút követően mellékútként tartották nyilván, de szilárd burkolatot kapott. A bucsui határátkelőhely 1976-os[1] megnyitásával egyidejűleg nyilvánították főúttá, akkor kapta meg a 89-es útszámozást is. Később szombathelyi belterületi szakaszát négy sávossá építették át, a Petőfi utca és Rohonci út vonalában, a Perint patakig.
Az 1989-es határnyitást követően a bevásárlóturizmus egyik útvonala lett, ezáltal a forgalma jelentősen megnőtt. A nyomvonalába eső településeket tehermentesítő, új nyomvonalának megépítésére mégis 2005-ig kellett várni.[2] Először, 2004-ben a Szombathely-körgyűrű északi része készült el, majd 2005-ben átadták a megyeszékhely és az országhatár közötti szakaszt is. Az osztrák B63-as főút (németül: Steinamanger Straße) fejlesztésének 2008-as befejezésével ez lett Szombathely autópálya-bekötése az ausztriai A2-es autópálya irányába.[3]
Szombathely északkeleti elkerülő szakasz építése
2021. szeptember 28-án közbeszerzési eljárást hirdettek az M87-89. számú főút, Szombathely elkerülő szakasz I. ütemben való kivitelezésére, amely magába foglalja az M86 végcsomóponttól a Söptei útig tartó M87-es autóúti szakasz megépítését, a 89-es főút repülőtér felőli hiányzó szakaszának építését és a Puskás Tivadar utca északi kikötését a 87. sz. főútra egy vasúti felüljáróval együtt.[4] 2022 februárjában bejelentették, hogy a szakasz kivitelezését a STRABAG végezheti el nettó 36,7 milliárd forint értékben.[5]
Települések az út mentén
Mai helyzete
A főút 2x1 sávos kiépítésű, a maximális sebességhatár 100 km/h. Két külön szintű csomópont létesült, egy felüljáró az Olad-Bucsu közti 87 133-as számú bekötőúton, és egy csomópont Bucsutól délre, a 8717-es út keresztezésénél. Szintbeli, kanyarodósávos kereszteződés Torony és Narda, illetve Szombathely felé való leágazásokban található. Az új nyomvonal átadását követően a felhagyott, településeken átvezető szakaszt négy számjegyű mellékúttá sorolták vissza, 8901-es útszámozással.
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Jegyzetek
- ↑ Egy referencia az érdekességről. . (Hozzáférés: 2013. június 13.)
- ↑ Egy referencia az útépítésekről
- ↑ Egy referenca az érdekességről. . (Hozzáférés: 2009. szeptember 3.)
- ↑ Ajánlati/részvételi felhívás Szombathely elkerülő szakasz
- ↑ Hamarosan indulhat a szombathelyi elkerülő építkezése: megvan a kivitelező
Források
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.