A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
55-ös főút | |
Baja, megyetábla a Gemenci erdőben | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1872–2015 |
Hossza | |
elkészült | 122 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Szeged |
Az út vége | Bátaszék |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 55-ös főút témájú médiaállományokat. |
A 55-ös számú főút az Alföld déli részén húzódik végig, kelet-nyugati irányban összekötve a Tisza és a Duna térségét. Szegedtől indul és Bátaszéknél ér véget, teljes hossza mintegy 122,4 kilométer.
Nyomvonala
Szegeden az 5-ös főút elágazásaként ered. Kelet-nyugati irányban szeli át Dél-Magyarországot. Keresztezi az M5-ös autópályát annak 165. kilométerénél, majd tovább halad nyugati irányba Bács-Kiskun vármegye déli részén. Keresztezi az 53-as és az 51-es főutakat, előbbit Kisszálláson, utóbbit Baján, ahol a várost elhagyva a Türr István hídon halad át a Duna felett. Ezután a Gemenci-erdőben halad, párhuzamosan a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas-vasútvonallal (ottani vasúti átjárójában történt 1993-ban a 12 halálos áldozattal járó pörbölyi autóbusz-baleset). Alsónyéket és Bátaszéket északról elkerülve keresztezi az 56-os főutat, majd az M6-os autópálya csomópontjában ér véget, ahonnan az 5603-as út vezet tovább Bonyhádig.
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete gyakorlatilag a teljes mai hosszában másodrendű főúttá nyilvánította, 54-es útszámozással. A régi nyomvonal lényegében két ponton tért csak el a jelenkoritól: Bátaszéknél a város belterületén ért véget, a 6-os (ma 56-os) főútba becsatlakozva, illetve keresztülhaladt Mórahalom központján is.[1]
2013-ban az HU-GO útdíjrendszer bevezetésével egyetemben az Alsónyéket és Bátaszéket elkerülő szakasz, amely addig az 5115-ös úthoz tartozott, az 55-ös főút része lett,[2] míg a Bátaszékre bevezető út mellékút lett (5513-as út).
Teljes átépítés 2014–2018 között
2014 után került sor a főút teljes átépítésére a Szeged és Baja közötti szakaszon. A NIF Zrt. által szervezett beruházás öt különböző szakaszban valósult meg. Elsőként 2015. június 30-án a 7,1 kilométer hosszú mórahalmi északi elkerülő utat adták át,[3] melynek megvalósítása 2014. március 27-én indult, a kivitelező a Colas Út Zrt.- Délút Kft. Konzorcium volt, az építés költsége pedig nettó 4.6 milliárd forintot tett ki.[4] 2015. szeptember 29-én az 53-as főút csomópontja és a Tataháza közötti szakaszt nyitották meg,[5] 2015. október 14-re pedig elkészült a Tataháza és Baja közötti szakasz is;[6] mindkettőt a Duna Aszfalt Kft. kivitelezte. Október 22-én fejezte be a Strabag a Mórahalom-Szeged szakasz felújítását.[7] A főút korszerűsítésének utolsó elemeként az Ásotthalom és Csongrád megye nyugati határa közötti szakaszt adták át 2018. január 30-án, ennek kivitelezője szintén a Duna Aszfalt volt.[8] A főút átépítése 36 milliárd forintba került. Érdekesség, hogy a felújítással párhuzamosan az 55-ös mellett kerékpárút is épült, így az országban elsőként Szeged és Baja között jött létre két nagyvárost összekötő, csaknem teljesen egybefüggő kerékpárút.
Települései
- Szeged
- Domaszék
- Mórahalom (elkerült település)
- Kisszállás (53-as főút keresztezése)
- Mélykút
- Tataháza
- Felsőszentiván
- Csávoly
- Baja (51-es főút keresztezése)
- Pörböly
- Alsónyék
- Bátaszék
Jegyzetek
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 21.
- ↑ Az ED bevezetése és a közútszabályozás kérdése 20. oldal. . (Hozzáférés: 2013. október 3.)
- ↑ Már Mórahalom is elkerülhető. . (Hozzáférés: 2015. július 2.)
- ↑ 2015 második felében már használhatják a közlekedők a mórahalmi elkerülő utat. . (Hozzáférés: 2015. július 2.)
- ↑ 55. sz. főút Kelebia-Tataháza közötti 11,5 tonnás burkolat-megerősítés és párhuzamos kerékpárút építés (magyar nyelven). NIF Zrt., 2015. október 27. (Hozzáférés: 2018. szeptember 29.)
- ↑ 55. sz. főút Tataháza-Baja közötti 11,5 tonnás burkolat-megerősítés és párhuzamos kerékpárút építés (magyar nyelven). NIF Zrt., 2015. október 29. (Hozzáférés: 2018. május 29.)[halott link]
- ↑ 55. sz. főút Szeged-Mórahalom közötti szakasz 115 kN-os tengelyterhelésre történő burkolat megerősítése és párhuzamos kerékpárút építése (magyar nyelven). NIF Zrt., 2015. október 27. (Hozzáférés: 2018. május 29.)[halott link]
- ↑ Átadták az 55. sz. főút új szakaszát (magyar nyelven). Orientpress, 2018. január 30. . (Hozzáférés: 2018. május 29.)
További információk
- Tűzesetek és balesetek az 55-ös főúton Archiválva 2014. augusztus 29-i dátummal a Wayback Machine-ben
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.