A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
37-es főút | |
37-es főút Sárospataktól nem messze | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1900-as évek |
Hossza | |
elkészült | 76 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Miskolc- külterületi körforgalom |
Az út vége | Újhely |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 37-es főút témájú médiaállományokat. |
A 37-es számú főút Felsőzsolcától Sátoraljaújhelyig ér. Hossza 76 km.
Nyomvonala
Miskolc közelében, Felsőzsolca külterületén a 3-as főútból elágazva a Zemplén déli lábánál halad Sátoraljaújhelyig. Itt a határt keresztezve a szlovák 79 / 553 számú útba csatlakozik. Az érintett településeket átkelési szakasszal keresztezi, Sátoraljaújhely belterületét 2008 óta nem érinti.
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete a teljes hosszában másodrendű főúttá nyilvánította, 34-es útszámozással. A 34-es főút akkori nyomvonala lényegében csak annyiban tért el a mai 37-esétől, hogy Bodrogkeresztúr és Sárospatak között végighaladt az útjába eső települések többségének belterületén, ma pedig elkerüli azokat; a régi nyomvonal ezen a szakaszon a 3801-es útszámozást viseli. A 37-es útszámozást ugyanakkor a Debrecen-Mátészalka-Beregsurány útvonal kapta meg;[1] ezt a második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban meghosszabbították Beregszász-Munkács-Szolyva érintésével Verebesig.
Egy dátum nélküli, feltehetőleg 1950 körül készült közúthálózati térkép ugyancsak 34-es számozással jelöli. (A 37-es útszám ebben az időben nem volt kiosztva, hiszen a 4-es főút nyomvonalának megváltoztatásával lecsökkent a 3-as kezdőszámjeggyel számozandó úthálózati számtartomány kiterjedése.)[2]
A főút négynyomúsítása (2×2 sáv, köztük biztonsági elválasztósáv kialakításával) Felsőzsolca és Gesztely között befejeződött, 2007. november 30-án adták át az érintett szakaszt.[3]
Gesztely és a 38-as főút között a burkolat megerősítését, kiszélesítését, valamint egy 5 kilométer hosszú előzési sáv kialakítását végezték.[4] Gesztelynél egy 513 méteres szakaszon ún. zenélő utat alakítottak ki: az Érik a szőlő, hajlik a vessző című népdal hallható.[5]
Folyamatban van még a szerencsi átkelési szakasz felújítása és 2x2 sávosra bővítése,[6] ezenfelül pedig a sátoraljaújhelyi tehermentesítő szakasz.[7] Utóbbinak még csak a közbeszerzési eljárása van kész.
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Települései
- Felsőzsolca-külterület
- Gesztely-külterület
- Hernádkak-külterület
- Szerencs
- Bodrogkisfalud-külterület
- Szegi-külterület
- Szegilong-külterület
- Olaszliszka-külterület
- Vámosújfalu-külterület
- Sárazsadány-külterület
- Bodrogolaszi-külterület
- Sárospatak-külterület
- Sátoraljaújhely
Jegyzetek
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937
- ↑ Magyarország közúthálózati térképe 1950 környékéről. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 29.
- ↑ 37. számú főút négysávosítása - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zrt.[halott link]
- ↑ Biztonságosabbá válik a 37. számú főút közlekedése, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zrt. 2021. június}}
- ↑ Újabb zenélő út épült, a videónkon az is kiderül, mit játszik! - videó és galéria, Magyar Építők, 2022. november 28.
- ↑ 37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zrt.. . (Hozzáférés: 2012. augusztus 2.)
- ↑ 37. számú főút Sátoraljaújhely tehermentesítő - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zrt.[halott link]
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.