A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a szócikk vagy szakasz tervezett vagy jövőbeni autópályás, gyorsforgalmi utas, vagy egyéb közutas beruházással kapcsolatos információkat tartalmaz.
Az itt közöltek az idő múlásával jelentősen megváltozhatnak, pontosításra, helyreigazításra szorulhatnak. Legutóbbi módosítás: 2023. augusztus 30. |
39-es főút | |
A 39-es főút Mádon | |
A 39-es főút nyomvonala | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 2014 |
Hossza | |
elkészült | 28,9 km |
épül | 2 km |
tervezett | 5 km |
Ország | Magyarország |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Encs |
Az út vége | Mezőzombor |
A Wikimédia Commons tartalmaz 39-es főút témájú médiaállományokat. |
A 39-es főút egy másodrendű főút Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében. Encs városától húzódik Tokaj térségéig.
Létesítésének célja
Létrehozatalának fő célja a Tokajon áthaladó forgalom csökkentése, ami által közvetetten javítani lehet a tokaji aszú és a tokaji borvidék más nemes borainak minőségét. Ezenkívül tehermentesíti a főút Tarcalt is, ami szintén jelentős a bortermelése miatt.
Távlati tervek szerint a -as főútig tovább fog épülni, azonban ehhez egy új Tisza-híd építésére is szükség lenne.
Nyomvonala
A 3-as főútból ágazik ki, annak a 222+150-es kilométerszelvénye közelében létesült körforgalmú csomópontból, Encs északi részén, kelet-délkeleti irányban. A város belterületén a Petőfi Sándor utca nevet viseli, így keresztezi, mintegy 1,2 kilométer megtétele után a Miskolc–Hidasnémeti-vasútvonal vágányait is, Forró-Encs vasútállomás térségének északi széle mellett, majd kevéssel arrébb a 3706-os utat is. A folytatásban már Rákóczi Ferenc út a neve, a belterület keleti széléig, amit körülbelül 2,5 kilométer után ér el.
3,4 kilométer után Gibárt határai között folytatódik, e községet 4,1 kilométer után éri el, a Kossuth út nevet felvéve. A központban, 4,8 kilométer után átszeli a Hernád folyót – közvetlenül a jobb parti hídfő előtt északnak lekanyarodva lehet letérni a Gibárti vízerőmű felé –, majd a túlsó parton kiágazik belőle dél felé a 3707-es út, Hernádbűd-Pere irányába. A keleti faluszélen egy kisebb szerpentines szakasza következik, és körülbelül 5,4 kilométer megtételén jár túl, amikor kilép Gibárt lakott területei közül.
Abaújkér a következő települése, melynek határát 6,5 kilométer után szeli át. A belterület nyugati szélén, a 8+150-es kilométerszelvénye közelében, Abaújkér megállóhely térségének déli szélénél keresztezi a Szerencs–Hidasnémeti-vasútvonalat, majd egy csomóponthoz ér, ahol délnek fordul; ugyanott ágazik ki belőle kelet felé, Erdőbénye-Tolcsva irányában a 3705-ös, északnak, Vizsoly-Garadna-Gönc felé pedig a 3713-as út. Innen Kassai utca néven folytatódik, a sínek mentén húzódva, a belterület déli széléig, amit 9,6 kilométer után hagy maga mögött.
10,2 kilométer után Abaújszántó területén folytatódik, e települést kevéssel a 11. kilométere előtt éri el; elhalad Abaújszántó vasútállomás térsége mellett, majd keletebbnek fordulva eltávolodik a vasútvonaltól. A központban, 11,8 kilométer után beletorkollik kelet felől a 3714-es út, majd a központban egy szakasza a Jászay Pál tér nevet viseli, az itt született 19. századi történész-jogász emlékére. Belterületi szakasza egyébként nagyrészt a Béke utca nevet viseli, így halad a város déli részei között is, ahol – a 13+350-es kilométerszelvénye táján – beletorkollik nyugatról, Halmaj-Felsődobsza felől a 3703-as út. Körülbelül 13,6 kilométer megtételén van túl, amikor kilép Abaújszántó lakott területei közül.
15,8 kilométer után érkezik meg Tállya határai közé; 16,9 kilométer után elhalad a vasút Golop megállóhelye mellett, majd beletorkollik délnyugati irányból, Legyesbénye-Monok-Golop felől a 3711-es út. Kevéssel ezután eltávolodik a vasúttól, de nem húzódik be Tállya belterületei közé sem: oda csak a 3731-es út vezet be, amely a 17+450-es kilométerszelvénye közelében ágazik ki belőle. Pár száz méterrel ezután újra átszeli a vasutat, majd egy hosszabb szakaszon attól délre, de amúgy azt követve húzódik. 19,4 kilométer után egy rövid szakaszán Rátka területét is érinti, de alig 200 méter után ismét keresztezi a vágányokat, s azzal újból visszatér tállyai területekre. 20,3 kilométer után visszatorkollik bele északkelet felől a 3731-es út, az ellenkező irányból pedig a 3712-es út csatlakozik hozzá, Szerencs-Rátka felől.
20,8 kilométer után egy darabig rátkai területek (jobbára lakatlan külterületek) közt halad, a 24. kilométerét elhagyva pedig Mád határai közé ér. E település első házait nagyjából 24,6 kilométer után éri el, a Kossuth Lajos utca nevet felvéve; 25,9 kilométer után kiágazik belőle délnyugat felé a 37 308-as számú mellékút Mád vasútállomás kiszolgálására, a folytatásban pedig már a Zempléni utca nevet viseli, így éri el a belterület déli szélét 26,8 kilométer után. Még a 27. kilométerének elérése előtt átlép Mezőzombor határai közé, és nem sokkal később véget is ér, betorkollva a 37-es főút 35+100-as kilométerszelvénye közelében létesült körforgalmú csomópontba. Ugyanabban a körforgalomban ér véget, délnyugati irányból becsatlakozva a 3614-es út, mely Szerencstől Mezőzombor központján át húzódik idáig.
Teljes hossza, az országos közutak térképes nyilvántartását szolgáló kira.kozut.hu adatbázisa szerint 28,876 kilométer.
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete a teljes hosszában harmadrendű főúttá nyilvánította, 341-es útszámozással.[1] Akkor a 39-es útszámot még nem osztották ki, ám a második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban szükségessé vált a kiosztása a jelentős kiterjedésű, visszacsatolt kárpátaljai, partiumi és erdélyi területeken; azokban az években a Beregszász-Huszt-Máramarossziget-Kőrösmező útvonal viselte ezt az útszámozást.
Később minden szakasza mellékúti visszasorolást kapott, s csak 2014-ben alakították ki újból főútként, a 3-as és a 37-es főutak közötti mellékutakból. Az ekkor átadott tállyai elkerülő kivételével a régebbi és a jelenlegi nyomvonal lényegében azonos volt; a Tállyán átvezető régi nyomvonal ma a 3731-es számozást viseli.
Települések az út mentén
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Csomópontok, pihenőhelyek és hidak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Jegyzetek
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.