A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
132-es főút | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1940-es évek |
Hossza | |
elkészült | 3,598 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Komárom, országhatár |
Az út vége | Komárom |
A 132-es számú főút egy aránylag rövid magyarországi másodrendű főút; lényegében Komárom egyik belső útja. A 2020-as évek elejét megelőzően a 13-as főút városon átvezető része volt, de miután a 2010-es évek vége felé megépült Komárom délnyugati elkerülője, majd 2020 őszén átadták a Monostori hidat is, a 13-as útszámot az az útvonal kapta meg.
Vonalvezetése
Kilométer-számozása az Erzsébet-hídon, a Duna sodorvonalánál, illetve a szlovák–magyar államhatárnál indul; Szlovákiában a Monostori híd átadása előtt a 64-es út volt a folytatása, amely Zsolnával köti össze Révkomáromot; ma a híd szlovák felén húzódó út a 64a számozást viseli.
A hídfőnél keresztezi a 13 301-es számú mellékutat, mely Komárom nemzetközi hajókikötőjét és a mellette létesített vasúti rakodó állomást szolgálja ki, majd Igmándi út néven folytatódik. Mintegy 900 méter után körforgalmú csomóponttal keresztezi az 1-es főutat, annak a 86+350-es kilométerszelvénye táján, majd változatlan néven és irányban halad tovább. Továbbhaladva érint egy üzemanyagkutat, majd – még a második kilométere előtt – elhalad az Igmándi erőd mellett, mely a szabadságharc földerődje helyén épült fel 1871-1877 között a város déli bejáratának védelmére, az új erődrendszer fontos részeként. Az erőd mellett az út az Aradi vértanúk tere nevet is viseli, de Igmándi út néven halad tovább a belterület déli széléig.
Az erődöt és a második kilométerét elhagyva kiágazik belőle délkelet felé a 81 135-ös számú mellékút: ez az Ó-Igmándi út nevet viseli és a vonalvezetéséből ítélve évtizedekkel ezelőtt még minden bizonnyal a mai főút elődje volt. Kiágazása után a 132-es hamarosan külterületek közé ér, és úgy is ér véget, beletorkollva a 13-as főút egy körforgalmú csomópontjába.
Teljes hossza, az országos közutak térképes nyilvántartását szolgáló kira.kozut.hu adatbázisa szerint 3,598 kilométer.
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Csomópontok, pihenőhelyek és hidak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Források
- Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis. kira.kozut.hu. Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, lekérdezés ideje: 2022. szeptember 2.
Jegyzetek
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.