Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

5-ös főút (Magyarország)
 
5-ös főút
Az 5-ös főút Kecskemét közelében
Az 5-ös főút Kecskemét közelében
Az 5-ös főút nyomvonala
Az 5-ös főút nyomvonala
ÚttípusElsőrendű főút
Hossza185,401 km
OrszágMagyarország
Tartományok
MérnökségekMagyar Közút Nonprofit Zrt.
Az út elejeBudapest
Az út végeRöszke
Időzónaközép-európai idő
A Wikimédia Commons tartalmaz 5-ös főút témájú médiaállományokat.

Az 5-ös főút Budapest, Kecskemét, Szeged és Röszke közt húzódik.

Története

Az öreg országút növényekkel benőtt, 1930-as évek óta használaton kívüli szakasza a 48-as km közelében.

A mai 5-ös út vonala az egyik legrégebbi közlekedési főirány az Alföldön. Az út Magyarország politikai és gazdasági központját nagyrészt az árvizektől mentes kiskunsági homokhátságon át köti össze a Tisza egyik legfontosabb átkelőhelyével, Szegeddel. Ez a közlekedési főirány már az ország korai történetében kialakult, a 13. századi iratok az Ócsa–Örkény–Kecskemét–Szeged útvonalat Via Magnaként (nagy út, főbb út) említik. A későbbi forrásokban főként szegedi út néven található. Nyomvonala a történelmi időkben többször is áthelyeződött, ezen eltolódások a történelmi térképeken jól követhetőek. Az 1784-ben befejeződött Első katonai felmérés lapjain – természetesen még szám nélkül – már szerepel a PestKecskemétSzeged útvonal. A 18. század végén a nyomvonal még a SoroksárÓcsaÖrkényKecskemét nyomvonalon húzódott. Ezen történelmi nyomvonal nem változott meg a Harmadik katonai felmérés (1869) idejére sem.

Az 1930-as években került sor az út modern országúttá történő kiépítésére; nyomvonala ekkor került át az AlsónémediSáriÖrkény nyomvonalra. A Budapest és Kecskemét közötti útszakaszt 1934-ben, a Budapest–Belgrád nemzetközi főút részeként nyitották meg. A Gyón környéki nyílegyenes szakasz a következő évtizedben a korszak rangos nemzetközi megmérettetésének számító gyorsulási versenyeknek adott helyet.[1][2] A pálya több mint 5 km hosszú egyenes, vízszintes betonútszakaszán, Hans Stuck autóversenyző 1934-ben 321 km/h sebességgel világrekordot ért el.[3] A sebességi világrekordok felállítását hozó korszak emlékét őrzi a 45-ös és 46-os kilométerkő között található étterem, amelyet a versenyekre érkező vendégek ellátására építettek az 1930-as években.[4] (A helyi hagyomány szerint az étterem pontosan a LondonIsztambul út felezőpontjánál fekszik.) Itt szenvedett halálos balesetet 1938-ban Eric Fernihough brit motorversenyző, amikor motoros sebességi világrekord megdöntését kísérelte meg.

A két világháború között került sor az út első számozására. Mivel a Budapest-Szeged főút a London-Isztambul transzkontinentális útvonal része volt, így észszerűnek tűnt, hogy az útvonal egész magyarországi szakaszát egységesen, egy számmal jelöljék. Ezért 1935-ben közzétett első tervezetében a Közlekedési Minisztérium az utat 1-es számmal, a Budapest-Bécs út folytatásaként jelölte meg. Az 1936 januárjában bevezetett végleges számozási rendszerben szerepelt az út először 5-ös országútként. szerkesztés

Érintett településekszerkesztés

Műszaki kiépítettségszerkesztés

A Bugyira vezető 52 104-es út és az 5-ös főút körforgalmú csomópontja

Az 5-ös út nem keresztez egyetlen nagyobb domborzati formát vagy vízfolyást sem, így nem igényelte jelentős infrastrukturális elemek létrehozását sem. A legjelentősebb létesítmények a fontosabb vasútvonalak keresztezésében létrehozott felüljárók. Az út szintben keresztezi Táborfalvánál a Fenyves-iparvágányt, Felsőlajosnál a 142-es, Kiskunfélegyházánál a csongrádi és lakiteleki vonalat, illetve Szeged nyugati részén a 140-es fővonalat.

Az országutat nagyszámú körforgalom tagolja, 2012-ben 22 ilyen működött az úton. A körforgalmi csomópontokat az 1990-es években kezdték építeni, mivel azok olcsóbbak voltak a jelzőlámpás kereszteződéseknél és a gépjárművek folyamatos áramlását tették lehetővé. Körforgalmakkal oldották meg a városokat elkerülő főutak csatlakoztatását és a városok peremén épült bevásárlóközpontok, gyárak üzemi útjainak csatlakoztatását is. A legnagyobb kapacitású körforgalmi csomópont a szegedi Rókusi körút kereszteződése, amelyet 2011-ben alakítottak ki.

Kereszteződések, pihenőhelyek és hidakszerkesztés

Csomópontok, pihenőhelyek és hidak
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/5-ös_főút_(Magyarország)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Körforgalom 0 Budapest, Clark Ádám téri „0” kilométerkő
Útkereszteződés illetve útelágazás 5,4 Budapest, Hungária körgyűrű
7 Budapest, Canada Hotel Budapest
7,1 Budapest, Shell
8,7 Budapest, OMV
Útkereszteződés illetve útelágazás 9,3 Budapest, Csepeli átjáró, Csepel-sziget
11,2 Budapest, Orlen
12,5 Budapest, Joe háza Étterem és Pizzéria
14 Budapest, Dunaharaszti
14,7 Budapest, Sramli Csárda
15,6 Budapest, Hotel Frankfurt
15,9 Budapest, Shell
16,6 Budapest
18,1 Budapest  
Lakott terület vége 19,3 Budapest
Körforgalom 19,3 Ócsa 4604
Lakott terület kezdete 23,6 Alsónémedi
Útkereszteződés illetve útelágazás 24 Alsónémedi, Dózsa György tér 5201
Útkereszteződés illetve útelágazás 24,2 Alsónémedi, Somogyi Béla utca 4602
Útkereszteződés illetve útelágazás 25,3 Alsónémedi, Ócsai út
Lakott terület vége 25,4 Alsónémedi
Körforgalom 25,8 Ócsa 4617
25,9 OMV
Útkereszteződés illetve útelágazás 28,5 Bugyi
Körforgalom 31,6 Bugyi - Ócsa
Körforgalom 36,3 Dabasi Ipari Park, Kandó Kálmán utca
Lakott terület kezdete 36,8 Dabas
Lakott terület vége 37,8 Dabas
Körforgalom 42,1 Tüzépker
42,5 MOL
42,9 Shell
Lakott terület kezdete 42,6 Dabas
Útkereszteződés illetve útelágazás 43 Dabas, Bartók Béla út - Szabadság út, Újhartyán 4606
Lakott terület vége 43 Dabas
Útkereszteződés illetve útelágazás 45 Dabas
Útkereszteződés illetve útelágazás 47,7 Ócsa 4604
Útkereszteződés illetve útelágazás 49,5 Hernád
Lakott terület kezdete 52,1 Örkény
Útkereszteződés illetve útelágazás 53,5 Örkény, Tatárszentgyörgyi út - Hunyadi utca 5205 4607
Lakott terület vége 54 Örkény
58 Magán (H&D Petrol)
Útkereszteződés illetve útelágazás 58,3 Táborfalva
Körforgalom 59 Táborfalva
60,2 Öreg Tanya Étterem és Vendégház
60,5 Megyehatár
Útkereszteződés illetve útelágazás 62 Felsőlajos
62 142-es számú Budapest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonal
Körforgalom 66,4 Cegléd 4608
66,8 MOL
66,9 Faház Vendéglő
Lakott terület kezdete 67,1 Lajosmizse
67,9 Lajosmizse, Korona Étterem
68,6 Lajosmizse, Ezüstfenyő Étterem és Pizzéria
Lakott terület vége 70 Lajosmizse
71,5 Öreg Tanyacsárda
74 Szeged  
74,3 Budapest  
77,3