A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
31-es főút | |
31-es főút Gyömrő és Mende között | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Hossza | 126 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Budapest |
Az út vége | Dormánd |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 31-es főút témájú médiaállományokat. |
A 31-es számú főút Budapesttől Dormándig tart. Hossza 126 km.
Fekvése
Budapesten a Clark Ádám téri „0” kilométerkőtől indul. Az Alföld északnyugati felét szeli át nyugat-keleti irányban. Keresztülhalad többek között Sülysáp, Nagykáta, Jászberény, Jászapáti és Heves településeken. Füzesabony előtt, Dormánd területén ér véget, beletorkollva a 33-as főútba.
Budapest és Maglód között csomóponttal keresztezi az M0-s autóutat, Nagykátán ágazik ki belőle a 311-es főút. Jászberény területén a 32-es főutat keresztezi.
Története
Az utat az 1910-es években építették ki.
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete a teljes hosszában főúttá nyilvánította, de egyes szakaszait eltérő besorolással és különböző számozással. A Budapesttől Szentmártonkátáig tartó szakasz harmadrendű főút lett, 301-es útszámmal, majd a Nagykátáig tartó szakasz a Hatvan-Cegléd közti, akkori 31-es számú, másodrendű főútba lett besorolva. A Jászapátiig tartó folytatás ismét harmadrendű főút lett, 311-es számmal, az onnan hátralévő szakasza pedig a Dormánd és Abony közti 32-es főút részévé vált.[1] A második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban is a Hatvan-Cegléd útvonal viselte ezt az útszámozást.
Egy dátum nélküli, feltehetőleg 1950 körül készült közúthálózati térkép már lényegében a teljes mai hosszában másodrendű főútként és a jelenlegi számozásával szerepelteti.[2]
1976-ban az egész út teljes fejlesztésén esett át.
2015. április 9-én átadták a főút Jász-Nagykun-Szolnok megyét érintő 11,5 tonnára megerősített, új burkolatú szakaszát. A beruházás 2013. decemberben indult.[3] Megújították az Öreg-Hajta, a Zagyva és a Tarna hidakat, Jászapátiban és Hevesen körforgalmat, az érintett településeken pedig több mint 110 új parkolóhelyet alakítottak ki. A főút korszerűsítése Pest vármegye határától Heves megye határáig mintegy 30,6 kilométer hosszan valósult meg.[4]
Útvonala
Budapest felől → Maglód → Mende → Sülysáp → Tápiószecső → Szentmártonkáta → Nagykáta → Jászberény → Jászjákóhalma → Jászapáti → Heves → Tenk → Dormánd
További információk
- Tűzesetek és balesetek a 31-es főúton Archiválva 2014. augusztus 29-i dátummal a Wayback Machine-ben
Források
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937
- ↑ Magyarország közúthálózati térképe 1950 környékéről. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 29.
- ↑ Elindult a 31-es főút felújítása. . (Hozzáférés: 2015. április 10.)
- ↑ A 31-es számú főút mintegy 30 kilométer hosszan korszerűsített Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszának ünnepélyes átadása. (Hozzáférés: 2015. április 10.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.