A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
611-es főút | |
611-es út Sásd északi részén | |
Úttípus | másodrendű főút |
Hossza | 15,4 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Tolna vármegye, Baranya vármegye |
Az út eleje | Dombóvár |
Az út vége | Sásd |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 611-es főút témájú médiaállományokat. |
A 611-es számú főút egy bő tizenöt kilométer hosszú, három számjegyű, másodrendű főút Tolna és Baranya vármegye határvidékén. A 61-es és 66-os főutat, Dombóvárt és Sásdot köti össze két kisebb, az útjába eső település feltárásával, Dombóvár és Pécs között minden egyébnél rövidebb kapcsolatot létesítve.
Nyomvonala
A 61-es főútból ágazik ki, annak 91+850-es kilométerszelvénye táján, Dombóvár belvárosában, dél felé. A települési neve előbb Teleki utca, majd egy szakaszon Hunyadi tér. Az első kilométere után kiágazik belőle kelet felé az 1,5 kilométer hosszú 65 358-as út, amely a három vasútvonalat is kiszolgáló Dombóvár vasútállomásra és a város autóbusz-állomására vezet. A folytatásban a Szabadság utca nevet veszi fel, továbbra is dél felé haladva, majd 1,6 kilométer után kiágazik belőle a 65 359-es út: ez a 41-es számú Dombóvár–Gyékényes-vasútvonal Dombóvár alsó vasútállomásához vezet. Itt az út egy darabon az Arany János tér nevet vesz fel, majd 1,8 kilométer után keresztezi az előbbi vasútvonalat és kilép a város lakott területéről.
2,2 kilométer megtételét követően keresztezi a Kapost, majd a déli hídfőnél eléri Kaposszekcső északi határát. Innen egy rövid szakaszon még a két település határvonalát követi, de a következő elágazása már teljesen kaposszekcsői területen található: 2,5 kilométer után a 65 188-as út ágazik ki belőle nyugat felé, Dombóvár Szőlőhegy városrészére. 3,5 kilométer után éri el Kaposszekcső északi ipari parkját és a Liget lakótelep házait, majd 5,3 kilométer után kiágazik belőle a 6519-es út Jágónak felé, és ugyanott eléri a település központjának legészakabbi házait. Itt a Petőfi utca nevet viseli, és a központban, a 6+150-es kilométerszelvénye táján egy újabb elágazáshoz ér: a Bonyhádtól idáig húzódó 6534-es út torkollik bele kelet felől, 39,2 kilométer megtétele után. Innen a Rákóczi utca nevet viseli, amíg, 6,5 kilométer után ki nem lép a községből.
7,2 kilométer után átlép Baranya vármegyébe, a Hegyháti járáshoz tartozó Vásárosdombó területére, ugyanott kiágazik belőle nyugat felé egy alsóbbrendű út a Sarádi-horgásztó felé. 8,4 kilométer után éri el a községet, ahol Rákóczi utca a neve, 9,1 kilométer után pedig ismét egy elágazáshoz érkezik: itt a Komlóról induló 6546-os út torkollik bele kelet felől, 15,7 kilométer megtétele után. 9,5 kilométer után lép ki a vásárosdombói belterületről, innen dél-délkeleti irányba folytatódik; 10,6 kilométer után még elhalad Margitmajor településrész délkeleti széle mellett, a 10+850-es kilométerszelvényénél pedig kiágazik belőle délkelet felé 65 178-as út, ami a zsákfalunak tekinthető Tarrós központjába vezet.
A 11. kilométere után az út egy rövid szakaszon visszatér Tolna vármegyébe, lévén, hogy itt Jágónak közigazgatási területének keleti peremén halad, és ugyanitt egy időre a Pusztaszabolcs–Pécs-vasútvonal és a Dombóvár–Komló-vasútvonal közös szakasza mellé simul. Mivel lakott területet nem érint, a megyeváltást tábla nem jelzi. 11,9 kilométer után már ismét Baranyában jár, Meződ területén, de lakott részeit ennek a községnek sem nagyon érinti. 12,7 kilométer után visszatorkollik bele a 6519-es út, 13,3 kilométer után pedig eléri Sásd határát, ahol újra délnek fordul. 14,1 kilométer után éri el a város belterületét, 14,4 kilométer után keresztezi a vasutat és a Rákóczi Ferenc utca nevet veszi fel. A 15. kilométerénél kiágazik belőle kelet felé a 65 192-es út, a másfél kilométerre fekvő, szintén zsákfalunak tekinthető Vázsnokra, a 15+150-es kilométerszelvénynél pedig nyugat felé a 65 366-os út, Sásd vasútállomásra. A 66-os főútba beletorkollva ér véget, annak 28+150-es kilométerszelvényénél, lámpás kereszteződéssel.
Teljes hossza, az országos közutak térképes nyilvántartását szolgáló kira.gov.hu adatbázisa szerint 15,413 kilométer.
Települések az út mentén
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete a teljes mai hosszában másodrendű főúttá nyilvánította: a Dombóvár-Kaposszekcső közti szakaszát a Bátaszék-Dombóvár közti 63-as, a további szakaszait pedig a Kaposszekcső-Pécs-Drávaszabolcs közti 64-es főút részeként.[1]
Források
- kira.gov.hu, lekérdezés időpontja: 2019. november 7.
Jegyzetek
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.