A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
11-es főút | |
11-es főút a visegrádi várral | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1920-as évek |
Hossza | |
elkészült | 72 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Budapest |
Az út vége | Esztergom |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 11-es főút témájú médiaállományokat. |
A 11-es számú főút Budapesttől Tátig tartó másodrendű főút, hossza 72 km. Budapesten a békásmegyeri Batthyány utcától indul. A Duna jobb partján észak felé haladva, többek között Szentendrén, Visegrádon és Esztergomon áthaladva torkollik Táton a 10-es főútba.
Fekvése
A főút Szentendrei út néven Budapest III. kerületében, Óbudán kezdődik a Flórián térnél, a főútra az Árpád hídról, a Vörösvári útról és a Pacsirtamező útról lehet közvetlenül ráhajtani, később Csillaghegynél Rákóczi utca, majd Békásmegyernél Batthyány utca néven éri el a városhatárt, ahol azt alig elhagyva Budakalásznál az M0-s körgyűrű is becsatlakozik hozzá, ezt követően ér Szentendrére. Ezután lényegében a Szentendrei-Duna, majd a Duna partvonalát követi egészen Tátig. Az út Budakalász után egy egészen rövid szakaszon érinti Pomáz közigazgatási területét, majd Szentendrét, Leányfalut, Tahitótfalut, Dunabogdányt, Visegrádot, Dömöst, Pilismarótot és Esztergomot; Tát határában, a 117-es úttal találkozva ér véget. A Dunakanyarban a Duna jobb partján halad. Esztergomban a Mária Valéria híd felé lehet róla letérni a 11 326-os úton; ez az út Szlovákiában 63-as útként folytatódik egészen Pozsonyig. Az út régen Tát belterületén ért véget, a 10-es útba torkollva, a 117-es út megépülte után a táti szakasza 1011-es számmal mellékút lett.
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete másodrendű főútnak nyilvánította, a jelenlegi útszámozással és csaknem teljesen a maival megegyező útvonalon. Különbség csak annyi volt, hogy akkor a 11-es főút Esztergom után még Dorog felé folytatódott (a mai 111-es főút nyomvonalán) és ott ért véget, az akkor még 1-es számot viselő, mai 10-es főútba csatlakozva. 1928-tól szinte a teljes hosszában autóbusz-közlekedés üzemelt rajta, ez alól csak a Budapest-Szentendre szakasz volt kivétel, ahol a párhuzamos HÉV-járat miatt már akkor sem volt szükség sűrűbb helyközi buszközlekedésre.[1]
Egy dátum nélküli, feltehetőleg 1950 körül készült térkép csak a Budapesttől Esztergomig tartó szakaszát tüntette fel 11-es útszámozással, az onnan Dorogig továbbvezető út abban az időben a 13-as számot viselte.[2]
Visegrádon a Duna-parti elkerülő szakasz 1963-ban épült. Addig a kisváros központján átvezető Fő utcán haladt a korabeli szerényebb mértékű forgalom. Az Budapest III. kerületében a Flórián tértől induló 11-es főút az 1970-es és az 1980-as években szélesedett ki a fővárosi Szentendrei úti szakaszán a mai formájára és kapott új, irányonként két forgalmi sávos nyomvonalat - a Dunakanyar gyorsabb megközelítése, valamint Békásmegyer, Budakalász és a Szentendre tehermentesítése céljából - a csillaghegyi Czetz János köz és a szentendrei Kalászi út, továbbá a Duna korzó Pannónia utcai déli vége és az Ady Endre út között. Szentendrén a Dunakanyar körút a belvárost és az addig főútvonalként funkcionált Duna korzót mentesíti az átmenő forgalom terhelése alól. A mai formájában a Szentlászlói útig 1978-ra, az Ady Endre úti elágazásig - megközelítőleg - 1982-ig készült el.
A Szentendre HÉV-állomás környéke (Állomás tér) szintén az 1970-es évek végén nyerte el a mai formáját. 1978-ban az új Dunakanyar körút alatt a belváros felé vezető gyalogos aluljáró épült és a buszpályaudvar első ütemét is ekkor adták át.[3]
2006 és 2008 között az országban ezen a főúton történt átlagosan a második legtöbb baleset, vagyis minden 232. méterén.[4]
Települései
- Budapest – A budapesti szakasz a városközponthoz közelebb irányonként három, miután kettéválik a régi és az új Szentendrei út, onnantól már csak két forgalmi sávos.
- Budakalász – A főút budakalászi szakasza a település lakott területeit kelet felől elkerülve húzódik, itt ágazik ki belőle az 1111-es út Pilisszentkereszten át Esztergom felé és a 11 118-as út a Lupa-sziget felé.
- Pomáz – A városnak csak külterületi részeit érinti az út, egy egészen rövid szakaszon.
- Szentendre – A város belterületének déli szélén ágazik ki az 1108-as út Üröm és az 1112-es út Pomáz központja felé. A belvárost elhagyva további két fontosabb elágazása van még, az 1116-os út Pilisszentlászló-Visegrád és a 11 112-es út a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum felé.
- Leányfalu – Az észak-déli irányban több mint 5 kilométer hosszan elnyúló település belterületén végighúzódik az út, jelentősebb elágazás nélkül.
- Tahitótfalu – A központjában ágazik ki belőle az 1114-es út, az egyetlen olyan útvonal, amelyen keresztül hídon közelíthetők meg a Szentendrei-sziget települései. Az 1114-es a váci komp szigeti felhajtójáig tart.
- Dunabogdány –
- Visegrád – A visegrádi fellegvárhoz ágazik ki itt a 11 116-os számú mellékút Lepencénél pedig visszatorkollik bele az 1116-os út.
- Dömös –
- Pilismarót – Központjától a Duna-parti üdülőtelepére, illetve a zebegényi komphoz a 11 324-es számú mellékút vezet, basaharci településrészétől a szobi kompig pedig a 11 325-ös számú mellékút.
- Esztergom – Esztergom belvárosában a 11-es út most kiépülő, elkerülő szakasza válik idővel az országos főúttá , így a belvárost és a Várhegy környékét elkerüli a nagyobb forgalom.[5] A Mária Valéria híd a 11 326-os számú mellékúton érhető el a 11-es főút felől; ugyanabban a körforgalomban csatlakozik hozzá (vissza) az 1111-es út, valamint a 111-es főút.
- Tát
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Jegyzetek
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937
- ↑ Magyarország közúthálózati térképe 1950 környékéről. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 28.
- ↑ Kameniczky Ákos – Vonnák Attila – Zsigmond Gábor: Az Oktogontól a Népligetig: Képes időutazás Volánbusszal. Budapest: Volánbusz Zrt. 2017. ISBN 978-615-00-0582-9
- ↑ https://index.hu/bulvar/2009/09/18/veszelyes_utak_statisztika/
- ↑ Hídlap - Bánomi áttörés: a lejtőn felfelé. . (Hozzáférés: 2008. február 19.)
Források
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.