A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a szócikk nem tünteti fel a független forrásokat, amelyeket felhasználtak a készítése során. Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szócikkben szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat találni az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. (2020 júliusából) |
40-es főút | |
40-es főút Ceglédbercel és Cegléd között | |
Úttípus | másodrendű főút |
Hossza | 43 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Pest vármegye; Jász-Nagykun-Szolnok vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Albertirsa |
Az út vége | Szolnok |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 40-es főút témájú médiaállományokat. |
A 40-es számú főút megszűnt számozású magyarországi másodrendű főút, mely Albertirsától Szolnokig tartott. Hossza kezdetben 30 majd 43 km volt. 2021-től azonban a 4-es főút része lett.
Fekvése
A 4-es főút eredeti, korábban Albertirsán, Ceglédbercelen és Cegléden illetve Abonyon áthaladó nyomvonalának átszámozása volt. Az M4-es autóút megépülésével 2021-től ismét a 4-es főút része és visszaszámozták az utat.
Története
1934-ben, amikor a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete az egész országra kiterjedően meghatározta az országos főúthálózat elemeit, a 40-es útszámozást még nem osztották ki.[1] A második világháború idején azonban, az első és második bécsi döntések utáni időszakban szükségessé vált a kiosztása a jelentős kiterjedésű, visszacsatolt partiumi és erdélyi területeken; azokban az években a Szeretfalva-Beszterce-Báránykő útvonal viselte ezt az útszámozást.
Az 1970-es években elkészült 4-es főút Albertirsa–Ceglédbercel–Cegléd településeket északról elkerülő modern nyomvonala miatt, a településeket átszelő régi nyomvonal a 40-es számot kapta. A 2005-ben átadott Abonyt északról elkerülő szakasz és a régi nyomvonal további átszámozása nyomán a 40-es főút meghosszabbodott 13 km-el, és már Szolnok nyugati csomópontjáig tartott.
Az M4-es autóút a 40-es főúttal párhuzamos szakaszainak átadása után ismét a 4-es főút részét képezi az út.
Jegyzetek
További információk
- Magyarország, autóatlasz 1:200.000, Honvédelmi Minisztérium Térképészeti Kht., ISBN 978-963-257-087-7.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.