A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
51-es főút | |
51-es főút Hercegszántónál | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Hossza | 191[1] km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Budapest |
Az út vége | Hercegszántó, országhatár |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 51-es főút témájú médiaállományokat. |
Az 51-es számú főút Budapestet köti össze a hercegszántói magyar-szerb közúti határátkelővel. Az út a Duna folyása mentén halad, annak bal parti oldalán, szinte teljes hosszában nagyjából észak–déli irányt követve. Budapesten az M0-s autóúthoz (körgyűrűhöz), Szerbiában pedig, az államhatárt átlépve az ottani 15-ös főúthoz csatlakozik.
Települések az út mentén
Az alábbi településeket érinti:
- Budapest (csatlakozik az M0-s autóút)
- Dunaharaszti (elkerült település)
- Taksony (elkerült település)
- Dunavarsány (külterületen)
- Áporka (külterületen)
- Kiskunlacháza
- Dömsöd
- Tass
- Szalkszentmárton (külterületen)
- Dunavecse (csatlakozik az M8-as autópálya) (elkerült település)
- Apostag (elkerült település)
- Solt (52-es főút keresztezése)
- Harta (külterületen)
- Dunapataj
- Kalocsa
- Bátya
- Fajsz (külterületen)
- Dusnok
- (csatlakozik az M9-es autóút)
- Sükösd (csatlakozik az 54-es főút)
- Érsekcsanád
- Baja (55-ös főút keresztezése)
- Bátmonostor
- Nagybaracska
- Csátalja
- Dávod
- Hercegszántó
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete lényegében a teljes mai szakaszát másodrendű főúttá nyilvánította, a maival egyező, 51-es útszámozással.[2] A két legnagyobb különbség az akkori és a mai nyomvonal közt, hogy a régi út Soroksár és Dunavarsány között, majd Dunavecse-Apostag térségében is az útjába eső települések központján haladt át, nem azokat elkerülve; a régi út egyébként ezen a két helyen ma is főútnak számít, 510-es, illetve 513-as útszámozással.
A második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban szükségessé vált a meghosszabbítása a jelentős kiterjedésű délvidéki területeken, Zombor érintésével Újvidékig.
Az M0-s autóútból Soroksártól délre kiágazó, Dunaharasztit és Taksonyt elkerülő rész 5202-es számú útig tartó szakasza 1988-ban épült. Ez az 1990-es évek elején érte el a régi 51-es utat a szigethalmi elágazásnál a Taksony vezér híd közelében. Azóta a Budapesten az 5-ös útból kiágazó, Dunaharaszti, valamint Taksony belterületén áthaladó régi szakasz az 510-es számot viseli. Az M8-as autópálya részeként, 2005-2007 között megépült Pentele hídhoz kapcsolódóan épült meg 2007-ben a Dunavecsét és Apostagot elkerülő 8,5 kilométeres szakasz. A Dunavecsén átvezető szakaszt azóta 513-as útnak hívják. A távlati fejlesztési tervek szerint a jövőben a Soltot és Baját elkerülő szakaszai is meg fognak még épülni.
Jegyzetek
- ↑ A KIRA.gov.hu alapján
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 22.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.