Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

M0-s autóút (Magyarország)
 
M0-s autóút
autóút-szakasz Csömörnél
autóút-szakasz Csömörnél
Az M0-s gyorsforgalmi út sematikus nyomvonala
Az M0-s gyorsforgalmi út sematikus nyomvonala
Térkép
Úttípusautóút
Építkezés1988 óta
Hossza
elkészült77[1] km
tervezett17,4 km
OrszágMagyarország
TartományokPest vármegye
Budapest
Mérnökségek18, Szigetszentmiklós
72, Dunakeszi
Az út elejeBudaörs
Az út végeBudaörs (jelenleg Budakalász)
Időzónaközép-európai idő
A Wikimédia Commons tartalmaz M0-s autóút témájú médiaállományokat.
Az M0 légifotója a 6-os út budatétényi csomópontjánál
A Megyeri híd légi felvételen

Az M0-s autóút, a köznyelvben gyakran budapesti körgyűrű a Budapestet körbevevő gyorsforgalmi út. A tervezett hossza 108 km, ebből 2015-re hozzávetőlegesen 77 km épült meg. 2010-ben megkezdődött a déli szektor bővítése,[2] ami 2013. szeptember 11-én fejeződött be.

Összesen négy fő funkciót szükséges ellátnia:

  1. Fontos tehermentesítő szerepként az áthaladó közúti (elsősorban nyerges vontatók és kamionok alkotta nehéz teher-) tranzitforgalom elvezetése a főváros mellett.
  2. Összeköti és hálózatba szervezi a sugárirányú országos autópályákat, autóutakat és főútvonalakat.
  3. Ezeket összekapcsolva gyűjtő-elosztó funkció lát el.
  4. Elősegíti a fővárosi külső kerületek és az agglomerációs települések egymás közötti regionális forgalmának lebonyolítását.

Szakaszai

Az M0-s 4 fő szektorra osztható:

A kilométer-számozás az 1-es főúttól indul az M1-es autópálya felé.

Története

A főváros körüli gyorsforgalmi út gondolatát először dr. Vásárhelyi Boldizsár, a budapesti Műegyetem egykori professzora fogalmazta meg, ő vázolta fel az általa javasolt nyomvonalat – Budapesttől a mainál kissé távolabb vezetve –, a magyar automobil utak hálózatáról 1942-ben megjelent munkájában. A megvalósításra azonban még több évtizedet kellett várni.

Az 1960-as években a fővárosba sugárirányban befutó autópályákat – az eredeti gondolattól eltérően – a Hungária körút vonalában egy városi magas vezetésű autópályával kívánták összefogni, a párizsi périphérique mintájára. Ezt a nyomvonalat az 1971-es Országos Közúthálózati Fejlesztési Keretterv ki is jelölte.

1974-ben az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) megbízásából elkészült A magyarországi autópályahálózat terve és megvalósítási lehetősége című munka. Ebben részletes tervtanulmányokat javasoltak egy főváros menti autópálya-körgyűrű létesítésére. Ez a gyűrű a külső körút telítődése után hivatott megoldani a forgalom gyűjtésének és szétosztásának feladatát valahol a beépített területek határán. Ekkor alakult ki a mai napig használt felosztás, azaz az északi, déli, keleti és nyugati szektor.[3] Majd az 1977-ben megfogalmazott Országos Közúthálózati Fejlesztési Keretterv is a főváros külső térségében, illetve határában vezetett autópálya kiépítésének a gondolatát vitte tovább.[4] Az UVATERV-ben az akkori Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) megbízásából 1977-ben megbízást kapott a déli M0-s autópálya nyomvonalának vizsgálatára. Az út 1977-es elnevezése is az UVATERV-nél dolgozó Arató Balázshoz, mint névadóhoz köthető.[5][6]

Az 1977-es tanulmány 36-58 ezer egységjárműre becsülte a déli szektor 2010-es napi forgalmát. Ez a járműmennyiség irányonként négy sávot igényelne az úgynevezett "megfelelő" szolgáltatási szint biztosításához, az "eltűrhető" szinthez irányonként három sáv is elegendő lenne.

1982-ben döntés született a körgyűrű déli (az M1–M5 autópályák közti) szektorának megépítéséről.[3] Az 1985-ben kiadott Országos Közúthálózat Fejlesztése tervdokumentáció ezt a nyomvonalat megerősítette. Miután a belső területek egyre intenzívebben beépültek, a nyomvonal-változatok fokozatosan a főváros határába kerültek.

A munkálatok 1987-ben kezdődtek, és 1990 végén helyezték forgalomba az első szakaszt, amely a 6-os utat kötötte össze az M5-ös autópályával. Az új útvonal forgalmi jelentőségét elsősorban a Csepeltől délre megépített két Duna-hid adta. 1994-ben teljes hosszában megépült a déli szektor, a 29,5 kilométeres szakasz immár három autópályát (M1, M7, M5) kötött össze. Első lépésben az eredetileg tervezett, irányonként három sávos sztrádát takarékossági okokból keskenyebb autóúttá karcsúsították, mellette helyet hagyva a későbbi bővítéshez. A szerényebb műszaki tartalommal megvalósult megoldás - azaz az irányonként két forgalmi sáv, leállósáv és az irányok fizikai elválasztása nélkül - következtében a körgyűrűt a korabeli sajtóban rendszeresen "Halálútként" emlegették az ebből fakadó gyakori halálos balesetek miatt.[3]

Az építés idején a Liszt Ferenc repülőtér (akkor Ferihegyi repülőtér) alatt kívánták a keleti szektort továbbvezetni. Emiatt csatlakozik közel merőlegesen az M51-es autóút (amely korábban a déli szakasz keleti vége volt) az M5-ös autópályához. Ez végül a költségek miatt nem valósult meg.

1999-2003 között a balesetek elkerülése érdekében végig betonelemeket helyeztek el a forgalmas déli szektor két irányt elválasztó sávjára.

2005-ben elkészült az M5 autópálya és az M4 autóút közötti szakasz, 2008. szeptember 16-án pedig a már az M3-as autópályáig, illetve az 1-es főútig ért az út, ezáltal elkészült a keleti és északi szektor is.

2008-ban elkészült az M4-es autóút és az M3-as autópálya közötti, valamint a 2-es főút és a 11-es főút közötti szakasz. Ez utóbbi magába foglalja az 1862 m hosszú Megyeri hidat is.

2010. április 16-án elkezdték építeni a Törökbálint és Biatorbágy közötti szakasz második pályáját.[7] Ennek a távlati célja a korábbi, déli és délnyugati autóút jellegű szektorok autópálya szintre emelése volt a nagyobb biztonságért, ezért ezen szakaszok északi oldalát egy új három sávos útpályával toldották meg, mely építkezések egészen 2015. július 22-ig tartottak. Ezután a korábbi útpályát is felújították, mely 2015. november 27-ére készült el.

Ezen idő közben 2013. augusztus 31-én átadták az 51-es főút és az M5-ös autópálya közötti új nyomvonalon épült 6,3 km-es szakaszt, mely összeköti az M0-s régebbi déli szakaszát az újabban épült keleti szakasszal, miután a régi, 51-es főút és M5-ös autópálya közti M0-s szakasz nyomvonala az M5-ös autópálya után nem volt folytatható a XVIII. kerület lakott területei miatt. (Az eredetileg ide tervezett alagútban folytatódó nyomvonal a költségek miatt nem készült el.) Az M0 korábbi irányonként két sávos szakasza a jövőben M51-es autóút elnevezéssel használható az M5-ös autópálya és Budapest felé.

A déli pálya elkészülte után 2017 decemberében a kivitelezők nekiláttak az északi felújításának: A meglévő irányonként három sávos autóút az M6 autópálya és az 51-es főút közé eső szakaszán a bal (északi) pálya aszfaltburkolatának, (a megépítése óta nyomvályúsra kopott) burkolatának cseréje a terhelést jobban elviselő vasbeton burkolatra, hídátépítések (köztük a Hárosi és Soroksári Duna-hidak), környezetvédelmi (zajárnyékoló fal), vízelvezetési, forgalombiztonsági beavatkozások elvégzése. Várható befejezés 2020 áprilisa.[8]

Eddig átadott szakaszok

Az M0 keleti szakasza

Fenntartása

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladata az üzemeltetése és fenntartása. Ezt a tevékenységet két autópálya-mérnökség biztosítja:

  • Szigetszentmiklósi mérnökségi telephellyel a 18-as kilométer szelvényben,
  • Dunakeszi mérnökségi telephellyel a 73-as kilométer szelvényben.

Csomópontok és pihenőhelyek

Csomópontok, pihenőhelyek és hidak
-1 Budaörs
0 Budapest, Győr, Hegyeshalom    
1 Tópark
2 Törökbálint
3 Dulácska völgyhíd (180 m)
4 Budapest, Nagykanizsa, Balaton  
6 Anna-hegyi pihenőhely (MOL / OMV)
10 Budapest Diósd
11 Érd, Szekszárd, Pécs  
12 Nagytétény, Budatétény
13 Nagytétényi út (235 m)
14 Budapest, Budafok
15 Deák Ferenc híd (Nagy-Duna híd) (770 m)
16 Halásztelek
19 Csepeli pihenőhely (OMV / Shell) / Csepel / Szigetszentmiklós
22 Ráckevei-Dunaág híd (499 m)
23 Baja, Dunaharaszti, Kiskunlacháza
24 Budapest, M5 átkötés
25 Dabas Soroksár
31 Budapest, Kecskemét, Szeged  
34 Pestszentimre
36 Gyál
38 Alacskai pihenőhely (MOL)
40
41 Budapest, AIRPORT, Szolnok  
45 Ecser
48 Maglód Rákoskeresztúr
52 Pécel Rákoscsaba
53 Rákos-patak völgyhíd (340 m)
54 Gödöllő, M3 átkötés  
55 Nagytarcsa Rákosliget
58 Cinkota Nagytarcsa
59 Budapest, Kistarcsa
65 Újpalota Csömör
68 Budapest, Debrecen, Nyíregyháza
69 Rákospalota Fót
71 Fót, Vác, Hont  
73 Dunakeszi
74 Újpest, Dunakeszi  
75 Megyeri híd (Duna-híd) (1852 m)
77 Szentendre, Esztergom, Békásmegyer
(terv.) Völgyhíd a HÉV és 11. sz. főút közúti felüljárójával 582 m
(terv.) Alagút (2020 m)
(terv.) 81 Üröm Budakalász 1108
(terv.) Alagút (3190 m)
(terv.) Völgyhíd (310 m)
(terv.) 85 Pilisvörösvár, Dorog, Esztergom
(terv.) Solymár Pilisszentiván Pesthidegkút 1107
(terv.) Nagykovácsi Pesthidegkút 11 104
(terv.) Telki Budakeszi Perbál 1103
(terv.) Páty Budakeszi Zsámbék Pilisjászfalu Mány Bicske Szomor Bajna 1102
(terv.) Budakeszi 8102
103 Budaörs

Forgalmi adatok

A 2012-es forgalom számlálási adatok alapján a 15 km szelvénynél 65 820 jármű haladt el naponta, míg a 26 km-nél 55 842 jármű. Ezt csak az M3-as 10 km szelvényél mért 68 997 jármű haladta meg. 2017-re ezek a mért adatok már meghaladták a 90 ezres, és 76 ezres átlagos napi értéket. Az autóút átlagos kihasználtsága szinte mindenhol eléri a 100%-ot, sőt számos szakaszon 110-120%-os értékeket mérnek.[14][15]

Részletes táblázat

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/M0-s_autóút_(Magyarország)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Átlagos napi forgalom az M0-s autóúton
Merőpont Kilométerszelvény Útszélesség Forgalmi adatok (egységjármű/nap) Változás (%)
2014[16] 2018[17] 2022[18] 2014–2018 2018–2022 2014–2022
Törökbálint 1+300 56 503 68 556 71 027 style="text-align:right;"|56 503 68 556 −17,58% style="text-align:right;"|68 556 71 027 −3,48% style="text-align:right;"|56 503 71 027 −20,45%
Annahegyi pihenőhely
(M7-M6 között)
8+465 83 081 97 180 107 594 style="text-align:right;"|83 081 97 180 −14,51% style="text-align:right;"|97 180 107 594 −9,68% style="text-align:right;"|83 081 107 594 −22,78%