A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
14-es főút | |
14-es út a vámosszabadi hídnál | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1940-es évek |
Hossza | |
elkészült | 12,5 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Győr-Moson-Sopron vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Győr |
Az út vége | Vámosszabadi (Győrzámoly) |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 14-es főút témájú médiaállományokat. |
A 14-es főút Győrt köti össze a szlovák országhatárral. Az útvonal szerves folytatása a 81-es főútnak. Szlovák oldalon az 586-os főútban folytatódik Nagymegyerig. Az út része az E575-ös útvonalnak.
Győrnek sosem volt számottevő vonzása a Duna főágától északra fekvő Csallóközre, még a történelmi Magyarországon sem. Ennek oka, hogy a Dunán csak drágán és körülményesen lehetett átkelni. A Győrhöz közeli medvei hidat, csak a második világháború után építették meg, amikor a többi, már régóta nem Magyarországhoz tartozó területek összekötötték a Szigetköz keleti csücskét illetve a magyarországi Kisalföldet.
Fekvése
Az útvonal Győr-Moson-Sopron vármegye északkeleti részén található. A Kisalföldnek azon a részén helyezkedik el, amely a Rába győri torkolatától északnyugatra, az országhatárig terjed. Ez a Mosoni-síkság, és a Mosoni-Duna, valamint az Öreg Duna által közrezárt Szigetköz. A Rajkától Gönyűig tartó folyószakaszon a folyó esése csökken, ezért hordalékának nagy részét ma is itt rakja le. A mederágya folyamatosan emelkedik. Régebben emiatt nagy volt az árvízveszély. Napjainkban gátakkal védik a környék falvait, közöttük Vámosszabadit is.
Települések az út mentén
Győrött a másodikként 2006-ban létrehozott körgeometriás csomópont az egyik végpontja a 81-es főútnak. A közelben lévő teherpályaudvar felett átívelő hídról, melyen az 1-es főút forgalmát vezetik át, a felüljáró alatt a körgeometriás kereszteződéshez lehet eljutni. Nem utolsó szempont, hogy a 14-es számú főút kiindulópontját is innen számítják, és itt ér véget a Székesfehérvárról jövő 81-es főút is.
Az út kétszer két sávosként kezdődik, majd fél kilométerre, a Mosoni-Dunán kecsesen átívelő hídon keresztülhaladva két sávosra szűkül. Hamarosan elérjük az 1401-es számú, a Szigetköz mintegy kétharmadán végighúzódó gerincút elágazását, amely Héderváron és Halászin át Mosonmagyaróvárra vezet. Az elágazás után a hétvégi kertek, családi házas övezetén keresztül, gondozott, sík mezőgazdasági területek mellett haladunk el.
Hamarosan Vámosszabadi külterületére érünk. A falut kikerülve, 2 kilométeres út megtétele után érünk az országhatárhoz; az út utolsó szakasza győrzámolyi közigazgatási területen húzódik. Itt elárvult útlevél-ellenőrző pont és vámvizsgáló épület fogad. Az Európai Unióba lépés óta egyszerűen folytatva utunkat, ráléphetünk a tényleges államhatárt átszelő hídra.
Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak
Csomópontok, pihenőhelyek és hidak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete, mely az ország főútjait első ízben jelölte ki, méghozzá már akkor a szektorelv figyelembevételével , a 14-es útszámot még nem osztotta ki. A második világháború éveiben azonban, az első és második bécsi döntést követő időszakban szükségessé vált ezen útszám kiosztása is, amit a Komárom-Érsekújvár-Nagykér útvonal kapott meg.
Egy dátum nélküli, feltehetőleg 1950 körül készült térkép a mai 14-es utat Győr és az országhatár között 15-ös számozással tünteti fel, a 14-es számozást akkor az 1-es főút komáromi szakaszát az országhatárral összekötő rövid útszakasz viselte.[1]
A jelenkori 14-es út története még tisztázást igényel, de 1990-ben már ez a szigetközi útvonal viselte a 14-es számot.
Mai helyzete
A medvei híd átadásával, a helyi és a szomszédos régiók sok évszázados óhaja teljesültével az 1980-as évek végéig, a megépített közút és az országhatáron túlnyúló híd teljesítette, a közúti közlekedés szükségleteit. A 90-es évek elején azonban fokozatosan megnőttek a nemzetközi szállítási igények. Egyik oka, hogy a közelben csak a komáromi híd állt rendelkezésre, - annak áteresztőképessége maximumáig - elkerülő lehetőségként, csak ez a híd szolgált. Az 1990-es évek végére, a komáromi Erzsébet híd romló állapota miatt, nagyobb arányú felújítása vált szükségessé. A kilencvenes években megnőtt Csehszlovákia, Lengyelország és Olaszország közötti élőállatszállítások volumene. Győr csomóponti szerepe is jelentősebbé vált. A nemzetközi turizmus megindulásával (bevásárló turizmus), a kishatárforgalom létesítésével a személyforgalom is jelentősen megnövekedett. A belföldi helyközi forgalom is jelentős volt a győri ingázás miatt.
Győr város területén átmenő, kiinduló és beérkező főutak forgalma. 1-es számú főút forgalma, mely nagy mértékben a Szent István utat terheli átlagban 18.627, a 14-es számú főút (Széchenyi híd, Galántai út) 19.764, 81-es számú főút (Fehérvári út) 20.735, 82-es számú főút (Szent Imre út) 9.431, 83-as számú főút (Nagy Imre út) 19.894, míg a 82-83-as számú főutak közös bevezető szakaszának forgalma 19.323 jármű/nap. Természetesen ezen adatokhoz hozzáadódik még az M19-es autópályáról, a 85-ös főútról, és más másodrendű útról érkező napi járműfogalom, és Győr város lakói által naponta használt járművek száma[2]
A forgalom növekedés további oka, hogy Nyugat-Szlovákiában az autógyártás kezd meghonosodni, illetve az ezzel kapcsolatos beszállítói munkavégzés. Ez a Vág-völgyét, Nagyszombatot és Pozsonyt jelenti és ezen meglévő illetve épülő gyáraknak az Adriához való eljutás létérdeke. A kamionforgalom adatai majdnem elérik a Hegyeshalomnál belépő számokat.
A sokszor elviselhetetlenné vált forgalom miatt a viszonylag keskeny szélességű közút állapota is leromlott. Ezt tetézte még a hét végén bevezetett kamionstop is. Az út forgalma kilométerekre egysávossá vált, mert a határátléptetésre várakozó kamionok, - parkolási lehetőségek hiányában - elfoglalták azt. Ezért vált sürgetővé ennek a főútvonalnak a korszerűsítésére. Kormányszintű ígéretek évek óta vannak, de azok megvalósulására, főleg pénzhiány miatt, még éveket kell várni.
Jövőbeni tervek
„A 81. számú. és a 14. számú főút tengely kiemelt fejlesztésével, valamint a Győr-Gönyű kikötő közúti kapcsolatainak javításával, mint fejlesztési célok nagyon fontosak. A hosszútávú (2034) tervekben a Székesfehérvár – Győr – Vámosszabadi vonal kiemelt főútként, azaz 2x2 sávos, településeket elkerülő útként szerepel. Ezen az útvonalon már az előkészítés alatt álló hosszú távú (2020) program alapján is jelentős fejlesztéseket terveznek megvalósítani. Így a Székesfehérvár – Kisbér szakasz négy sávra bővítését, a kisbéri elkerülő szakasz megépítését. A regionális egyeztetésének eredményeként került a program-tervezetbe az M19-es autópálya és a 14. számú főutak összeköttetését biztosító útszakasz a Mosoni-Duna-híddal (győri északi elkerülő út I. ütem) együtt ’’.[3]
Jegyzetek
- ↑ Magyarország közúthálózati térképe 1950 környékéről. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 28.
- ↑ 2005. évi adat (http://www.gyor.hu/adatok/kozgyules/398rendorseg.pdf[halott link]) 5. o.
- ↑ Archivált másolat. . (Hozzáférés: 2009. április 23.)
Források
- Fekete Mátyás: Győr-Moson-Sopron megye kézikönyve (Szekszárd, 1998) 140 o.- 146, o, és a 867. o. ISBN 9639089 07 9
További információk
- http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/vizsgaljak_a_kamionforgalom_kitiltasat_/1181290/ Archiválva 2014. augusztus 30-i dátummal a Wayback Machine-ben
- http://www.gyor.hu/adatok/kozgyules/398rendorseg.pdf[halott link]
- https://web.archive.org/web/20131017161858/http://www.gymsmo.hu/index_portal.php?hlid=1197
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.