A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
56-os főút | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Hossza | |
elkészült | 61 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Szekszárd |
Az út vége | Udvar |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 56-os főút témájú médiaállományokat. |
Az 56-os számú főút a Dél-Dunántúlon a Duna mentén húzódó másodrendű főútvonal, amely Szekszárdot köti össze az udvari határátkelőivel.
Nyomvonala
Szekszárdtól északra, egy körfogalomnál ágazik ki a 6-os főútból. A megyeszékhely központját keletről kerüli el, majd az M6-os autópályával párhuzamosan délnek tart. Bátaszék előtt keresztezi az 55-ös főutat, szintén egy körfogalom segítségével. Ezt követően egy darabig szorosan a Duna mellett húzódik.
Mohács központján korábban áthaladt, ma már nyugatról elkerüli azt, a régi nyomvonala az 5121-es útszámozást viseli. A város határában keresztezi a Pécs felé tartó 57-es főutat, amely a központban ágazik ki a régi nyomvonalból. A várost követően egy szinte nyílegyenes szakasza következik, melynek végén, a 61. kilométerét elhagyva éri el a magyar-horvát határt. Magyar oldalon Udvar, horvát részen pedig Dályok (Duboševica) a határátkelő melletti legközelebbi település.[1]
Érintett települések és csatlakozó utak
- Szekszárd (5112, 5113)
- Őcsény (5114, 5601)
- Decs
- Várdomb (5602, 5602 5113)
- Alsónyék (55)
- Bátaszék (5513)
- Báta (56 302, 51 168)
- Dunaszekcső (51 378)
- Bár
- Mohács (5606, 5121, 5607, 57)
- Kölked (5117)
- Sátorhely (5702)
- Udvar.
Története
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete szinte a teljes mai hosszában elsőrendű főúttá nyilvánította, a Budapest és a horvát határ közt húzódó 6-os főút részeként (az 56-os útszámot akkor még nem osztották ki, a mai 6-os főút baranyai szakaszai pedig abban az időben még harmadrendű főutaknak számítottak). Különbség az akkori és a mai nyomvonal között csak annyi volt, hogy a főút akkor még áthaladt Mohács központján, míg a mai nyomvonal elkerüli azt; a kimaradt szakasz ma mellékútként az 5121-es útszámozást viseli.[2] A második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban szükségessé vált a meghosszabbítása (változatlanul 6-os útszámozással) a jelentős kiterjedésű délvidéki területeken, Bellyéig.
A mohácsi elkerülője több részletben készült el – a város északi külterületei és az 57-es főút között már 1970 előtt megvalósult, a Kartográfiai Vállalat akkor kiadott autótérképének tanúsága szerint –, délebbi szakaszait viszont csak 1990 után helyezték forgalomba.
További információk
Mohács és az udvari határátkelő között az E73-as európai út része, amely Budapestet köti össze többek között Eszék és Szarajevó városával. Korábban a főút többi szakasza is az E73 része volt, de ezt kiváltotta az M6-os autópálya, amelynek utolsó hiányzó, Bóly és Ivándárda közötti szakaszának megépülésével a főút teljesen kikerül majd az európai hálózatból.[3][4][5]
Források
Jegyzetek
- ↑ Útinform - Hiteles közúti közlekedési információk. www.utinform.hu. (Hozzáférés: 2021. július 19.)
- ↑ Magyarország közlekedési térképe, 1937. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 22.
- ↑ 2024 elejére az M6-os autópálya eléri az országhatárt (magyar nyelven). iho.hu. (Hozzáférés: 2021. július 19.)
- ↑ Hivatalos: rövidesen új autópálya épül Magyarországon, ami eléri a horvát határt is (magyar nyelven). Portfolio.hu. (Hozzáférés: 2021. július 19.)
- ↑ Strabag in Hungary M6 deal (angol nyelven). World Highways. (Hozzáférés: 2021. július 19.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.