A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
13-as főút | |
Úttípus | Másodrendű főút |
Építkezés | 1940-es évek |
Hossza | |
elkészült | 29 km |
épül | 0 km |
tervezett | 0 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok | Komárom-Esztergom vármegye |
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Komárom |
Az út vége | Kisbér |
Időzóna | közép-európai idő |
A Wikimédia Commons tartalmaz 13-as főút témájú médiaállományokat. |
A 13-as számú főút egy Komáromtól Kisbérig vezető másodrendű főút. Hossza nagyjából 29 kilométer. Az útvonal Komárom-Esztergom vármegye nyugati felén észak–dél irányú forgalmi tengely. A Kisalföld keleti részén, Komárom-Esztergom vármegye délnyugati részén a Kisbér-Igmándi medence déli peremén húzódik, a Súri-Bakonyalja kistáj határán. A 81-es főúttal együtt Székesfehérvárt köti össze Komárommal és Szlovákiával. Komárom kivételével szinte végig külterületek között halad, az útjába eső települések lakott területére mellékutak vezetnek. A 2020-as évek eleje óta, egy nyomvonal-módosítás révén Komáromban is nagyrészt elkerüli a város belterületeit.
Vonalvezetése
Kilométer-számozása 2022-es állapot szerint a Monostori hídon, a Duna sodorvonalánál, illetve a szlovák–magyar államhatárnál indul; Szlovákiában a 64-es út a folytatása, amely Zsolnával köti össze Révkomáromot. szerkesztés
Csomópontok, pihenőhelyek és hidak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Történeteszerkesztés
1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete, mely az ország főútjait első ízben jelölte ki, méghozzá már akkor a szektorelv figyelembevételével a szektorelvről ld. a hivatkozott szócikket!, a 13-as útszámot még nem osztotta ki. A második világháború éveiben azonban, az első és második bécsi döntést követő időszakban szükségessé vált ezen útszám kiosztása is, amit az Esztergom-Léva útvonal kapott meg.
Egy dátum nélküli, feltehetőleg 1950 körül készült térkép a Komárom-Kisbér közti szakaszát 808-as, míg a Komárom központja és az országhatár közti rövid szakaszt 14-es útszámozással jelöli. A 13-as útszámot ugyanabban az időben a Dorog-Esztergom útvonal (a mai 111-es főút) viselte.[1]
A jelenkori 13-as főút története még tisztázást igényel, de 1990-ben már biztosan a Komárom-Kisbér közti útvonal viselte ezt a számot.
Tervek a fejlesztéséreszerkesztés
M81-es autóútszerkesztés
A gazdasági életben egyre fontosabb helyet elfoglaló, folyamatosan bővülő ipari parkkal rendelkező Székesfehérvár és a Komárom-Esztergom vármegye közötti közvetlen közúti összeköttetés fejlesztésére a Területrendezési Terv két nyomvonal-alternatívát tartalmazott.[2] Az M81-es autóút vonalvezetési változatai közül az országos hálózati stratégia szempontjából a komáromi nyomvonal (Székesfehérvár–Kisbér–Komárom) változat a kedvezőbb a regionális érdekek tekintetében, különösen akkor, ha a határkapcsolatokat egy, a Komárom nyugati szektorában létesítendő Monostori híd is segíti. A térség szlovák oldalán a határ menti érdekek regionális közlekedési rendszerbe való bekapcsolódását a Nyitra–Érsekújvár–Komárno, illetve a Garamszentbenedek–Zselíz–Párkány főutak fejlesztése szolgálhatja.
Az M81-es autóút megvalósulása azonban 2008-ban bizonytalanná vált.[3] Ezzel szemben már ebben az évben megkezdődött a Komáromot délnyugati irányban elkerülő út megépítése, amelyet végül a tervezettnél néhány hónappal később, 2011-ben adtak át. Az új nyomvonal a 131-es főút nevet kapta, és a 3. kilométerszelvénynél csatlakozik a 13-as főúthoz. Az út megépülésének fő oka a város nyugati határában lévő ipari park gerjesztette kamionforgalom elvezetése, amely a belvároson keresztül volt kénytelen haladni az M1-es autópálya felé.[4] Az elkerülő különszintű csomópontban keresztezi az 1-es főutat, és körforgalommal csatlakozik a 13-as főút meglévő nyomvonalához.
A főúthálózat fejlesztéseszerkesztés
A megyeszékhelyek közötti kapcsolatok közül szinte az országban egyedüliként hiányzik Tatabánya és Székesfehérvár főúti összekötése (Tatabánya–Környe–Mór–Székesfehérvár). A megye észak–déli közlekedési hálózata hiányos, fejlesztést igényel a Komárom–Tata–Tatabánya–Oroszlány–Mór kapcsolat, amely azonban funkcionálisan nem egyezik meg az M81-gyel.
Fejlesztendő a Kisbér–Tatabánya–Tát–(Esztergom) kapcsolat. Ez utóbbi a vármegye belső kohéziójának erősítése mellett, az elmaradt Bakonyalja területfejlesztése tekintetében is kiemelt szerepet tölthet be. A rendezési terv emellett az országos főúthálózaton két nagy híd kialakítását célozza meg a megyében; a komáromi új Duna-hidat (M81), valamint az esztergomi új Duna-hidat (M10).[5][6]
Jegyzetekszerkesztés
- ↑ Magyarország közúthálózati térképe 1950 környékéről. Hungaricana, hozzáférés: 2022. október 28.
- ↑ Az M81 két nyomvonala a Székesfehérvár–Kisbér–Győr és a Székesfehérvár–Kisbér–Komárom. Időnként feltűnik az M13 jelölés is, amely feltehetően a Kisbér–Komárom-szakaszra vonatkozik mindkét nyomvonal megvalósulása esetén.
- ↑ Ebben az évben az ötévenként esedékes felülvizsgálás során, az M81–M13 autóút tervezete kikerült az Országos Területrendezési Tervből.Forrás Archiválva 2016. március 7-i dátummal a Wayback Machine-ben
- ↑ 13. számú főút déli elkerülő - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.. 2010. augusztus 14-i dátummal az eredetiből archiválva. (Hozzáférés: 2010. augusztus 15.)
- ↑ Komárom-Esztergom megye területrendezési terve szövegesen
- ↑ Komárom-Esztergom megye területrendezési terve képpel
Forrásokszerkesztés
- Fürészné Molnár Anikó: Komárom-Esztergom megye kézikönyve (Szekszárd, 1997) ISBN 963-9089-11-7
További információkszerkesztés
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.