Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Szlávics László (szobrász, 1959)
 
Szlávics László, ifj.
Ifjabb Szlávics László 2010 nyarán
Ifjabb Szlávics László 2010 nyarán
Született1959. augusztus 11. (64 éves)
Budapest
Állampolgárságamagyar
Nemzetiségemagyar
SzüleiSzlávics László, id.
Foglalkozásaszobrászéremművész
KitüntetéseiLásd a Fontosabb díjai szakaszban

A Wikimédia Commons tartalmaz Szlávics László, ifj. témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Szlávics László (Budapest, 1959. augusztus 11. –) szobrászéremművész, ifj. Szlávics László néven publikálja alkotásait.

Elsősorban éremművészettel foglalkozik, annak szinte minden ágát műveli. Egyaránt készít iparművészeti szemléletű, az ötvösség tárgykörébe tartozó alkotásokat és a képzőművészet, szobrászat eszközrendszerét használó műveket. Az alkalmazott művészet és az autonóm alkotás iránti elkötelezettség kettőssége végigvonul munkásságán.

Ifj. Szlávics László munkái benne élnek korukban, az általuk felvetett tartalmi és formai kérdések az éremművészet meghatározó darabjaivá teszik őket.
L. Kovásznai Viktória[1]

Életpályája

A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában érettségizett, 1977-ben. Művészeti tanulmányait magánúton folytatta tovább édesapja, id. Szlávics László ötvös-szobrászművész, és Makrisz Agamemnon szobrászművész irányításával. 1973 óta a Százados úti művésztelepen él és alkot. 1995 óta rendszeresen készít a Magyar Nemzeti Bank felkérésére emlékérme terveket.

Madarak, 1988, ezüst, vert, 47 mm/db

Az 1970-es évek közepétől készült korai szobrait, domborműveit, érmeit realisztikus ábrázolás és a precíz kézműves munka jellemzi. Az 1980-as években feltűnést keltettek kézi munkával acél negatívba vésett verőtővel, az ősi pénzverést felidéző technológiával, kézi veréssel készült érmei. (Madarak, Afrika,[2] Széchenyi István,[3] Aradi vértanúk[4] stb.) Az öntött bronz technológiával készült munkáin kubisztikus formavilág jelenik meg. Ezek közül a legjelentősebb az 1990-es évek első felében készült, Vincent van Gogh[5] életművét feldolgozó, 20 darabból álló éremsorozata. Az 1990-es évek második felében, természetes anyagok felhasználásával (csont, toll, kagyló stb.) készültek egyéni hangvételű, az éremművészet határeseteit képviselő alkotásai (Kultikus ős-pénz sorozat[6]). Utóbbiak ellenpontjaként egész sor érmet hozott létre ipari technológiák felhasználásával, ahol az idő – a tárgyban megjelenő mozgás által – mérhető, látható módon jelenik meg (interaktív érmek[7]). A mozgást a szemlélő aktív közreműködése váltja ki. Az ezredforduló óta készült munkáival is az éremművészet határait próbálja feltérképezni, megújítani a műfajt. E tevékenysége hazai és nemzetközi szakmai körökben egyaránt nagy elismerést váltott ki. 2006-ban az éremművészek hazai közössége neki ítélte az első alkalommal átadott Ligeti Erika-díjat. 2007-ben elnyerte a harmincéves jubileumát ünneplő XVI. Országos Érembiennále nagydíját, a Ferenczy Béni-díjat. Még ebben az évben a XXX. Éremművészeti Világkongresszus (Colorado Springs, USA) a két díjazott művész egyikévé választotta.[8]

Sajátos kisplasztikáiban több esetben használt „talált tárgyakat” melyeket meglepő új funkciókkal ruházott fel (Man Ray emlékére,[9] Egy óra Dalíval,[10] Forró drót[11]). Ezek az interaktív-mobil szobrok minden esetben a szemlélő közreműködésével jönnek működésbe. 2008 óta alkotásai között nagy számban találhatóak kisplasztikák, melyeket fából készít. Ezek sok esetben, a szó hagyományos értelmében vett kisméretű plasztikák, melyek egyéni módon házakra, épületmaradványokra emlékeztetnek. Formai, technikai megoldásaiban az utóbb említett alkotásokhoz szorosan kapcsolódnak nagyméretű óraszobrai. A kortárs képzőművészet szellemiségét tükröző művek hagyományos súlymotoros, ingás és rugós óraszerkezetek felhasználásával készültek, gondosan megőrizve az időmérő funkciót. Minden fél és egész órában hangrúdra ütéssel is jelzik az idő múlását.[12] Az óraszobrok első jelentősebb bemutatójára a budai várban, a Dísz téren található De la Motte – Beer palotában került sor 2014. év végén. A kiállítás különlegessége, hogy a barokk palota helyreállított, freskókkal díszített belső terében rendezték be a tárlat címében is szereplő 12 óraszobrot. A nyolc kifejezetten nagyméretű műalkotás a muzeális bútorok között, a kisebbek a korabeli berendezésen elhelyezve voltak láthatók.[13]

Az óraszobrokat követően készültek kisméretű az éremművészet határterületén mozgó újabb alkotásai, melyeket nemműködő óraszerkezetekből konstruált. Az aprólékos munkával készült művei azt a hatást keltik, mintha sérült különös szerkezetek maradványai lennének. Ennek hangsúlyozását szolgálják a meglepő, időnként játékos, fiktív gépekre utaló címek (Térgörbületmérő,[14] Féreglyukkalibráló[15]). Néhol megjelennek politikai jellegű utalások (Hordozható mozgástérkereső,[16] Mozgástérstabilizátor,[17] Hazafiasságdetektor[18]), de megidéz klasszikus irodalmi műveket, szerzőket is (Téridőmodulátor – Hommage à H. G. Wells,[19] Hommage à Jules Verne[20]). Ezek a „pszeudogépek” felidézik a steampunk - clockpunk hangulatát, megjelenésükkel a mainstream és az underground képzőművészet határán egyensúlyoznak. A zömmel 2014-ben készült alkotások 2015-ben kerültek első ízben bemutatásra, párhuzamosan, több rangos országos képzőművészeti kiállításon (Itt és most - Képzőművészet. Nemzeti Szalon 2015, Budapest, Műcsarnok, XX. Országos Érembiennále, Sopron, 9. Groteszk Triennále, Kaposvár).

Ifj. Szlávics László a magyar éremművészetben több új normát állított fel. Valószínűleg nem eltökélt szándékból, csak azzal, hogy járt az agya, újat, mást kívánt csinálni, mint amivel találkozott a szakmában. Most is ilyen célra tör, biztosan érezve, szó szerint tapintva azt, hogy a végeken, a műforma határain bőven van még mit keresni, meg- és kitalálni.
Tóth Antal[21]

Kiállításai

ifj. Szlávics László: Kultikus ős-pénz, 2004, kagyló, textil, haj, vegyes technika, 150 x 430 mm

1975-től napjainkig több mint négyszáz csoportos kiállításon vett részt. Eddig tizenhét országban mutatták be alkotásait.

Fontosabb csoportos kiállítások

Fontosabb egyéni kiállításai

Ifj. Szlávics László szinte a végletekig tágította az „érem” fogalom határait. Mindent tud, amit a hagyományos műforma megkíván, de kreativitása és fantáziája nem ismer sem formai, sem anyagbéli és technikai akadályokat.

Salamon Nándor[24]

260px
ifj. Szlávics László: Úton, 2005, fa, vas, textil, vegyes technika, 120x120mm

Díjai, elismerései

Fontosabb díjai

Alkotásait őrző fontosabb gyűjtemények (válogatás)

ifj. Szlávics László: Masaccio emlékérem, 2002, bronz, öntött, 110 mm

Közgyűjtemények

Magángyűjtemények

  • Collection of Drs. Miklós Müller and Jan S. Keithly - New York, USA
  • Barabás Collection, Budapest
  • Braun Gyűjtemény, Törek
  • Harasztÿ gyűjtemény, Budapest
  • Hungarikonok, Kátpáti Tamás – szubjekt gyűjteménye, Budapest
  • Körmendi – Csák gyűjtemény

Közintézmények alkotásaival (válogatás)

Középületek

Görgei Artúr tábornok szobra Visegrádon a Városháza belső udvarán. Teljes magasság 276 cm

Érem és kisplasztika tervezésére kiírt országos-, ill. meghívásos pályázatok első helyezései

ifj. Szlávics László: Csány László-díj, kisplasztika, 2002, krómacél, fa, 100x170x60mm

Tagságai

ifj. Szlávics László: Hunyadi Mátyás emlékpénzérme, 2008, Magyar Nemzeti Bank, arany, vert, 25mm

Közéleti szerepvállalásai

  • 19891992 Aurea Képző-és Iparművészeti Alkotóközösség művészeti vezetőség tagja.
  • 19921999 megszűnéséig az Aurea Művészeteket Támogató Alapítvány kuratóriumi tagja, és képviselője.
  • 19952023 megszűnéséig az ART '95 Szolgáltató és Kereskedelmi Betéti Társaság[51] alapító vezetője.
  • 1999 óta Alkotóművész szakértő – szobrászat, éremművészet (Kulturális Közlöny, XLIII. évf., 7. sz.)
  • 2000 – Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) Érem Szakosztály vezetőségi tagja.
  • 2000 – 2004 MKISZ Választmány tagja.
  • 2004 – MKISZ Érem Szakosztály elnöke.
  • 2004 – 2023 MKISZ Elnökség tagja.
  • 2004 – MKISZ Küldöttgyűlés tagja.
  • 2005Országos Érembiennále Rendezőbizottság tagja.
  • 20152019 MKISZ Szobrász Szakosztály elnöke.

Irodalom

Külső hivatkozások, válogatott irodalom

ifj. Szlávics László: Kálvin János emlékérem, 2008, bronz, öntött, 110mm
  • Soós Imre: ifj. Szlávics László Van Gogh-érmei (Budapest, Művészet és Barátai 1996. szeptember-október)
  • L. Kovásznai Viktória: ifj. Szlávics László (Budapest, 1997. Kiadó: Art ’95, ISBN 963-04-8922-8)
  • L. Kovásznai Viktória: ifj. Szlávics László kultikus ős-pénz sorozata (Budapest, 1999-2000. Kiadó: Art ’95, ISBN 963-03-8257-1)
  • L. Kovásznai Viktória: A series of ritual proto-money by László Szlávics Jr. (London, The Medal, No. 36 Spring 2000.)
  • Kortárs magyar művészeti lexikon III. (P–Z). Főszerk. Fitz Péter. Budapest: Enciklopédia. 2001. ISBN 963-8477-46-6 Online elérés
  • Arnold Nieuwendam: Peningen van ifj. Szlávics László – Een medailleur uit Hongarije (MUNTkoerier 11/2003)
  • Magyar nagylexikon XIX: Kiegészítő kötet (A–Z). Főszerk. Bárány Lászlóné. Budapest: Magyar Nagylexikon. 2004. 825. o. ISBN 963-9257-21-4  
  • Wagner István: Érmek, emlékpénzek, díjak tervezője ifj. Szlávics László sokrétű szobrászművész (Budapest, MTI – Panoráma – Press, 2005. június 4.)
  • Révai új lexikona XVII. (Sz–Toa). Főszerk. Kollega Tarsoly István. Szekszárd: Babits. 2006. ISBN 963-955-636-X  
  • L. Kovásznai Viktória: Az idő és tér ifj. Szlávics László újabb munkáiban 1995-2005 (Budapest, 2006. Kiadó: Art ’95, ISBN 963-06-0007-2)
  • Wagner István: A szobrász fáradhatatlanul kísérletezik (Budapest, MTI – Panoráma – Press, 2006. augusztus 10.)
  • L. Kovásznai Viktória: Time and space in recent works by László Szlávics Jr. 12 (London, The Medal, No. 50 Spring 2007.)
  • Révai új lexikona XIX.: Pótkötet (A–Z). Főszerk. Kollega Tarsoly István. Szekszárd: Babits. 2008. ISBN 978-963-955-653-9  
  • L. Kovásznai Viktória: A kitapintható idő és tér – ifj. Szlávics László újabb éremmunkáiról 13 (Budapest, Magyar Iparművészet 2008/2)
  • Csepregi Sándor: Ötven, Ráckevén 14 (A Keve Galériában, 2009. április 23-án elhangzott megnyitóbeszéd írott változata. Megjelent elektronikus formában 2009. október 5.)
  • Tóth Antal: Egy garabonciás a magyar éremművészetben. - ifj. Szlávics László szobrászművész, a XVI. Országos Érembiennále nagydíjasának kiállítása. 15 (XVII. Országos Érembiennále, katalógus, Sopron, 2009, ISBN 978-963-06-7202-3)
  • BTÉ: Történetek formákkal, anyagokkal - ifj. Szlávics László kiállítása a Körmendi Galériában (Sopron Megyei Jogú Város hivatalos honlapja 2009. június 20.)
  • Megnyílt ifj. Szlávics László kiállítása a Körmendi Galériában, Soproni Krónika - Sopron TV, 2009. június 22. A riport tárolt változata a Körmendi Galéria honlapján, képekkel illusztrált írott beszámoló Sopron TV honlapján.
  • Pallag Márta: Megörökített időGondolatok ifj. Szlávics László két soproni kiállítása kapcsán 16, VÁRhely, 2009 V-VI. szám.
  • Wehner Tibor: Modern magyar szobrászat 1945-2010, Budapest: Corvina, 2010 ISBN 9789631358742
  • Kalmár János: Symbols of Faith, előadás hat magyar éremművész alkotásairól, British Art Medal Society, Cardiff, Wales, 2010. április 24.
  • Gosztonyi Miklós: John Lennon-szobrot avatnak a soproni zeneiskolában, Kisalföld.hu, 2010. október 1. Archiválva 2010. október 2-i dátummal a Wayback Machine-ben
  • Lennon-szobrot avattak a zeneiskolában, Sopron – Városi hírek 2010. október 2.
  • Corvinus Rádió: John Lennon mellszobrot avattak Sopronban, 2010. október 2.
  • Láng Judit: John Lennon – Sopronban, Presztízs magazin, 2010. októberi szám, online változat 2010. november 25. Archiválva 2021. július 10-i dátummal a Wayback Machine-ben
  • Kalmár János: Symbols of Faith (London, The Medal, No. 58 Spring 2011.)
  • L. Kovásznai Viktória: ifj. Szlávics László, monográfia17, (Budapest, 2012. Kiadó: Argumentum, ISBN 963-44-6655-9)
  • Arnold Nieuwendam: Nieuw boek over Szlávics László 18 (MUNTkoerier 1/2014)
  • Tóth Antal: A klasszikus magyar konstruktivizmus felidézése más eszközökkel - ifj. Szlávics László szobrász-éremművész újabb műveiről 19 Budapest, Magyar Iparművészet 2014/3
  • Nagy Villő: „...láng, hideg érem” Írás-jel. Ifj. Szlávics László kiállítása a Petőfi Irodalmi Múzeumban 20, Credo evangélikus folyóirat XX. évfolyam, 2014/33.
  • Miglinczi Éva: Idő-robbanás, Art Limes, 2016. 02. 16.
  • Lóska Lajos: Maszkos képek és óraszobrok”, Orbán Attila és ifj. Szlávics László tárlata 21, Új Művészet, 2016 február-március
  • Csordás Lajos: Az érem sokadik oldalán, NOL.hu 2016-04-03
  • Ľuba Belohradská: A határtalan éremművész – ifj. Szlávics László kiállítása Körmöcbányán, 22 Art Limes 2016. 1, KÉP–TÁR III.
  • Beke László: Ifj. Szlávics László éremművész: kortárs (művészet)történeti lecke a nézőknek 23, XXI. Országos Érembiennále, katalógus, Sopron, 2017, ISBN 978-615-80373-1-0.
  • Wehner Tibor Az utolsó óra: mindig üt – ifj. Szlávics László szobor-művei 24 (Budapest, 2017. Kiadó: Pauker, ISBN 978-615-5456-33-6)
  • Görgey Gábor: Görgey (emlékkönyv, 2018, Szépmíves), ifj. Szlávics László szobrai (96-100. o.)
  • L. Kovásznai Viktória: Time and space differently - Recent medallic work by László Szlávics Jr 25 (London, The Medal, No. 73 Autumn 2018.)
  • Csiszár Róbert: Két életmű egy kiállításban Idősebb és ifjabb Szlávics László 26 Szolnoki Galéria, Új Művészet, 2020 április