A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Szombathely tömegközlekedése | |
Adatok | |
Ország | Magyarország |
Város | Szombathely |
Járműfajta | autóbusz |
Hálózat | Szombathely autóbuszvonal-hálózata |
Üzemeltetés | |
Megrendelő | Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata |
Üzemeltető | Blaguss Agora Hungary Kft. |
Szombathely tömegközlekedésének üzemeltetéséről a Blaguss Agora Hungary Kft. gondoskodik.
Szombathely tömegközlekedésének története
Vas megye székhelye Szombathely, 1865 és 1894 között fontos vasúti csomóponttá vált. Ebben jelentős szerepe volt Horvát Boldizsár, az 1867-es kormány igazságügyminiszterének, Hollán Ernő közlekedésügyi államtitkárnak, valamint Széll Kálmán egykori miniszterelnöknek.[1] A vasútnak köszönhetően megindult a város fejlődése és fokozatosan kiépült a modern polgárváros. Azonban a XIX. század végén a városközpont és a vasútállomás még 1,5 kilométer távolságra voltak egymástól. A város népességének jelentős növekedése, az utazók, átutazók és a célirányosan közlekedők igényei indokolttá tették a helyi tömegközlekedés fejlesztését.
Az omnibusz
Az első helyi tömegközlekedési eszköz 1865-től az omnibusz volt.[2] A városi tanács először az 1872. december 21-én kiadott rendeletében szabályozta a társas-kocsik (omnibuszok) közlekedését. Eszerint az omnibusz-tulajdonosoknak minden vonat indulásához és érkezéséhez kellett társaskocsit igazítaniuk. Ekkoriban naponta 11 személyvonat közlekedett (indult és érkezett a szombathelyi pályaudvarra). 1874-ben három, 1891-ben pedig már négy vonalon közlekedtek a lóvontatású járművek, melyek a város szállói és a vasútállomás között szállították az utasokat. A viteldíj általában 10 krajcár volt, de a városközpont és a vasútállomás között 15 krajcár, éjjel 20 krajcár volt. (Ekkoriban 10 krajcárért 5 darab tojást adtak a helyi piacon.) A 10 éven aluli gyermekeknek ezen díjak felét kellett fizetni. A források szerint az omnibuszok 8-14 személyesek, egyszintesek és kétfogatúak voltak, megállóhelyeket nem jelöltek ki számukra. Menet közben bárki megállíthatta őket, ha le,- illetve felszállni szeretett volna. A villamos közlekedés megindulásával, fokozatosan háttérbe szorultak és eltűntek a város utcáiról. A szombathelyi Fő téren, az egykori Zöldfa Vendéglő épületén (Fő tér 15.), emléktábla őrzi a helyi omnibuszok és a helyi tömegközlekedés kezdeti időszakát.
A villamos
1895-ben Éhen Gyulát választják meg a város polgármesterének. Munkásságának köszönhetően az urbanizációs folyamatok felgyorsulnak, és kialakulnak a modern nagyváros alapjai. Többek között az ő érdeme is, hogy 1897. június 4-én három motorkocsival a villamosforgalom is elindult Szombathelyen. Az első vonalszakasz a Püspöki iskola és a vasútállomás között működött. A hálózat két év múlva, 1899. november 15-én bővült az Óperint és Kálvária utcai szakaszokkal. 1915-ben a Kálvária utcai végállomásnál átadták az új remízt, ami műhelyként és várócsarnokként is üzemelt. A korábbi remíz, a Kiskar utca Kossuth Lajos utca sarkán álló és a villamost is üzemeltető Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. telephelyén volt. A kocsiszín bejárata a Thököly utca sarkán volt, később az ÉDÁSZ telephelye lett. A villamos az 1970-es években 7,5 millió utast szállított évente, ezalatt a helyi autóbuszokkal 3,5-4 millióan utaztak.[3] Reggel 5 órától este 23.15-ig 5 percenként közlekedett a villamos.[4] Három helyen, a két végállomáson és a Fő téri kitérőben kerülték egymást a villamosok, ugyanis a villamospálya egyvágányú volt. 1903. december 18-ától a pályaudvar új felvételi épületéig hosszabbították meg az útvonalat, ezzel a városi vasút elérte legnagyobb kiterjedését, mely 3116 méter lett.[5] Az 1960-as évek végétől a Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium a kis forgalmú vasútvonalakat és az egyvágányú villamos vonalakat fokozatosan bezárta. Ennek következtében 1974. augusztus 20-án megszűnt a villamosközlekedés Szombathelyen, a helyi tömegközlekedést autóbuszjáratokkal oldották meg.
A város villamosai közül egy megmaradt jármű még ma is látható Szombathelyen. Az 1-es pályaszámú villamos, 1997-től 2007-ig a pályaudvar előtt volt kiállítva. A rongálók miatt, az értékmegőrzés érdekében átkerült a Smidt Múzeum udvarába.[4]
Az autóbusz
Az első buszjárat az ötvenes években indult meg, észak-déli útvonalon. Herény és Szentkirály között közlekedett egy államosított Mercedes gyártmányú busszal. (Az államosítás előtt Gangel Imre tulajdonában volt a busz, és Pornóapáti felé közlekedett). A busz első sofőrje Guttmann László volt. Az autóbuszt is a villamost üzemeltető vállalkozás, a Szombathelyi Villamosvasút Vállalat (SZVV) üzemeltette. A II. világháborút követően több próbajárat is volt, végül a villamosvasút indított helyi autóbuszjáratokat. A járműpark 2 darab Rába Special és 1 darab Diesel Mercedes autóbuszból állt. A járművek a várost kelet-nyugati irányba átszelő villamosvasútra merőlegesen, az észak-déli városrészeket kötötték össze a pályaudvarral. 1957 és 1960 között 6 újabb útvonalon indult meg a helyi busz közlekedés, azonban a viszonylatok és a járatok száma jelentősen elmaradt az igényektől. 1968-ban kezdte meg a forgalomirányító szolgálat működését az Éhen Gyula téren, majd még ebben az évben álltak forgalomba az első csuklós autóbuszok. 1965-ben épült fel az Ady téri buszpályaudvar, amely ma is eredeti helyén és formájában áll. A szombathelyi Autóközlekedési Vállalat (17. AKÖV) új központi épülete 1966-ban készült el a Körmendi úton. 1970-től Volán 17. Vállalat néven működő cég üzemeltette a helyi autóbusz járatokat. 1974 augusztusában a villamosközlekedés megszűnésével egységes tömegközlekedést vezettek be, ezért az Éhen Gyula téren új helyijáratos autóbusz-állomás létesült. A villamos kiváltására 8 új Ikarus 200-as családba tartozó autóbuszt kapott a VOLÁN 17. sz. Vállalat, és 1975-re a helyi viszonylatok száma 25-re nőtt. A gyorsabb utascsere érdekében az Ikarus 266-os típus 3 ajtós változataiból is szerzett be a vállalat. 1982 és 1983-ban a Budapesti Közlekedési Vállalattól és a Miskolci Közlekedési Vállalattól használt Ikarus 280-asokat vásároltak. 1984 novemberében a Főtér sétálóövezetté alakult, emiatt 13 helyi autóbuszjárat útvonala módosult. 1996 júniusában változtatták meg a menetrendi és megállóhelyi utastájékoztatás formáját, emellett bevezették az első ajtós felszállási rendszert, valamint attól kezdve a szombathelyi lakosok születésnapjukon díjmentesen utazhatnak a helyi járatokon.
2001 májusától a vonalhálózat teljesen megváltozott. Megszűntek az Y, V és M-mel jelzett járatok.
2009-ben 11, és 2012-ben 15%-os menetrendi racionalizálást vezettek be a város költségvetési hiányának pótlása érdekében. Mindeközben 2011 nyarán az utastájékoztatásban egy nagyobb fejlesztés valósult meg. Az új rendszer GPRS alapon működik, kintről látható a járatszám, az induló és az érkező végállomás, míg bentről a soron következő megállóról és a pontos időről kapunk információt.
A 2010-es évekig Szombathelyen szinte kizárólag hazai Ikarus-buszokkal utazhatott a közönség, ekkor még a járműpark jelentős hányada csuklós buszokból állt. 2009 és 2011 között azonban Credo BN 12 típusú szóló kocsikkal fiatalodott a járműpark, legtöbbjük csuklós buszokat váltott ki.
2013 szeptemberétől azonban bővült az utazási kínálat, 5 új járat indult (3A, 6A, 22, 25, 27), és számos járatot sűrítettek. Az új járatok a 6A kivételével sikeresek voltak, így azt a következő év februárjában megszüntették. 2015 márciusában az EPCOS Kft. és az iQor Kft. kérésére indult el ismét a 8H jelzésű, és hosszabbodott meg a 10H viszonylat. 2016. február 1-től a déli városrész közlekedése alakult át, megszűntek az 1-es, 1A járatok, melyeket a 12-es és az – új útvonalon közlekedő – 21-es váltott ki. Egy év elteltével felülvizsgálták az új rendszert, így az új körjáratok betétjáratokkal bővültek (12B, 21A, 21B).
2018. február 1-jétől újra közlekedik 6A jelzéssel busz, Minerva lakópark – Vasútállomás – BPW-Hungária Kft. útvonalon, továbbá a 22-es autóbusz a Szűrcsapó utca helyett a Váci Mihály utcán közlekedik, illetve menetrendi módosítást vezettek be a 4H járatnál, mely így már szabadnapokon is közlekedik.[6]
A 2021-ben megpályáztatott helyi autóbuszos személyszállításra június 30-án Szombathely önkormányzata a korábbi szolgáltató, a Volánbusz helyett a Blaguss Agorával kötötte meg a 2022. január 1-jétől 10 évre szóló közszolgáltatási szerződést.[7][8]
2022. augusztus 1-jétől életbe lépett új menetrendet a Blaguss az előző félévben tapasztaltak alapján alakította ki.[9]
Járműpark
2022. január 1-jétől:[10]
Típus | Darab | Évjárat | Rendszám |
---|---|---|---|
Mercedes-Benz Citaro | 25 | 2021 | SZW-804–828 |
Mercedes-Benz Citaro G | 5 | 2021 | SZW-829–833 |
Mercedes-Benz Sprinter | 3 | 2021 | SZW-801–803 |
Autóbuszvonalak
Érvényes 2022. augzsztus 1-jétől:[11]
Vonalszám | Végállomások | Megjegyzés | |
---|---|---|---|
1U | Vasútállomás | Bogát, szociális otthon (hurokjárat) | Csak munkanapokon, csúcsidőben közlekedik. A bogáti városrészen az óramutató járásával megegyező irányban közlekedik. |
2A | Vasútállomás – Váci Mihály utca – Brenner Tóbiás körút – Vasútállomás (körjárat) | A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban. | |
2C | Vasútállomás – Brenner Tóbiás körút – Váci Mihály utca – Vasútállomás (körjárat) | A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban. | |
5 | Minerva lakópark | Oladi városrész | Csak tanítási napokon, csúcsidőben közlekedik. Az "Órásház" megállótól 9-es járatként közlekedik tovább az Oladi városrész, Derkovits városrész és a Joskar-Ola városrész felé. |
6 | Minerva lakópark | Újperint, Erkel utca 54. | |
7 | Zanat, autóbusz-forduló | Újtemető | |
9 | Vasútállomás | Joskar-Ola városrész – Oladi városrész | Tanítási napokon, csúcsidőben az "Órásház" megállótól 5-ös járatként közlekedik tovább az Oladi városrész, Derkovits városrész és a Minerva lakópark felé. |
12 | Herény, Béke tér | Bogát, szociális otthon (hurokjárat) | A bogáti városrészen az óramutató járásával megegyező irányban közlekedik. |
20A | Vasútállomás – Szűrcsapó utca – Brenner Tóbiás körút – Városháza – Vasútállomás (körjárat) | Csak tanítási napokon közlekedik. A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban. | |
20C | Vasútállomás – Városháza – Brenner Tóbiás körút – Szűrcsapó utca – Vasútállomás (körjárat) | Csak tanítási napokon közlekedik. A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban. | |
21 | Herény, Béke tér | Bogát, szociális otthon (hurokjárat) | A bogáti városrészen az óramutató járásával ellentétes irányban közlekedik. |
21A | Vasútállomás | Bogát, szociális otthon (hurokjárat) | Csak munkanapokon közlekedik. A bogáti városrészen az óramutató járásával ellentétes irányban közlekedik. |
22 | Vasútállomás | Kilátó út | Csak munkanapokon közlekedik. |
23 | Vasútállomás | Petőfi telep, autóbusz-forduló | Csak munkanapokon közlekedik. |
24 | Minerva lakópark | Oladi városrész, autóbusz-váróterem | Csak munkanapokon közlekedik. Gyorsjárat a Minerva lakópark és az Oladi városrész között. Teszt jelleggel üzemel. |
25 | Vasútállomás | Aranypatak lakópark | Csak munkanapokon közlekedik. |
27 | Vasútállomás | Parkerdő, autóbusz-forduló | |
27A | Vasútállomás | Parkerdő lakópark | Csak munkanapokon közlekedik. |
29A | Vasútállomás – Szűrcsapó utca – Brenner Tóbiás körút – Joskar-Ola városrész – Vasútállomás (körjárat) | A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban. | |
29C | Vasútállomás – Joskar-Ola városrész – Brenner Tóbiás körút – Szűrcsapó utca – Vasútállomás (körjárat) | A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban. | |
30Y | Minerva lakópark | Olad, autóbusz-forduló |
Hivatásforgalmú vonalak
Vonalszám | Végállomások | Megjegyzés | |
---|---|---|---|
3H | Vasútállomás | iSi Automotive | |
4H | Oladi városrész, autóbusz-váróterem | BPW-Hungária Kft. | |
5H | Olad, autóbusz-forduló | Ipartelep, autóbusz-forduló | |
6H | Újperint, Erkel utca 54. | Ipartelep, autóbusz-forduló | |
7H | Arany János utca | Rumi út 142. | |
8H | Szent Gellért utca 64. | iVy Technology Kft. (Vépi út) | |
10H | Oladi városrész, autóbusz-váróterem | iVy Technology Kft. (Vépi út) |
Megszűnt vonalak
Vonalszám | Végállomások | Megjegyzés | |
---|---|---|---|
1 | Herény, Béke tér | Bogát, szociális otthon | |
1A | Vasútállomás | Bogát, szociális otthon | |
1C | Vasútállomás | Herény, Béke tér | |
3A | Vasútállomás | Oladi városrész, autóbusz-váróterem | |
6A | Minerva lakópark | BPW-Hungária Kft. | |
7A | Vasútállomás | Újtemető | |
7C | Vasútállomás | Újtemető | |
8 | Autóbusz-állomás (Brutscher utca) | Zanat, autóbusz-forduló | |
9H | Szolgáltatóház (Váci Mihály utca) | Ipartelep, autóbusz-forduló | |
12B | Vasútállomás – Károly Róbert utca – Bogát – Sport tér – Károly Róbert utca – Vasútállomás (hurokjárat) | ||
21B | Vasútállomás – Károly Róbert utca – Sport tér – Bogát – Károly Róbert utca – Vasútállomás (hurokjárat) | ||
26 | Vasútállomás | Parkerdő, autóbusz-forduló | |
28 | Autóbusz-állomás | Zanat, autóbusz-forduló | |
35 | Minerva lakópark | Olad, autóbusz-forduló | |
901 | Vasútállomás → Herény → Váci Mihály utca → Brenner Tóbiás körút → Volánbusz Zrt. | Éjszakai igényvezérelt vonalak, az autóbuszok az Iseum InterCity-hez csatlakoztak, és csak akkor indultak el a vasútállomásról, ha volt felszálló utas. | |
902 | Vasútállomás → Joskar-Ola városrész → Bogát → Volánbusz Zrt. | ||
903 | Vasútállomás → Minerva lakópark → Kámon → 11-es Huszár út 69. |
Díjszabás
A helyi járat díjtételeit Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Blaguss Agora Hungary között megkötött közszolgáltatási szerződés határozza meg.
1996 óta a buszokra csak az első ajtón lehet felszállni. Felszálláskor a bérletet fel kell mutatni az autóbuszvezetőnek. A jegyeken és bérleteken lévő QR-kódot kell beolvasni felszálláskor az első ajtóval szemben elhelyezett készülékkel.
A Microsoft Train Simulator programjához elkészült a város villamosüzeme is.[12]
Az OMSI 2 buszszimulátorhoz letölthető egy szombathelyi pálya is, mely 9 autóbuszjáratot (3A, 5, 7, 9, 22, 25, 27, 30Y, 35) tartalmaz.[13]
Jegyzetek
- ↑
- ↑ Szombathely: egy város, amely halad - Az omnibusz, a villamos és az autóbusz, avagy sorozat három útvonalon I.
- ↑ Pósfai H. János: Öt év Szombathelyen 1966-1970
- ↑ a b Nagy Zoli (2012. június 4.). 115 éve csilingelt először a szombathelyi villamos. nyugat.hu. (Hozzáférés: 2012. június 4.)
- ↑ tm (2012. június 4.). Villamos a fák felett - A Smidt múzeumba került a sárga döcögény. nyugat.hu. (Hozzáférés: 2007. július 12.)
- ↑ Helyi menetrendi értesítés Szombathely - Érvényes: 2018. február 1-től - ENYKK (magyar nyelven). www.enykk.hu. (Hozzáférés: 2018. január 12.)
- ↑ Bemutatták az új szombathelyi Blaguss buszt. szombathely.hu. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata. (Hozzáférés: 2021. július 26.)
- ↑ Ilyen buszokkal közlekedhetünk januártól - Bemutatták az új szombathelyi Blaguss buszt. vaskarika.hu. Vaskarika Kulturális és Szabadidő Portál, 2021. június 30. (Hozzáférés: 2021. július 26.)
- ↑ Újdonságok a menetrendben 2022.08.01-től. Blaguss. . (Hozzáférés: 2022. augusztus 22.)
- ↑ Ludányi József: Vadonatúj Mercedes-Benz flottát állít forgalomba a Blaguss Szombathelyen. magyarbusz.info. Magyarbusz , 2021. december 20. (Hozzáférés: 2022. január 7.)
- ↑ Menetrendek. Blaguss Agora. (Hozzáférés: 2022. január 1.)
- ↑ Halász Péter: RegionalBahn: Újjászületik a szombathelyi villamos!. regionalbahn.blogspot.de, 2012 . (Hozzáférés: 2012. április 6.)
- ↑ Szombathely 3.0. OMSI+, 2014. augusztus 1. . (Hozzáférés: 2017. február 17.)
További információk
- Volánbusz
- A szombathelyi villamos története
- A szombathelyi villamosok a Villamosok.hu oldalán
- A szombathelyi villamos rövid története – blog
- Kalocsai Péter: Városi tömegközlekedés a Nyugat-Dunántúlon, 1867–1914; Vasi Múzeumbarát Egylet, Szombathely, 2011
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.