Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Szombathely tömegközlekedése
 
Szombathely tömegközlekedése
Adatok
Ország Magyarország
VárosSzombathely
Járműfajtaautóbusz
HálózatSzombathely autóbuszvonal-hálózata
Üzemeltetés
MegrendelőSzombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata
ÜzemeltetőBlaguss Agora Hungary Kft.

Szombathely tömegközlekedésének üzemeltetéséről a Blaguss Agora Hungary Kft. gondoskodik.

Szombathely tömegközlekedésének története

1. számú villamoskocsi a Smidt múzeum kertjében

Vas megye székhelye Szombathely, 1865 és 1894 között fontos vasúti csomóponttá vált. Ebben jelentős szerepe volt Horvát Boldizsár, az 1867-es kormány igazságügyminiszterének, Hollán Ernő közlekedésügyi államtitkárnak, valamint Széll Kálmán egykori miniszterelnöknek.[1] A vasútnak köszönhetően megindult a város fejlődése és fokozatosan kiépült a modern polgárváros. Azonban a XIX. század végén a városközpont és a vasútállomás még 1,5 kilométer távolságra voltak egymástól. A város népességének jelentős növekedése, az utazók, átutazók és a célirányosan közlekedők igényei indokolttá tették a helyi tömegközlekedés fejlesztését.

Az omnibusz

Az első helyi tömegközlekedési eszköz 1865-től az omnibusz volt.[2] A városi tanács először az 1872. december 21-én kiadott rendeletében szabályozta a társas-kocsik (omnibuszok) közlekedését. Eszerint az omnibusz-tulajdonosoknak minden vonat indulásához és érkezéséhez kellett társaskocsit igazítaniuk. Ekkoriban naponta 11 személyvonat közlekedett (indult és érkezett a szombathelyi pályaudvarra). 1874-ben három, 1891-ben pedig már négy vonalon közlekedtek a lóvontatású járművek, melyek a város szállói és a vasútállomás között szállították az utasokat. A viteldíj általában 10 krajcár volt, de a városközpont és a vasútállomás között 15 krajcár, éjjel 20 krajcár volt. (Ekkoriban 10 krajcárért 5 darab tojást adtak a helyi piacon.) A 10 éven aluli gyermekeknek ezen díjak felét kellett fizetni. A források szerint az omnibuszok 8-14 személyesek, egyszintesek és kétfogatúak voltak, megállóhelyeket nem jelöltek ki számukra. Menet közben bárki megállíthatta őket, ha le,- illetve felszállni szeretett volna. A villamos közlekedés megindulásával, fokozatosan háttérbe szorultak és eltűntek a város utcáiról. A szombathelyi Fő téren, az egykori Zöldfa Vendéglő épületén (Fő tér 15.), emléktábla őrzi a helyi omnibuszok és a helyi tömegközlekedés kezdeti időszakát.

A villamos

1895-ben Éhen Gyulát választják meg a város polgármesterének. Munkásságának köszönhetően az urbanizációs folyamatok felgyorsulnak, és kialakulnak a modern nagyváros alapjai. Többek között az ő érdeme is, hogy 1897. június 4-én három motorkocsival a villamosforgalom is elindult Szombathelyen. Az első vonalszakasz a Püspöki iskola és a vasútállomás között működött. A hálózat két év múlva, 1899. november 15-én bővült az Óperint és Kálvária utcai szakaszokkal. 1915-ben a Kálvária utcai végállomásnál átadták az új remízt, ami műhelyként és várócsarnokként is üzemelt. A korábbi remíz, a Kiskar utca Kossuth Lajos utca sarkán álló és a villamost is üzemeltető Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. telephelyén volt. A kocsiszín bejárata a Thököly utca sarkán volt, később az ÉDÁSZ telephelye lett. A villamos az 1970-es években 7,5 millió utast szállított évente, ezalatt a helyi autóbuszokkal 3,5-4 millióan utaztak.[3] Reggel 5 órától este 23.15-ig 5 percenként közlekedett a villamos.[4] Három helyen, a két végállomáson és a Fő téri kitérőben kerülték egymást a villamosok, ugyanis a villamospálya egyvágányú volt. 1903. december 18-ától a pályaudvar új felvételi épületéig hosszabbították meg az útvonalat, ezzel a városi vasút elérte legnagyobb kiterjedését, mely 3116 méter lett.[5] Az 1960-as évek végétől a Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium a kis forgalmú vasútvonalakat és az egyvágányú villamos vonalakat fokozatosan bezárta. Ennek következtében 1974. augusztus 20-án megszűnt a villamosközlekedés Szombathelyen, a helyi tömegközlekedést autóbuszjáratokkal oldották meg.

A város villamosai közül egy megmaradt jármű még ma is látható Szombathelyen. Az 1-es pályaszámú villamos, 1997-től 2007-ig a pályaudvar előtt volt kiállítva. A rongálók miatt, az értékmegőrzés érdekében átkerült a Smidt Múzeum udvarába.[4]

Az autóbusz

Az első buszjárat az ötvenes években indult meg, észak-déli útvonalon. Herény és Szentkirály között közlekedett egy államosított Mercedes gyártmányú busszal. (Az államosítás előtt Gangel Imre tulajdonában volt a busz, és Pornóapáti felé közlekedett). A busz első sofőrje Guttmann László volt. Az autóbuszt is a villamost üzemeltető vállalkozás, a Szombathelyi Villamosvasút Vállalat (SZVV) üzemeltette. A II. világháborút követően több próbajárat is volt, végül a villamosvasút indított helyi autóbuszjáratokat. A járműpark 2 darab Rába Special és 1 darab Diesel Mercedes autóbuszból állt. A járművek a várost kelet-nyugati irányba átszelő villamosvasútra merőlegesen, az észak-déli városrészeket kötötték össze a pályaudvarral. 1957 és 1960 között 6 újabb útvonalon indult meg a helyi busz közlekedés, azonban a viszonylatok és a járatok száma jelentősen elmaradt az igényektől. 1968-ban kezdte meg a forgalomirányító szolgálat működését az Éhen Gyula téren, majd még ebben az évben álltak forgalomba az első csuklós autóbuszok. 1965-ben épült fel az Ady téri buszpályaudvar, amely ma is eredeti helyén és formájában áll. A szombathelyi Autóközlekedési Vállalat (17. AKÖV) új központi épülete 1966-ban készült el a Körmendi úton. 1970-től Volán 17. Vállalat néven működő cég üzemeltette a helyi autóbusz járatokat. 1974 augusztusában a villamosközlekedés megszűnésével egységes tömegközlekedést vezettek be, ezért az Éhen Gyula téren új helyijáratos autóbusz-állomás létesült. A villamos kiváltására 8 új Ikarus 200-as családba tartozó autóbuszt kapott a VOLÁN 17. sz. Vállalat, és 1975-re a helyi viszonylatok száma 25-re nőtt. A gyorsabb utascsere érdekében az Ikarus 266-os típus 3 ajtós változataiból is szerzett be a vállalat. 1982 és 1983-ban a Budapesti Közlekedési Vállalattól és a Miskolci Közlekedési Vállalattól használt Ikarus 280-asokat vásároltak. 1984 novemberében a Főtér sétálóövezetté alakult, emiatt 13 helyi autóbuszjárat útvonala módosult. 1996 júniusában változtatták meg a menetrendi és megállóhelyi utastájékoztatás formáját, emellett bevezették az első ajtós felszállási rendszert, valamint attól kezdve a szombathelyi lakosok születésnapjukon díjmentesen utazhatnak a helyi járatokon.

2001 májusától a vonalhálózat teljesen megváltozott. Megszűntek az Y, V és M-mel jelzett járatok.

2009-ben 11, és 2012-ben 15%-os menetrendi racionalizálást vezettek be a város költségvetési hiányának pótlása érdekében. Mindeközben 2011 nyarán az utastájékoztatásban egy nagyobb fejlesztés valósult meg. Az új rendszer GPRS alapon működik, kintről látható a járatszám, az induló és az érkező végállomás, míg bentről a soron következő megállóról és a pontos időről kapunk információt.

A 2010-es évekig Szombathelyen szinte kizárólag hazai Ikarus-buszokkal utazhatott a közönség, ekkor még a járműpark jelentős hányada csuklós buszokból állt. 2009 és 2011 között azonban Credo BN 12 típusú szóló kocsikkal fiatalodott a járműpark, legtöbbjük csuklós buszokat váltott ki.

2013 szeptemberétől azonban bővült az utazási kínálat, 5 új járat indult (3A, 6A, 22, 25, 27), és számos járatot sűrítettek. Az új járatok a 6A kivételével sikeresek voltak, így azt a következő év februárjában megszüntették. 2015 márciusában az EPCOS Kft. és az iQor Kft. kérésére indult el ismét a 8H jelzésű, és hosszabbodott meg a 10H viszonylat. 2016. február 1-től a déli városrész közlekedése alakult át, megszűntek az 1-es, 1A járatok, melyeket a 12-es és az – új útvonalon közlekedő – 21-es váltott ki. Egy év elteltével felülvizsgálták az új rendszert, így az új körjáratok betétjáratokkal bővültek (12B, 21A, 21B).

2018. február 1-jétől újra közlekedik 6A jelzéssel busz, Minerva lakópark – Vasútállomás – BPW-Hungária Kft. útvonalon, továbbá a 22-es autóbusz a Szűrcsapó utca helyett a Váci Mihály utcán közlekedik, illetve menetrendi módosítást vezettek be a 4H járatnál, mely így már szabadnapokon is közlekedik.[6]

A 2021-ben megpályáztatott helyi autóbuszos személyszállításra június 30-án Szombathely önkormányzata a korábbi szolgáltató, a Volánbusz helyett a Blaguss Agorával kötötte meg a 2022. január 1-jétől 10 évre szóló közszolgáltatási szerződést.[7][8]

2022. augusztus 1-jétől életbe lépett új menetrendet a Blaguss az előző félévben tapasztaltak alapján alakította ki.[9]

Járműpark

2022. január 1-jétől:[10]

Típus Darab Évjárat Rendszám
Mercedes-Benz Citaro 25 2021 SZW-804–828
Mercedes-Benz Citaro G 5 2021 SZW-829–833
Mercedes-Benz Sprinter 3 2021 SZW-801–803

Autóbuszvonalak

Érvényes 2022. augzsztus 1-jétől:[11]

Vonalszám Végállomások Megjegyzés
1U Vasútállomás Bogát, szociális otthon (hurokjárat) Csak munkanapokon, csúcsidőben közlekedik. A bogáti városrészen az óramutató járásával megegyező irányban közlekedik.
2A Vasútállomás – Váci Mihály utca – Brenner Tóbiás körút – Vasútállomás (körjárat) A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban.
2C Vasútállomás – Brenner Tóbiás körút – Váci Mihály utca – Vasútállomás (körjárat) A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban.
5 Minerva lakópark Oladi városrész Csak tanítási napokon, csúcsidőben közlekedik. Az "Órásház" megállótól 9-es járatként közlekedik tovább az Oladi városrész, Derkovits városrész és a Joskar-Ola városrész felé.
6 Minerva lakópark Újperint, Erkel utca 54.
7 Zanat, autóbusz-forduló Újtemető
9 Vasútállomás Joskar-Ola városrész – Oladi városrész Tanítási napokon, csúcsidőben az "Órásház" megállótól 5-ös járatként közlekedik tovább az Oladi városrész, Derkovits városrész és a Minerva lakópark felé.
12 Herény, Béke tér Bogát, szociális otthon (hurokjárat) A bogáti városrészen az óramutató járásával megegyező irányban közlekedik.
20A Vasútállomás – Szűrcsapó utca – Brenner Tóbiás körút – Városháza – Vasútállomás (körjárat) Csak tanítási napokon közlekedik. A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban.
20C Vasútállomás – Városháza – Brenner Tóbiás körút – Szűrcsapó utca – Vasútállomás (körjárat) Csak tanítási napokon közlekedik. A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban.
21 Herény, Béke tér Bogát, szociális otthon (hurokjárat) A bogáti városrészen az óramutató járásával ellentétes irányban közlekedik.
21A Vasútállomás Bogát, szociális otthon (hurokjárat) Csak munkanapokon közlekedik. A bogáti városrészen az óramutató járásával ellentétes irányban közlekedik.
22 Vasútállomás Kilátó út Csak munkanapokon közlekedik.
23 Vasútállomás Petőfi telep, autóbusz-forduló Csak munkanapokon közlekedik.
24 Minerva lakópark Oladi városrész, autóbusz-váróterem Csak munkanapokon közlekedik. Gyorsjárat a Minerva lakópark és az Oladi városrész között. Teszt jelleggel üzemel.
25 Vasútállomás Aranypatak lakópark Csak munkanapokon közlekedik.
27 Vasútállomás Parkerdő, autóbusz-forduló
27A Vasútállomás Parkerdő lakópark Csak munkanapokon közlekedik.
29A Vasútállomás – Szűrcsapó utca – Brenner Tóbiás körút – Joskar-Ola városrész – Vasútállomás (körjárat) A 2A, 20A, 29A járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával ellentétes irányban.
29C Vasútállomás – Joskar-Ola városrész – Brenner Tóbiás körút – Szűrcsapó utca – Vasútállomás (körjárat) A 2C, 20C, 29C járatok összehangoltan közlekednek az óramutató járásával megegyező irányban.
30Y Minerva lakópark Olad, autóbusz-forduló

Hivatásforgalmú vonalak

Vonalszám Végállomások Megjegyzés
3H Vasútállomás iSi Automotive
4H Oladi városrész, autóbusz-váróterem BPW-Hungária Kft.
5H Olad, autóbusz-forduló Ipartelep, autóbusz-forduló
6H Újperint, Erkel utca 54. Ipartelep, autóbusz-forduló
7H Arany János utca Rumi út 142.
8H Szent Gellért utca 64. iVy Technology Kft. (Vépi út)
10H Oladi városrész, autóbusz-váróterem iVy Technology Kft. (Vépi út)

Megszűnt vonalak

Vonalszám Végállomások Megjegyzés
1 Herény, Béke tér Bogát, szociális otthon
1A Vasútállomás Bogát, szociális otthon
1C Vasútállomás Herény, Béke tér
3A Vasútállomás Oladi városrész, autóbusz-váróterem
6A Minerva lakópark BPW-Hungária Kft.
7A Vasútállomás Újtemető
7C Vasútállomás Újtemető
8 Autóbusz-állomás (Brutscher utca) Zanat, autóbusz-forduló
9H Szolgáltatóház (Váci Mihály utca) Ipartelep, autóbusz-forduló
12B Vasútállomás – Károly Róbert utca – Bogát – Sport tér – Károly Róbert utca – Vasútállomás (hurokjárat)
21B Vasútállomás – Károly Róbert utca – Sport tér – Bogát – Károly Róbert utca – Vasútállomás (hurokjárat)
26 Vasútállomás Parkerdő, autóbusz-forduló
28 Autóbusz-állomás Zanat, autóbusz-forduló
35 Minerva lakópark Olad, autóbusz-forduló
901 Vasútállomás → Herény → Váci Mihály utca → Brenner Tóbiás körút → Volánbusz Zrt. Éjszakai igényvezérelt vonalak, az autóbuszok az Iseum InterCity-hez csatlakoztak, és csak akkor indultak el a vasútállomásról, ha volt felszálló utas.
902 Vasútállomás → Joskar-Ola városrész → Bogát → Volánbusz Zrt.
903 Vasútállomás → Minerva lakópark → Kámon → 11-es Huszár út 69.

Díjszabás

A helyi járat díjtételeit Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Blaguss Agora Hungary között megkötött közszolgáltatási szerződés határozza meg.

1996 óta a buszokra csak az első ajtón lehet felszállni. Felszálláskor a bérletet fel kell mutatni az autóbuszvezetőnek. A jegyeken és bérleteken lévő QR-kódot kell beolvasni felszálláskor az első ajtóval szemben elhelyezett készülékkel.

A Microsoft Train Simulator programjához elkészült a város villamosüzeme is.[12]

Az OMSI 2 buszszimulátorhoz letölthető egy szombathelyi pálya is, mely 9 autóbuszjáratot (3A, 5, 7, 9, 22, 25, 27, 30Y, 35) tartalmaz.[13]

Jegyzetek

  1. Szombathely: egy város, amely halad - Az omnibusz, a villamos és az autóbusz, avagy sorozat három útvonalon I.
  2. Pósfai H. János: Öt év Szombathelyen 1966-1970
  3. a b Nagy Zoli (2012. június 4.). 115 éve csilingelt először a szombathelyi villamos. nyugat.hu. (Hozzáférés: 2012. június 4.)  
  4. tm (2012. június 4.). Villamos a fák felett - A Smidt múzeumba került a sárga döcögény. nyugat.hu. (Hozzáférés: 2007. július 12.)  
  5. Helyi menetrendi értesítés Szombathely - Érvényes: 2018. február 1-től - ENYKK (magyar nyelven). www.enykk.hu. (Hozzáférés: 2018. január 12.)
  6. Bemutatták az új szombathelyi Blaguss buszt. szombathely.hu. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata. (Hozzáférés: 2021. július 26.)
  7. Ilyen buszokkal közlekedhetünk januártól - Bemutatták az új szombathelyi Blaguss buszt. vaskarika.hu. Vaskarika Kulturális és Szabadidő Portál, 2021. június 30. (Hozzáférés: 2021. július 26.)
  8. Újdonságok a menetrendben 2022.08.01-től. Blaguss. . (Hozzáférés: 2022. augusztus 22.)
  9. Ludányi József: Vadonatúj Mercedes-Benz flottát állít forgalomba a Blaguss Szombathelyen. magyarbusz.info. Magyarbusz , 2021. december 20. (Hozzáférés: 2022. január 7.)
  10. Menetrendek. Blaguss Agora. (Hozzáférés: 2022. január 1.)
  11. Halász Péter: RegionalBahn: Újjászületik a szombathelyi villamos!. regionalbahn.blogspot.de, 2012 . (Hozzáférés: 2012. április 6.)
  12. Szombathely 3.0. OMSI+, 2014. augusztus 1. . (Hozzáférés: 2017. február 17.)

További információk

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szombathely_tömegközlekedése
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.