A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a lap vagy szakasz tartalmában elavult, korszerűtlen, frissítésre szorul. Frissítsd időszerű tartalommal, munkád végeztével pedig távolítsd el ezt a sablont! |
Kecskemét tömegközlekedése | |
Adatok | |
Ország | Magyarország |
Város | Kecskemét |
Működés kezdete | 1950-es évek |
Járműfajta | autóbusz |
Járművek száma | 70 |
Üzemeltetés | |
Megrendelő | Kecskeméti Közlekedési Központ |
Üzemeltető | Inter-Tanker Zrt. |
Elhelyezkedése | |
é. sz. 46° 54′ 49″, k. h. 19° 42′ 02″Koordináták: é. sz. 46° 54′ 49″, k. h. 19° 42′ 02″ | |
A KeKo honlapja |
Kecskemét autóbuszvonalai |
---|
Megszűnt járatok |
Kecskemét tömegközlekedése |
Kecskemét tömegközlekedéséről a Kecskeméti Közlekedési Központ megrendelésére az INTER-TAN-KER Zrt. gondoskodik.
A Volánbusz a Noszlopy Gáspár parkban működteti autóbusz-állomását, ahol helyközi és távolsági buszok közlekednek. Az állomás közel van a vasútállomáshoz is.
A Kodály Zoltán téren (vasútállomás előtti téren) van a helyi buszok egyik legnagyobb csomópontja, Vasútállomás néven üzemel, és innen indulnak az 1, 2D, 2S, 7, 7C, 12D, 15, 19, 21, 21D, 22, 25, 32, és 600-as járatok. A Vasútállomás épületében lehetőség van a KeKo valamennyi papír alapú díjtermékét megvásárolni.
A városközpontban lévő Széchenyi tér megállóhely-csoport a helyi viszonylatok mintegy kétharmadának végállomása. Innen – a jellemzően sugaras-hurkos hálózat eredményeként – gyakorlatilag átszállás nélkül bármelyik városrész jól megközelíthető autóbusszal. A hálózat hátránya ugyanakkor, hogy a szomszédos városrészek közötti közlekedés általában a mára túlterhelt Széchenyi téren keresztül, átszállással történik.
A városban két alközpont működik, amelyek jelentős csomópontok és több kocsiállással rendelkeznek . Az egyik a Margaréta Otthon, 3 kocsiállással rendelkezik, innen indul a 4, 12, 14 és 14D járatok. A másik a Daimler I. kapu, több kocsiállással rendelkezik, innen indul az 1D, 2D, 12D, 13D, 14D, 15D, 21D, 649, és valamennyi Volánbuszos járat.
A kecskeméti helyi járathoz tartozó 77 autóbusz karbantartását, javítását a Paul Lechler utcai járműtelepen végzik.
Kecskemét közösségi közlekedésének története
Közúti villamos terve a századfordulón
A 19. században tömegközlekedés – a város nagy kiterjedése ellenére – nem létezett Kecskeméten. Ennek alapvető oka a kövezett utcák alacsony száma és rövid hossza volt. 1871-ben például a lóvasút létesítése azért hiúsult meg, mert a város a lóvasút által érintett utcák kikövezését nem vállalta magára. Miután 1897-ben Kecskemétre is megérkezett a villamos közvilágítás, újból napirendre került a helyi tömegközlekedés létesítése. 1898-ban Gerster Béla és Török Emil fővárosi mérnökök fordultak villamosvasút építésének tervével a törvényhatósághoz.
Az 1890-es évek végén, az 1900-as évek elején 3 villamosjáratot terveztek megvalósítani Kecskeméten. Ezekben az években hozták létre – teret hagyva a villamospályának – a Rákóczi utat, tervezték a Vásári utca (a mai Petőfi Sándor utca térsége) területrendezését. (Ekkor a város területe jórészt a mai Nagykörúton belüli részre korlátozódott.)
Az 1911-es nagy földrengés[1] és az első világháború meghiúsította a villamospálya megépítését, a Vásári utca szabályozása csak jóval később, az 1970-es években történt meg.
A Rákóczi út és a Vasútkert revitalizációja 2006-ban újra napirendre került.[2]
Az autóbuszos közlekedés kialakulása (1950-es, 1960-as évek)
A város autóbuszos közlekedése az 1950-es években kezdődött: Az 1950. szeptember elsején létrehozott Kecskeméti Teherfuvarozási Vállalat szervezeti átalakulása, névváltoztatása után – 1953-ban – jött létre a 43-as és a 44-es számú Autóbusz-közlekedési Vállalat (AKÖV). A vállalat az autóbuszok közlekedtetése mellett teherfuvarozással, taxiszolgáltatással is foglalkozott. Az autóbuszok a Tanácsháza és a MÁV Nagyállomás elnevezésű megállóhelyekről indultak. Az 1960-as években 15 viszonylat üzemelt. A fokozatos fejlődésnek köszönhetően 1970-re a városban már 42 helyi vonalon közlekedtek menetrend szerinti járatok.[3]
„ | A járatok kalauz nélkül közlekednek. Felszállás az első, leszállás a hátsó ajtón történik. Felszálláskor a menetdíjat 1 vagy 2 Ft-os pénzérmékben kell a gépkocsivezető mögött elhelyezett perselybe bedobni. Bérletjeggyel utazók bérletjegyüket – a bérletigazolvánnyal együtt – felszálláskor az előírt tokban tartoznak a gépkocsivezetőnek felmutatni. Gyermekek 6 éves korig kísérővel díjtalanul utazhatnak, azonfelül kötelesek a teljesárú menetjegyet megfizetni. Bérletjegyek elsején 0 órától a tárgyhót követő hónap 5-én 24 óráig érvényesek. | ” |
– Részlet az 1967-es menetrendi tájékoztatóból[4] |
A közlekedési csomópontok kialakulása (1970-es évek)
Az AKÖV 1970. szeptember 1-jétől 9. sz. Volán Vállalat néven működött tovább.
A város első helyi csomópontja a Széchenyiváros decentrum volt, amelyet 1976 januárjában adtak át a forgalomnak. 1976 decemberére készült el – a Vasútállomás szomszédságában – a Felszabadulás park (ma: Noszlopy Gáspár park) állomás.[3] A harmadik – a városrendezéseknek köszönhetően[5] – a városközpontban, a Széchenyi téren (területrendezés előtt: Hock János utca) épült fel. Utóbbi kettő a mai napig működik.
A Széchenyiváros autóbusz-állomás fontos viszonylatok kiindulópontja volt. Innen indult a 6-os, a 12-es, a 13-as, a 22-es és a 24-es busz. A Nyíri út és az Akadémia körút kereszteződése közelében felépített alközpont 1999-ig üzemelt. Az érintett viszonylatokat áthelyezték a másik kettő buszállomásra, kivéve a 24-es viszonylatot, amely ezzel egyidőben megszűnt. (Kísérleti jelleggel a Metro Áruház és a Széchenyi tér között újra közlekedtek hasonló jelzéssel autóbuszok, ám ez az alacsony kihasználtság miatt nem sokáig járt.)
A viszonylathálózat bővülése (1980-as évek)
Az Ikarus 200-as család erőteljes megjelenése a járműparkban az 1980-as évekre tehető.
1984-ben – újabb névváltoztatás után – jött létre a Kunság Volán Autóbusz-közlekedési Vállalat.
Az autóbuszok számának növekedése lehetőséget adott arra, hogy a város a külső városrészeit is bevonja a helyi hálózatba. Ennek következtében 1985-ben sorolták be a helyi közösségi közlekedésbe Hetényegyházát, Miklóstelepet és Katonatelepet. Az 1988-as évben a helyi járatok száma 28 volt. Ebben az időszakban különösen a csuklós buszok aránya növekedett, Kecskeméten elérte a 60%-ot.[3]
Változások a közösségi közlekedésben (1990-es, 2000-es évek)
1992-ben a Kunság Volán részvénytársasággá alakult.
Az 1990-es évek közepétől – a bliccelések ellen hozott határozat értelmében – az autóbuszokra ismét csak az első ajtón szabad felszállni, menetjegy-érvényesítéssel vagy -vásárlással, illetve a bérletjegy felmutatásával.
A Széchenyiváros állomás megszüntetése következtében – 1999 után – a vonalhálózat átalakult.
A 2000-es években változások történtek a kecskeméti közösségi közlekedésben. Egyes járatokat megszüntettek (34-es, 38-as), másokat ritkítottak (5-ös, 7C, 9-es, 20-as, 52-es), megint másokat összevontak (4A, 18-as). A 21-2-es autóbuszjáratot megszüntették, illetve összevonták a 21-1-es jelzésű autóbuszjárattal: A két járat együttes követési ideje csúcsidőben 15 perc volt, ezt váltotta fel a 21-1-es járat 20 perces követési ideje. A 2000-es évek elején a 3 legforgalmasabb vonal az 1-es, a 14-es és a 20-as jelzésű volt. A 14-es vonalon jártak a legsűrűbben autóbuszok (10-15 perc), az 1-es vonalon viszont napszaktól függően 5-30 perc között változott a követési idő. A 20-as vonalon egész nap 15-20 perc volt az átlagos követési idő. Több törzsvonalon (2-es, 3-as, 4-es, 6-os, 21-1-es) a követési idő 15-30 perc között változott.
2008. március 1-jétől jelentős – egyes járatok esetében drasztikus (5-ös, 9-es) – járatritkítást végeztek. Ezt 2008. június 14-én – egyes útvonalak rövidítése mellett – csekély járatnövelés követte.[6] 2009. január 1-jétől újabb változásokat vezettek be,[7] amelyet 2010. január 1-jén újabb járatritkítások követnek.[8]
A közlekedés jelenlegi helyzete
A városközpontban található Széchenyi tér napjainkban túlterhelt: Míg építésekor 6 autóbuszvonalra tervezték, jelenleg 19 buszvonal járatait kell befogadnia.[9] Születtek tervek,[10] amelyek a Széchenyi téri közlekedési csomópontot teljesen megszüntetnék és újabb autóbusz-decentrumot hoznának létre a város egyik külső pontján. (Az Uszoda közelében.) Másik elképzelés szerint a jelenleg egyirányú Kiskörutat a városközpont körül kétirányúvá tennék az autóbuszok számára.[9] Egyelőre azonban a Széchenyi tér fejállomás jellege megmaradt: A jelenlegi sugaras vonalhálózat igényli a városközponti megállóhely-csoportot. A tér forgalmának csökkentése csak új – átmérős vonalakból álló – hálózat létrehozásával lehetséges.
2014-ig európai uniós és önkormányzati önerőből 60 milliárd forintos ráfordítással fejleszteni kívánták a megyeszékhely tömegközlekedését. Magyarországon egyedülálló, vezeték nélküli trolibuszhálózat kiépítését tervezték, emellett környezetkímélő autóbuszok, új csomópontok és közlekedési hálózat kialakítása volt a cél.[11][12] Ezekből 2016-ig mindössze az új autóbuszok beszerzése valósult meg.
2015. január 1-jétől – a Volán Vállalatok regionális vállalatokba olvadásával – a DAKK Zrt. üzemeltette az autóbusz-hálózatot, a buszközlekedés irányítását 2019. október 1-jén a Volánbusz vette át.
A város önkormányzata a városi tömegközlekedés tervezésére, szervezésére és megrendelésére 2019 áprilisában megalapította a Kecskeméti Közlekedési Központot (KeKo).[13] A KeKo még a nyár során pályázatot írt ki a helyi járat üzemeltetésére 2020. január 1-jétől 10 évre. A pályázat anyagát öt cég vásárolta meg – köztük az éppen aktuális szolgáltató, a DAKK is –, azonban határidőig csupán a nyertesként kihirdetett ITK Holding Zrt. adott be érvényes ajánlatot. Ezzel január 1-jétől az IKT Holding autóbuszos Inter Tan-Ker Zrt. leányvállalata kezdheti meg a helyi járat üzemeltetését, amelyhez az önkormányzat a szolgáltató rendelkezésére bocsátja a város tulajdonában álló hibrid Mercedes autóbuszokat.[14]
Járműpark
Ez a szakasz nem tünteti fel a független forrásokat, amelyeket felhasználtak a készítése során. Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szakaszban szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat találni az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. |
Kecskeméten a közszolgáltatást 77 busz látja el, amit az INTER-TAN-KER Zrt. üzemeltett (zárójelben feltüntetve a beszerzés éve):
- 25 Mercedes-Benz Citaro G alacsonypadlós csuklós hibrid busz (2014) MOD-620-MOD644
- 25 Mercedes-Benz Conecto NG alacsonypadlós szólóbusz (2020) RWA-501-525
- 20 Mercedes-Benz Reform 500 LE alacsony belépésű szólóbusz (2020) RWA-526-545
- 4 Mercedes-Benz Sprinter midibusz (2020) RWA-546-548
- 2 ITK Reform-S Commute Mercedes-Benz Sprinter alapú midibusz (2021) STD-392,393
Kecskemét viszonylatai
Kecskemét autóbuszvonalai
Kecskemét autóbuszvonalai (1967)[4] |
---|
1. számú vonal. MÁV Nagyállomás - Tanácsháza - Homokbánya Megállóhelyek. MÁV Nagyállomás, MÁVAUT pályaudvar, Rendőrség, Szakszervezet, Tanácsháza, Gyógyszertár, Katona József Gimnázium, Lakatosipari Vállalat, Megyei Kórház, Kiskecskemét, Kullai megállóhely, Homokbánya. |
2. számú vonal. Tanácsháza - Halasi út - Finommechanikai Vállalat - Téglagyár - Halasi út - Tanácsháza Megállóhelyek. Tanácsháza, Gyógyszertár, Leninváros, ZIM, Parkettagyár, Külső körút, AGROKER, Finommechanikai Vállalat, Téglagyár, Halasi úti iskola, Joó Mária utca, Daráló, Parkettagyár, ZIM, Leninváros, Gyógyszertár, Tanácsháza. |
3. számú vonal. Tanácsháza - Méheslaposi iskola - Kísérleti Gazdaság Megállóhelyek. Tanácsháza, Zeneiskola, DÁV, Kuruc tér, Kereszt utca, Sorompó, Műkert, Park Vendéglő, Méheslaposi iskola, Kísérleti Gazdaság. |
4. számú vonal. Tanácsháza - Repülőtér - Mintagyümölcsös Megállóhelyek. Tanácsháza. Zeneiskola, Aluljáró, Szívós megálló, Kinizsi Konzervgyár, Kovács műhely, 1. számú Vegyesbolt, Repülőtér, Mintagyümölcsös. |
5. számú vonal. Tanácsháza - Kodály tér - Máriavárosi Pályaudvar - Kodály tér - Tanácsháza Megállóhelyek. Tanácsháza, Széchenyi Tér, Kodály tér, Honvéd Kórház, Kupa utca, Cserép utca, Tatársor, Máriavárosi Pályaudvar, Cigány János utca, Toldi utca, Nyíri utca, Ady Endre út, Honvéd Kórház, Kodály tér, Széchenyi tér, Tanácsháza. |
6. számú vonal. Tanácsháza - Ipoly utca - Konzervgyár - Szeleifalu Megállóhelyek. Tanácsháza, Gyógyszertár, Leninváros, Árpád körút 17., Maros utca, Alföldi Konzervgyár, MÉH telep, Füszért Vállalat, Szeleifalu. |
7. számú vonal. Tanácsháza - Bodzai út Megállóhelyek. Tanácsháza, Megyei Tanács, Rigó utca, Zöldségbolt, Szegedi út, Villanymalom, Gázért Vállalat, Külső körút, Bodzai út. |
8. számú vonal. Tanácsháza - MÁVAUT pályaudvar - Nyomási iskola Megállóhelyek. Tanácsháza, Szakszervezet, Nagykőrösi utca, Kórház, Barneváll, Olajmalom, Madárköz, Kuti megálló, Madárköz, Olajmalom, Barneváll, Kórház, Nagykőrösi utca, Tanácsháza. |
9. számú vonal. Tanácsháza - Talfája köz Megállóhelyek. Tanácsháza, SZTK, Erdős Imre utca, Őz utca, Bethlen körút, Talfája köz. |
10. számú vonal. Tanácsháza - Budai kapu - 22. számú Vegyesbolt Megállóhelyek. Tanácsháza, SZTK, Erdős Imre utca, 12. számú Gyógyszertár, Budai kapu, Népbolt, Kovácsműhely, Csikai megálló, 22. számú Vegyesbolt. |
11. számú vonal. Tanácsháza - Bogovicsfalu Megállóhelyek. Tanácsháza, Széchenyi tér, Kodály tér, Nevelő Intézet, Temető, Bogovics felső, Bogovicsfalu. |
12. számú vonal. Tanácsháza - Köztemető Megállóhelyek. Tanácsháza, Zeneiskola, Aluljáró, Szívós megálló, Békefasor 58., Szilágyi E. utca, Köztemető. |
„K” Körjárat. Vasútállomás - Bethlen körút - Széchenyi körút - Máriavárosi Pályaudvar - Dózsa György út - Árpád körút - Kurucz körút - Vasútállomás Megállóhelyek. MÁV Nagyállomás, MÁVAUT pályaudvar, Kaszap utca, Talfája köz, Budai kapu, Cigány János utca, Máriavárosi vasútállomás, Katona József Gimnázium, Leninváros, Bajcsy Zsilinszky utca, Csáktornyai utca, Hűtőház, Aluljáró, Rákóczi út, MÁV Nagyállomás. |
14. számú vonal. Tanácsháza - Miklovicsfalu Megállóhelyek. Tanácsháza, SZTK, Erdős Imre utca, Gyógyszertár, Dimitrov tér, Mikszáth körút, Vacsihegy 4. sz., Miklovicsfalu, Vacsihegy 4. sz., Mikszáth körút, Dimitrov tér, Gyógyszertár, Erdősi Imre utca, SZTK, Tanácsháza. |
15. számú vonal. Tanácsháza - Kötöttárugyár Megállóhelyek. Tanácsháza, Gyógyszertár, Leninváros, Szultán utca, Villanymalom, Gázért V., Kötöttárugyár. |
Kecskemét autóbuszvonalai (1976)[15] | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. számú járat. Nagyállomás - Városi Tanács - Homokbánya | ||||||||||
2. számú járat. Hock János utca - Leninváros - Téglagyár (Halasi út) | ||||||||||
2A. számú járat. Hock János utca - Alsópályaudvar | ||||||||||
3. számú járat. Hock János utca - Kísérleti Gazdaság (Műkert) | ||||||||||
4. számú járat. Hock János utca - Repülőtér | ||||||||||
5. számú járat. Hock János utca - Máriaváros | ||||||||||
6. számú járat. Hock János utca - Szeleifalu | ||||||||||
7. számú járat. Hock János utca - Habselyemgyár | ||||||||||
8. számú járat. Hock János utca - Nyomási Iskola (Ceglédi út) | ||||||||||
9. számú járat. Hock János utca - Talfája köz | ||||||||||
10. számú járat. Hock János utca - Budai-kapu - (22. számú Vegyesbolt) | ||||||||||
11. számú járat. Hock János utca - Bogovics-falu (Széchenyivároson túl) | ||||||||||
12. számú járat. Hock János utca - Köztemető | ||||||||||
20. számú járat. Hock János utca - Széchenyiváros |
Kecskemét autóbuszvonalai (1997)[16] |
---|
1. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Felsőszéktó |
2. számú járat. Széchenyi tér - Rendőrfalu |
3. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Műkertváros |
4. számú járat. Széchenyi tér - Repülőtér |
5. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Máriaváros |
6. számú járat. Széchenyiváros - Szeleifalu |
7. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Petőfi Nyomda |
8. számú járat. Széchenyi tér - Nyomási iskola |
9. számú járat. Széchenyi tér - Talfája köz |
10. számú járat. Széchenyi tér - Budai út |
11. számú járat. Széchenyi tér - Felsőszéktó |
12. számú járat. Széchenyiváros - Köztemető |
13. számú járat. Széchenyiváros - Knorr Bremse |
14. számú járat. Széchenyi tér - Széchenyiváros |
15. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Hetényegyháza |
16. számú járat. Széchenyi tér - Miklovicsfalu |
18. számú járat. Széchenyi tér - Köztemető |
19. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Miklóstelep |
20. számú járat. Széchenyi tér - Széchenyiváros |
21-1. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Széchenyiváros - Rávágy tér - Noszlopy Gáspár park |
21-2. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Rávágy tér - Széchenyiváros - Noszlopy Gáspár park |
22. számú járat. Széchenyiváros - Sport utca |
23. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Katonatelep |
24. számú járat. Széchenyiváros - Házgyár |
25. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Műkertváros |
28. számú járat. Széchenyi tér - Kiskőrösi úti iskola |
29. számú járat. Noszlopy Gáspár park - Széchenyiváros - Hetényegyháza |
38. számú járat. Széchenyi tér - Köztemető - Nyomási iskola |